Pozdrav.
Imam par uprasanj. Do dobrega leta nazaj sem bila zelo zelo custvena oseba. Veliko preprostih stvari me je lahko mocno osrecilo, pogosto sem bila zelo razocarana, zalostna... skratka zelo intenzivna in dolgo trajajoca custva. Posledicno sem imela tudi obdobje slabe samopodbe, ki je na trenutke ze bilo podobno depresiji ('simptomi' so bili podobni kot pri le tej). Za vse me je ekstremno mocno brigalo. Lani poleti pa me kar naenkrat iz nenada (ne vem vzroka, ker se ni zgodilo nic prevec posebnega) pac me je kar naekrar nehalo brigat za vse in kar je najhuje, popolnoma sem prenehala cutit custva. Neznam opisat ampak absolutni mrk glede custem. Edino custvo, ki ni zamrlo je bila jeza. Glede nicesar nisem cutila nic, ko sem bila pa jezna sem bila res res mocno in dolgo casa jeza. Od takrat se mi cutva v krajsih odbobjih res rahlo vracajo nazaj, a spet hitro zamrejo. Sem ravno koncala srednjo solo in grem na faks, ki je obdobje izredno pomembnih odlocitev mene pa na drugi strani ne briga za nic. Posledicno me ne skrbi za prihodnost oziroma me ne briga, se pa bojim in zavedam da to nebo slo dolgo vec naprej, saj se za stvari v zivljenju moras brigat.
Samo nevem kej nej naredim in pisem bol iz radovednosti o morebitnih pojasnitvah in nasvetih kaj se mi dogaja.
Lep dan se naprej
• Uredništvo
Anja Rakovec

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena,
Pišeš, da si bila prej zelo čustvena oseba, doživljala si tako močna prijetna kot neprijetna čustva, tvoje razpoloženje je (če prav razumem) precej nihalo. S tem povezano je bilo tudi obdobje slabe samopodobe, v katerem si pri sebi opazila tudi določene znake depresije. V tistem času so se te stvari močno dotaknile, bilo ti je zelo (še preveč) mar. Nato pa je pred dobrim letom dni prišlo do opazne spremembe - kar naenkrat ti je postalo vseeno za vse, tvoja prej tako intenzivna čustva pa so povsem zamrla. Ostala je samo jeza, ki je (bila) še vedno zelo intenzivna. V zadnjem času sicer spet občasno čutiš tudi druga čustva, vendar te skrbi, da bo tvoje pomanjkanje volje oz. zanimanja za stvari negativno vplivalo na tvojo prihodnost.
Spremembe v čustvovanju, ki jih opisuješ, so sicer nenavadne, vendar za obdobje, v katerem si trenutno, niti niso tako nepričakovane. Za obdobje mladostništva, ki ga sama počasi zapuščaš, so značilne spremembe v načinu čustvovanja. Sem spadajo tudi spremembe v intenziteti čustev, kar pomeni, da oseba lahko začne čutiti precej bolj ali precej manj intenzivno kot prej. Kadar so te spremembe normalen del odraščanja, se sčasoma stabilizirajo in oseba zopet začne doživljati čustva v bolj zmerni obliki. Tudi sama si omenila, da so se tvoja čustva počasi začela vračati, kar lahko pomeni, da se bodo postopno vrnila na neko "normalno" raven. Verjetno je, da boš z odraščanjem stvari čutila bolj zmerno kot prej in tvoje razpoloženje ne bo več tako močno nihalo, saj so burna čustva značilna predvsem za mladostništvo, ti pa si sedaj na prehodu v zgodnjo odraslost. V tem primeru ti bo verjetno postopoma spet postalo bolj mar za stvari oz. boš nazaj dobila več volje. Sedaj, ko vstopaš na faks, bodo te spremembe verjetno prišle še hitreje, saj gre za pomembno prelomnico, ki navadno s seboj prinese veliko sprememb.
Možno pa je tudi, da opisane spremembe pri tebi niso zgolj posledica procesa odraščanja in dozorevanja. Lahko bi kazale tudi na motnjo razpoloženja, npr. depresijo ali bipolarno motnjo razpoloženja. Odsotnost čustev in volje je lahko znak depresije, izmenjevanje obdobij močnih (predvsem prijetnih) čustev ter obdobij potrtosti in brezvoljnosti pa lahko kaže tudi na bipolarno motnjo. V kolikor te skrbi, da bi pri tebi lahko šlo za motnjo razpoloženja, ti svetujem, da si prebereš Vodič po motnjah razpoloženja, ki ga najdeš na tej povezavi: https://www.omra.si/media/1226/vodic-po-motnjah-razpolozenja.pdf
Ne glede na to, kaj je vzrok za opisane spremembe v čustvovanju, je videti, da te le-te v življenju ovirajo oz. se bojiš, da bi te začele ovirati vedno bolj. Zato ti svetujem, da se v zvezi s tem obrneš na strokovnjaka za duševno zdravje, ki bo preko pogovora s teboj lažje ocenil, ali gre pri tebi za motnjo razpoloženja ali kaj drugega. Na osnovi tega ti bo svetoval, kako si lahko pomagaš. Z njim se lahko pogovoriš tudi o jezi, ki jo čutiš, saj jo boš lažje obvladovala, če jo boš bolje razumela. Do strokovnjaka za duševno zdravje lahko dostopaš na več načinov. Lahko se obrneš na osebnega zdravnika, ki ti bo izdal napotnico za psihologa. Ker pa so čakalne vrste za psihologe v zdravstvu dolge, lahko v vmesnem času obiščeš tudi center za psihološko svetovanje Posvet (http://www.posvet.org/), v katerem nudijo brezplačno psihološko pomoč brez napotnice. Kot študentka pa se lahko obrneš tudi na Psihosocialno svetovalnico za študentke in študente (https://www.pef.uni-lj.si/894.html), ki deluje na Univerzi v Ljubljani in je namenjena študentom v stiski. Podobna svetovalnica za študente deluje tudi na Univerzi v Mariboru (https://www.soum.si/psiholoska-svetovalnica-za-studente/). Še več virov pomoči pa lahko najdeš tu: https://www.zadusevnozdravje.si/kam-po-pomoc/mreza-virov-pomoci/
Upam, da ti je moj odgovor koristil, in ti želim vse dobro.
Anja Rakovec, mag. psihologije