Pozdravljeni,
že kaksen mesec imam težave da preveč razmišljam... težava je v tem da dobim kakšno butasto in čudno misel (včasih tudi neprijetno) in o njej neprestano razmišljam... enostavno povedano iz muhe naredim slona... nevem zakaj ampak imam občutek da se moji možgani dobesedno igrajo z mano. Ko se želim neke misli (ali spomina) znebiti se mi neprestano ponavlja in potem začnem še bol razmisljati o njej. Včasih razmisljam tudi o temah kot so seks (in mislim da je to zato ker si lažm da mi ni nihce všeč) in potem mi je grozno ker začnem razmisljati če je to greh v moji veri (rimokatoliški) in me to zelo muči. To bo zvenelo trapasto vendar želim svojim možganom dopovedati naj nehajo vendar me še bol mučijo.
Prosim vas za nasvet in mnenje in ne diagnozo ali priporočila pri psihologu, saj me je veliko ljudi že označilo za depresivno kljub temu da nism bila vendar se ravno zaradi tega postala... moram pruznati da mi je takrat uspelo da sem si dopovedala da nism in sem se tako rešila težav vendar se tokrat overthinkingu ne morem izogniti.
Hvala in lep pozdrav
Uredništvo
Brane But

Odgovor svetovalca:
Draga Frances!
Pojav overthinking si kar dobro opisala. Gre za pretirano razmišljanje, ko se tvoji možgani ujamejo v neskončno zanko premlevanja istih misli, vprašanj ali scenarijev. Namesto, da bi prišla do rešitve, se samo vrtiš v krogu, kar običajno vodi v stres in izčrpanost.
O vsebini svojih prisilnih misli kaj več ne pišeš, izpostavljaš pa temo o seksu. Za te misli se bojiš, če niso morda v nasprotju s tvojo rimokatoliško vero.
Prisilne misli se porajajo v tvoji domišljiji. Za domišljijo pravimo, da nima meja in je lahko prav neverjetna. Pri tem lahko presega družbene in osebne norme, lahko ima torej tudi takšne vsebine, ki po normah, ki jih imamo, niso sprejemljive. Domišljija lahko deluje brez naše cenzure. Težko bi rekel, zakaj se takšne vsebine pojavljajo pri tebi. Lahko bi npr. postavil naslednjo tezo:
Si v obdobju pubertete, ko ti hormoni divjajo, kot temu rečemo, imaš že izrazitejše (morda nepotešene) spolne potrebe. V takšnem stanju mladostniku kar naprej roji po glavi spolnost in deluje domišljija.
Tvoje razmišljanje o spolnosti je povsem normalen pojav in se pogosto pojavlja pri mladostnikih in mladostnicah. Menim, da v tem ni ničesar grešnega. Ker se tega zavedaš, gre kvečjemu za majhen greh, ki je povsem odpustljiv.
Pa še nekaj besed o tem, kako se rešiti prisilnih misli. Nekaj nasvetov:
- Zavedanje: Ko opaziš, da se vrtiš v krogu, si reci: »trenutno samo overthinkam.«
- Časovna omejitev: Določi si 5 minut za »skrbi«, nato pa se zaposli z nečim fizičnim.
- Pravilo 5-5-5: Se bo to vprašanje zdelo pomembno čez 5 dni? Čez 5 mesecev? Čez 5 let? Če ne, ni vredno tvoje energije.
- Zapiši misli: Ko misli spraviš na papir, jih izženeš iz glave.
Brane But, univ. dipl. psiholog