Kaj se šteje za spolno nadlegovanje, nasilje, psihično? Nisem prepričana ali se meni ni zgodilo kaj takšnega? Po starem bi rekli, da je punca odgovorna, da se ne postavi v kočljive situacije, da ne gre s fantom nikamor na samo, da če gre, potem daje fantu napačne signale in se potem ve, kaj bo fant pričakoval v takšni situaciji ali zahteval od punce?
• Uredništvo
Živa Goter

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena Oppa.
Hvala, da si se s svojim vprašanjem obrnila na nas. Gre za izjemno pomembno temo, kjer še vedno vlada ogromno tabujev in neznanja. Nasilje predstavlja odnos med dvema stranema, kjer ena stran z uporabo ali pa z grožnjami, da bo uporabila moč, vpliva na drugo stran.« Je dejanje agresije in zlorabe, ki osramoti ali pa namerava osramotiti ali ponižati žrtev. To je kaznivo dejanje, ki na prizadetih osebah lahko pusti nepopravljive posledice, kot so na primer razne poškodbe, psihična škoda, motnje v razvoju ali celo smrt. Poznamo 5 vrst nasilja: fizično, psihično, spolno in ekonomsko nasilje ter zanemarjanje. Podrobno bom opisala le prve tri, saj se navezujejo na tvoje vprašanje.
Najbolj razširjena oblika nasilja je psihično nasilje, ki se povezuje tako s fizičnim, kot s spolnim in ekonomskim nasiljem. Psihično nasilje lahko zajema: besede, vedenje ali delovanje. Vključuje zmerjanje, žaljenje, grožnje s pretepanjem (ali podobnim) ter poniževanje, posmeh glede videza žrtve, posmeh glede navad, inteligentnosti, prijateljev ali družine, verskega prepričanja, izoliranje od prijateljev ali družine, grožnje o odvzemu otroka, prepoved posedovanja stvari, ki so žrtvi izjemno pomembne, uničevanje pohištva ali osebnih stvari, prikrajšanje glede denarja, grožnje o metanju iz hiše, grožnje o namestitvi v psihiatrični ustanovi, kaznovanje s tišino, ipd. Psihično nasilje je pogosto težko prepoznati. Žrtve opisujejo občutke zmedenosti, dvomov vase in v to, kaj se jim zares dogaja ter občutek ujetosti v odnos. Pogosto pripisujejo odgovornost za nasilje sebi. Neredko se počutijo povsem brez moči, da bi karkoli spremenile. Zato moramo biti pri prepoznavanju tovrstnega nasilja še posebej pozorni.
Naslednja oblika je fizično nasilje, ki obsega vse od klofut do brc, udarjanja z glavo ob tla ali steno, davljenja, pretepanja z različnimi predmeti, metanje predmetov v osebo, napadov z nožem, lasanje, praskanje, zvijanja delov telesa in vse do umora. Pri tem velikokrat nastanejo poškodbe, ki so primerne uporabljenemu načinu ob napadu in sicer vreznine, modrice, rdečice, opraskanine, zlomljen nos, roka, noga, rebra, poškodbe glave, opekline, ipd. Po navadi se pojavljajo vedno pogosteje, v vedno hujših oblikah. Fizično nasilje v odnosu praviloma ni enkratno dejanje, temveč gre za stopnjevanje nasilja, ki se najpogosteje začne s psihičnim nasiljem. Pogosto se začne z blažjimi oblikami, npr. z odrivanjem ali klofuto in se sčasoma stopnjuje in postaja vedno bolj nevarno.
Sledi spolno nasilje, ki predstavlja vsako spolno dejanje, s katerim se eden od partnerjev ne strinja. Torej vsa dejanja spolne narave, ki jih oseba čuti kot prisilo. Cilj spolnega nasilja ni užitek in spolni odnos, pač pa, tako kot v primeru psihičnega in fizičnega nasilja, dokazovanje premoči in popolnega nadzora nad žrtvijo. Medijsko najbolj izpostavljena oblika spolnega nasilja je posilstvo, k spolnemu nasilju pa štejemo še spolno nadlegovanje, ki se najpogosteje dogaja na delovnem mestu, spolno zlorabo slabotnih oseb ali otrok, incest ali krvoskrunstvo, neprimerne poglede, komentarje, nagovarjanje, ipd. Nekateri primeri spolnega nasilja so neželeno otipavanje ali komentiranje telesa, slačenje ter dotikanje, ki si ga oseba ne želi oz. vanj ne privoli, siljenje h gledanju pornografskih vsebin, k masturbiranju, v oralni, analni in vaginalni spolni odnos, siljenje v spolni odnos z drugo osebo, prepovedovanje uporabe kontracepcijskih sredstev, odstranitev kondoma kljub nasprotovanju druge osebe in podobno.
Kadar si osebe želijo aktivnosti spolne narave in vanjo privolijo brez fizične, psihične, ekonomske ali druge prisile, govorimo o spolnosti, v nasprotnem primeru govorimo o spolnem nasilju. Privolitev v določeno spolno aktivnost ne pomeni privolitve v katerokoli spolno aktivnost. Enako velja za obliko spolnega odnosa. Če je oseba soglašala z določeno obliko spolnega odnosa, to ne pomeni, da bo s to obliko soglašala tudi vedno v prihodnosti. Kadar nekdo ni prepričan, ali oseba, s katero želi imeti spolni odnos, s tem soglaša, lahko to preveri z različnimi vprašanji, na primer: »Ti je tako OK?« »Ti paše?« »Naj raje neham?« »Greva bolj počasi?« »Še počakava?« »Ti je v redu?«
Izkušnja nasilja lahko močno vpliva na naše življenje. Poškoduje in predrugači lahko naše doživljanje sveta, medosebnih odnosov, vpliva na naše vsakdanje počutje, na odnos do našega telesa in do spolnosti ter prizadene mnoga druga področja. Zato je pomembno, da smo pozorni na dogajanje v sebi in poiščemo pomoč. Želela bi še priložiti povezavo, na kateri so informacije kam se lahko obrneš po pomoč: http://www.prepoznajnasilje.si/nasilje- ... moc-zrtvam . Upam, da sem ti z odgovorom pomagala. Če te še kaj zanima pa nam kar piši.
Želim ti vse dobro,
Živa Goter, mag. psihologije
• op
opppa
Velikokrat se sliši, da pri sexu je nerealistično, da bo nekdo vedno spraševal, ti je to ok, itd. in da spolno neugodje ni zloraba? Sliši se tudi, da če sta dva pijana in torej zmanjšane psihofizične sposobnosti to ni zloraba, ker sta oba pijana?: Tudi, se sliši, da manipulacija z ljubeznijo za pridobitev spolnega odnosa ni zloraba? aj pa, če fant reče punci, da za spolni odnos ne sme povedati nikomur, sicer naj se pazi? In tudi, da ne smeš zanositi, če zanosiš se pazi?
• Uredništvo
Živa Goter
Odgovor svetovalca:
Pozdravljena ponovno.
Partnerski odnos naj bi bil odnos, v katerem oba člana uživata, se imata rada, predvsem pa drug drugemu zaupata. To kar opisuješ zgoraj zagotovo ni primer zdravega odnosa.
Naj naštejem nekaj primerov spolnega nasilja:
- neprimerne pripombe o telesu/delih telesa osebe, namigovanje na spolnost;
- neželeno dotikanje, poljubljanje, božanje;
- neželeno otipavanje;
- siljenje osebe v spolne prakse, ki si jih ne želi;
- zahteva po spolnem odnosu v zameno za službo, za napredovanje v službi, za višje ocene …;
- prikazovanje revij, slik, posnetkov s spolno vsebino žrtvi, če tega oseba ne želi;
- siljenje osebe v proizvajanje materiala s spolno vsebino;
- neprimerno razkazovanje svojega golega telesa, slačenje in razkazovanje genitalij, ki ga oseba ne želi;
- zahtevanje od osebe, da razkazuje svoje golo telo in/ali genitalije;
- masturbacija v prisotnosti osebe brez pristanka te osebe;
- zahteva, da oseba masturbira pred storilcem, čeprav tega ne želi;
- posilstvo;
- vtikanje predmetov v nožnico ali v danko brez privolitve;
- prisiljevanje v prostitucijo …
Za spolni odnos, kakršnokoli otipavanje, poljubljanje ipd. se morata torej punca in fant vedno strinjati oba. Nikoli ne dovoli, da te kdo z lepimi besedami ali grožnjami prepriča v dejanja, ki jih ne želiš početi. Alkohol prav tako ni izgovor. V primeru, da se ti je zgodilo kaj od naštetega, bi te želela spodbuditi, da o tem spregovoriš. Sprva se lahko obrneš na svetovalno službo v šoli, ki ti bo nudila podporo in ti svetovala kako naprej. Vedno pa se lahko obrneš tudi na policijo (113) in opišeš svoj primer. Če bi želela o svoji stiski z nekom govoriti lahko pokličeš tudi na TOM telefon (116 111).
Želim ti veliko moči in podpore na poti, ki je pred teboj. Kadarkoli se lahko spet obrneš na nas.
Živa Goter, mag. psihologije