zdravo,
da zacnem tole dolgo zgodbo. js mam eno online prijateljico iz anglije in poznam jo že kake dve leti, mogoc tri. fajn se razumeva in večkrat sm že vidla njene slike pa tut slišale sva se že. tk da zanjo vem da je tista oseba k pravi da je.
no, pred kakim letom je pa spoznala enga fanta iz francije, sicer dve leti starejši od nje, ampak ful prijazn. ona je itak bla v njega in pol je normalno men to razlagala. pol pa pride problem. on naj bi jo neki zacel osvajat pa tako čeprav je mel punco in to sva obe vedle. no pol se pa začneta kregat, pol pa sta spet ok, kregat, spet ok, itd. js se pol z njim spoprijateljim kr je pač prijazen in smo skupi igral igrce pa zastopl smo se.
pol sm se začela z njim bl pogovarjat in zdej je to skor vsak dan. vmes sm že parkrat pomislila da je verjetno predober da bi bil zares on, in to sva se tudi pogovarjale z eno mojo prijateljico v resničnem življenju.
najbolj me je pa zacudlo včeraj, ko sva si spet pisala, in on je vprasu če mi je kdaj povedal da je njegova punca eno leto starejša od njega. to mi je povedu prej, s tem da je takrat prej rekel, da ma rojstni dan decembra 2007 on pa marca 2008 (se pravi sta 4 mesece narazen) zdej pa ga ma ona naenkrat januarja 2007 on pa se kr marca 2008 kar pa je leto pa 2 meseca. men se zdi ful čudno kr sta skup skoraj dve leti vem pa da sta se vmes ful kregala. da se to povem, da sem sliko njegove punce že vidla, njega pa se ne. pol pa sm vprašala uno prijateljico iz anglije ce ga je že ona vidla pa je rekla da ja.
v glavnem ne vem več kaj naj naredim. mislm si da bi mogoč "on" lahk bil njegova punca, al pa kka prijateljica od une iz anglije.
pc js sm se ful navezala ker je bl kot ne edini moški v mojem lajfu kr sm odraščala brez fotra in mislm da je to povezano. sploh nism vanga ampak mi je tk ko en brat.
hvala že vnaprej za nasvet,
isabel
Uredništvo
Anja Rakovec

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena, Isabel,
Opravičujem se ti, ker odgovarjam nekoliko pozno. Upam, da ti bo odgovor vseeno v pomoč.
Opisuješ situacijo s prijatelji s spleta, za katere nisi prepričana, če so zares to, kar pravijo, da so. Dvome imaš predvsem glede fanta, katerega slike še nisi videla, poleg tega pa ti daje enkrat takšne, drugič drugačne informacije. Na fanta si se zelo navezala, postal ti je kot brat, imaš pa občutek, da je predober, da bi bil zares on.
Iz tvojega opisa se zdi zelo verjetno, da gre za t. i. "catfishing". Gre za vrsto spletne prevare, pri kateri oseba ustvari lažni račun/profil in si izmisli svojo življenjsko zgodbo, vanjo pa lahko vključi lažne fotografije, podatke o šoli, službi in prijateljih. Lahko se pretvarja, da je nekdo, ki je zelo privlačen ali slaven, tako da se ob pogovoru z njim in izkazanem zanimanju za nas počutimo posebne in počaščene. Pogosto se lahko pretvarja, da so mu všeč iste stvari kot nam, zaradi česar dobimo občutek, da se pogovarjamo s sorodno dušo. Ko želimo stik z njim vzpostaviti prek video klica, pa najde izgovor, zakaj naši želji ne more ustreči. Ko pridobi naše zaupanje, nas lahko prosi za različne usluge, npr. da mu razkrijemo svoje skrivnosti, delimo osebno podatke, posodimo denar, kupimo darilne kartice, pošljemo intimno fotografijo ali video posnetek. Gre torej za to, da oseba z nami ustvari navidezno prijateljski odnos, namen v ozadju pa je okoriščanje. Če njegovi želji ugodimo, lahko prične s sramotenjem in poniževanjem na način, da skrivnosti, ki smo jih z njim delili, objavi na spletu ali razkrije drugim. Pogovor se lahko prelevi tudi v izsiljevanje za nove intimne posnetke, denar ali spolne usluge. Z osebnimi podatki, ki smo jih z njim delili, lahko ukrade našo identiteto. Ob posojilu denarja pa le-tega nikoli ne vrne.
Če imaš občutek, da si žrtev takšne prevare, ti svetujem, da preveriš naslednje opozorilne znake oz. si odgovoriš na naslednja vprašanja:
Ali so njegove fotografije (oz. fotografije njegove domnevne punce) resnične?Resničnost fotografije preveriš tako, da ugotoviš, ali se fotografije pojavljajo tudi pri kateri drugi osebi z drugačnim imenom in priimkom. Kako preveriš? S pomočjo spletnega portala TinEye ali pa v google iskalniku s klikom na sliko. S klikom na možnost »več« (znak s tremi pikami) izbereš možnost »o tej sliki« (navodila v angleščini na tej povezavi). Če se fotografija osebe pojavi pri vsaj dveh osebah, je velika verjetnost, da je oseba »catfish«.
Ali je oseba na družbenih omrežjih aktivna?Nizko število prijateljev, malo objav in fotografij ter neoznačevanje s strani drugih na socialnih omrežjih lahko kažejo na lažnost profila. Če oseba ni aktivna na socialnem omrežju, prek katerega se pogovarjata, preveri, ali ima še katero drugo omrežje, kjer je bolj dejavna. Če imata z osebo veliko skupnih prijateljev, je to dober znak, da je oseba resnična, vedno pa je dobro najprej preveriti pri prijateljih, ali to osebo poznajo v živo.
Ali je predobro, da bi bilo res?Če se sliši predobro, da bi bilo resnično, morda dejansko tudi je. Vedno bodi na preži, če nekdo naključno naveže stik s tabo – še posebej, če trdi, da je znan, ali če se zdi, da je tvoj sanjski partner ali prijatelj.
Ali se zdi, da ve veliko o tebi ali pa ima enaka zanimanja kot ti?Pogosto catfish preuči tvoj digitalni odtis, kar je vse, kar je bilo objavljeno ali deljeno na tvojih socialnih omrežjih in drugje na spletu. Védenje o stvareh, kot so tvoje najljubše mesto, glasbena skupina in hrana, mu pomaga pred tabo ustvariti vtis, da so vama všeč podobne ali enake stvari, zaradi česar verjameš, da si našla »perfect match«.
Ali te bombardira z ljubeznijo?Bombardiranje z ljubeznijo (ang. lovebombing) je, ko poglobljeni spletni pogovori prerastejo v sanjske romantične zmenke. Oseba, ki z ljubeznijo bombardira, je pozorna, skrbi za redno komunikacijo prek spleta, je resna glede skupne prihodnosti. Ker v tej pozornosti in romantiki tako močno uživamo, smo zanj pripravljeni naredili skoraj vse. Naša čustva so tako lahko veliko lažje in hitreje izrabljena za manipulacijo.
Ali želi, da prestavita pogovor v drugo aplikacijo?Pogosto catfish zelo hitro zaprosi, da pogovor preselita na zaseben kanal ali neposredne sporočilne ali klepetalne aplikacije, kot so WhatsApp, Viber, Snapchat, Telegram, Facebook Messenger idr. To lahko razkrije tvoje osebne podatke (kot so telefonska številka in lokacija) ter oteži iskanje pomoči pri storitvi, kjer sta se povezala na začetku, če gredo stvari narobe.
Ali se želi povezati s tabo na vseh socialnih omrežjih?Če se z njim spoprijateljiš na vseh svojih računih, lahko hitro izve veliko o tem, kaj imaš rada, kaj počneš in kam hodiš. To mu lahko omogoči tudi vpogled v tvoje stike, pozneje pa te lahko izsiljuje z grožnjami, da bo s temi ljudmi delil informacije, fotografije ali videoposnetke.
Ali te spodbuja, da deliš osebne podatke in skrivnosti?Ob zastavljanju vprašanj o tvojih osebnih podatkih (npr. datum rojstva, kraj in ulica bivanja) imaš lahko občutek, da ga iskreno zanima, kdo si, saj se šele spoznavata. Vendar je to lahko znak, da poskuša pridobiti dovolj informacij o tebi, da bi ugotovil tvoja gesla in ukradel tvojo identiteto. Lahko tudi grozi, da bo razkril tvoje skrivnosti, če ne boš naredila nečesa zanj.
Ali si izmišlja izgovore, da ne pokaže svojega obraza v živo?Če trdi, da ti ne more pokazati, kako izgleda v video klepetu, ker njegova kamera ne deluje, obstaja velika verjetnost, da je catfish.
V kolikor boš odkljukala vsaj kakšnega od navedenih znakov, gre zelo verjetno za spletno prevaro. V tem primeru ti svetujem, da osebo najprej prijaviš, nato pa blokiraš. Navodila za posamezna socialna omrežja najdeš na tej povezavi. Spletne goljufije, vdore, okužbe in kraje identitete prijavi na SI-CERT.
Če imaš še kakšno vprašanje, mi lahko kadarkoli ponovno pišeš.
Srečno in previdno še naprej,
Anja Rakovec, mag. psihologije