Kako je z varovanjem osebnih predmetov v šolah? Na naši piše, da telefoni morajo biti v šolskih omricah po drugi strani da pa šola ne odgovarja za krajo in poškodbo osebnih predmetov v šolskih omaricah. Kaj je zdaj to?! Saj tudi ni vzgojno in je kaznivo če ti nekdo ukrade ali poškoduje osebno lastnino?! Edino pri športni so osebni predmeti v kabinetu pod ključem. Zdajnevem, če sola odgovarja če komu kaj zmanjka?
Ar
Arči
V pravilih šolskega reda morajo biti navedene dolžnosti učenca. Običajno je navedeno, da mora učenec mobilnik hraniti v šolski omarici.
Ne drži, da šola ne odgovarja za morebitno krajo mobilnika iz omarice, pod pogojem, da je učenec spoštoval Pravila in omarico zaklenil, tako kot velevajo pravila.
Šola seveda odgovarja za varnost garderobe. Šola odgovarja po splošnih načelih odškodninskega prava. V primeru kraje n. pr. mobilnika ali kakšnega drugega predmeta iz omarice učenec zahteva povračilo škode od šole.
Šole pa imajo običajno sklenjeno zavarovanje z zavarovalnico, ki potem povrne škodo po pravilih zavarovalnice.
Skrajno nepošteno bi namreč bilo, da bi nekdo ukradel predmet iz učenčeve zaklenjene omarice (n. pr. da bi vlomil), škoda pa bi ostala zgolj na učencu. Pri vlomu pa je prisotno še kaznivo dejanje. Vendar to ni predmet vprašanja.
Pe
Pevme
V šolskih pravilij naše šole dejansko piše, da morajo biti telefoni v omaricah in da šola za krajo iz šolskih omaric ne odgovarja! Tako kot sem napisala edino pri športni so lahko v kabinetu pod ključem.
Ar
Arči
Draga Pevme, ni pomembno kaj piše v Pravilih šole, če zakon, ki je nad pravili, določa odškodninsko odgovornost šole. Pri tem mislim OZ (obligacijski zakonik). Upam, da ti nihče ne bo iz omarice ničesar ukradel, če pa bi se slučajno to zgodilo tebi ali bilo komu od sošolcev naj zahteva povračilo škode (to je vrednost odtujenega predmeta) od šole.
Me pa čudi, da šola v Pravilih navaja nekaj, kar ne velja ali bolj točno kar je pravno vprašljivo. Mogoče pa bi bilo prav, da bi na kakšni od razrednih ur (tako smo te ure nekoč imenovali) to temo obravnavali, predvsem v smislu, zakaj šola trdi, da za krajo iz omarice ne odgovarja.
Odgovornost šole namreč izhaja iz splošne dolžnosti šole, da zagotavlja varno okolje in izvaja nadzor, kar je temelj odškodninskega prava po OZ.
Šola pa bi se lahko odgovornosti razbremenila le, če dokaže, da je ravnala z ustrezno skrbnostjo in da kraje kljub temu ni mogla preprečiti. Končna odločitev o odgovornosti bi bila odvisna od presoje vseh okoliščin posameznega primera v morebitnem sodnem postopku. N. pr.da bi šola zahtevala, da v omarici učenci ne smejo hraniti vrednejših predmetov, če pa šola zahteva, da se v omarici hranijo mobilniki in pride do kraje, šola odgovarja. Razen če morda učenec pozabi omarico zakleniti, pa še v tem primeru bi se lahko ugotavljalo zakaj učenec ni zaklenil omarice. Pa bi v zahtevku uveljavlja šola sokrivdo učenca.
Kot sem že omenil v primeru vloma v omarico policija uvede postopek v katerem se ugotovi kako je do vloma prišlo.
Pevme, kar vprašaj če te še kaj v tej temi zanima. Težko je napisati vse, tema je preobsežna.
Ar
Arči
K vsemu napisanemu bi želel dodati še samo to (prejšnji post sem moral zaključiti, ker sem imel nek drug opravek):
Čisto kratko: če v Pravilih šole piše, da za škodo (odtujitev iz omarice) šola ne odgovarjajo je to, blago rečeno čisto zavajanje, ker to v kratko malo ni res.
Šola v vsakem primeru za škodo odgovarja, z obrnjenim dokaznim bremenom. To pomeni, šola za škodo odgovarja v vsakem primeru razen, če dokaže, da je šola naredila vse, dobesedno vse, da do odtujitve ne bi prišlo. Ali to drži, se presoja od vsakega dejanskega primera odtujitve. Iz izkušenj povem, da je zelo težko to dokazati. Ni namreč dovolj, če šola trdi, da ima omarice, ki jih učenci sami zaklepajo.
Obstaja pa obratna možnost, šola zahteva, da so mobilniki v omaricah, za morebitno odtujitev mobilnika pa šola ne odgovarja. Ali lahko sedaj učenec nese mobilnik v razred, saj se boji, da bi ob morebitni odtujitvi ostal brez mobilnika in možnosti povračila škode. Verjetno šola tega ne bi dovolila. Vedeti pa je potrebno, da je šola v primerjavi z učencem močnejša stranka, kar se ob morebitnem sodnem sporu vedno upošteva. Samo toliko.
Uredništvo
Ana Boršič

Odgovor svetovalke:
Pozdravljen/a,
razumem tvoje skrbi glede varovanja osebnih predmetov v šolah. Šola je dolžna zagotavljati varno okolje, zato prevzema tudi odgovornost za osebne predmete posameznikov. Slednje največkrat stori z dodelitvijo garderobnih omaric na ključ vsakemu učencu ali učenki.
Telefoni ter osebni predmeti, ki ne sodijo v šolske torbe, morajo biti shranjeni v omarici, skrbno zaklenjeni. To pomeni, da je odgovornost za varstvo teh predmetov prepuščena posamezniku, ki mora biti previden in zavedati se, da je za njihovo varnost odgovoren sam.
Se strinjam, da je kraja kazniva ali celo kaznivo dejanje. Če bi na primer nekdo ukradel tvoj osebni predmet iz zaklenjene omarice, bi bila šola verjetno podprta pri ustreznem ukrepanju. Podrobneje so ti postopki običajno zapisani v hišnem redu šole.
Predlagam ti, da se o svojih dvomih in pomislekih pogovoriš z učitelji, vodstvom ali svetovalno službo – ti ti bodo najbolje pojasnili pravila vaše šole. Morda jim lahko tudi predlagaš kakšen dodaten ukrep za večjo varnost osebnih stvari.
Srečno!
Ana Boršič, mag. prof. pedagogike