Stara sem 19 let in praktično odrasla, a se ne smem odločat sama zase.
Hotela sem v Ljubljano sama na koncert pa mi mami ni dovolila. Razlog je bil, da je premraz, pretemno ponoči in da so pijanci vsepovsod. Rekla je, ostani doma.
To mi gre na živce.
Hotela sem tudi na brezplačne ure tenisa pa mi ni dovolila, ker so prepozno na urniku.
Kako naj se odločam zase, če mi doma ne pustijo? Halo!
• Uredništvo
Lara Tušek

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Praviš, da si želiš več samostojnosti in neodvisnosti, pri čemer imaš občutek, da ti tega tvoja mama ne dopušča. Večkrat navede podobne razloge, zakaj sama ne smeš na dogodke ali se udejstvovati v stvareh, ki te veselijo. Predstavljam si, da je lahko to zate zelo neprijetna situacija in imaš lahko občutek, kot da mama še vedno popolnoma usmerja tvoje življenje.
Popolnoma razumljivo je, da čutiš jezo, frustriranost in razočaranje ob vedenju tvojih staršev. Pri 19 letih je normalno, da si želiš več samostojnosti in sprejemanja lastnih odločitev, ki vplivajo na tvoje življenje. Obenem je potrebno razumeti tudi vidik staršev, ki jih pogosto pri strogosti in želji po nadzoru vodi strah, da bi se ti kaj zgodilo. Bolj kot tvojo zabavo na koncertu ali na urah tenisa mama vidi nevarnost ponoči, mraz, alkohol in druge nevarnosti, ki se lahko zgodijo. To pomeni, da imata obe drugačen pogled na isto situacijo, pri čemer je pomembno, da najdeta kompromis.
Predlagam ti, da se s svojo mamo iskreno pogovoriš o svojih občutkih in željah, ki jih imaš glede svoje samostojnosti. Lahko opišeš, kako si se počutila v situacijah, ko si se počutila, da mama usmerja tvoje odločitve, in predlagaš, kako bi to lahko reševali v prihodnosti. Starše skrbi zate, zato je pomembno, da svojo samostojnost gradiš postopoma, korak za korakom. Pomembno je, da sprva staršem poveš, da bi si želela iti na primer na koncert en teden vnaprej, da se lahko pogovorite in naredite ustrezen načrt, torej ali greš sama ali z družbo, kako in kdaj imaš namen priti domov, da pošlješ sporočilo, ko prispeš na cilj in ko greš proti domu ter dogovor, da te starši lahko vedno pokličejo in preverijo, kako si in če si varna. Na tak način boš staršem pokazala, da se zavedaš tveganj, ki jih prinašajo različne situacije, in da znaš odgovorno poskrbeti zase. Pomembno pa je tudi, da se s starši pogovoriš o tem, da si sčasoma želiš vedno več samostojnosti, brez obširnih pojasnil glede svojih načrtov. To pomeni, da ko boš v prihodnosti želela iti na koncert ali se vpisati na športno aktivnost, boš to odločitev sprejela sama in o tem obvestila starša, ne da bi pri tem prosila za dovoljenje.
Spodbujam te, da vztrajaš pri tem, da izraziš svoje želje, vendar pri tem bodi odgovorna. Osamosvajanje je proces, ki zahteva čas in prilagajanje tako tebe kot tvojih staršev. V pogovoru s svojimi starši bodi iskrena in spoštljiva, saj boš na tak način zgradila tudi zaupanje med vami. Ko bo zaupanje vzpostavljeno, bo to prineslo več svobode in sproščenosti.
Upam, da sem ti s svojim odgovorom kakorkoli pomagala, če pa imaš še kakšno vprašanje, se vedno lahko obrneš name.
Srečno!
Lepo bodi
Lara Tušek, mag. psihologinja