Jaz sem zlagala oblačila in vprašala rejnico, ki ji pravim teta, kam gre tobra večkrat. Začela se je dreti in rekla, da sem vsiljiva in naj ji neham težiti, saj mi torba ne bo nič naredila. Rekla je, da ko kaj delam vedno ne naredim ok, rekla je, da se je naskrivaj smejala, ker sem ji tolikokrat ponovila. Jaz sem se začela jokati, ker se je cel čas drla vame. Imam očala in bil je pust, dobila sem jih pred 3tedni in okolistka mi je rekla, naj jih vedno nosim, saj imam na eni oki dioptrijo 0,5; na desni pa 2,25. Ko smo šli na povorke mi je teta težila, da ne smem imeti tja očal, ker si jih bom uničila. Jaz sem se jokala, ker jih moram vedno nositi. Poleg tega, ko so prišli k nam sorodniki jim je rekla, da imam na eni oki dioptrijo in videla sem jo, da ko ji je okolistka dala kartico z dioptrijo je ni niti pogledala in misli, da imam na eni oki dioptrijo in, zato mi je rekla, naj nimam očal, ker vidim ok. To ni res. Niti ne ve, da jaz vem, koliko imam dioptrije, ker sem to pogledala na skrivaj. Meni ni fer, da se je drla name, ker ne smem imeti očal na povorko in, ker nisem vedela, kam spada torba. 3dni se je samo drla, če sem se jokala je rekla, da z jokom ne bom rešila ničesar in, da se jočem zabrezveze, v bistvu pa se sama na skrivaj joče. To me zelo moti. Poleg tega, ko grem v sobo, ko se jočem in ji rečem naj gre ven govori, da je to njena hiša in lahko v njej počne kar hoče. Govori mi, da ko sem prišla manj pozornosti posveča Eli. In, da jo nerviramo ter, da če bi bila v kateri drugi rejniški družini bi šla že v neki popravni dom. Govori mi, da naj načrtujem, da ko bom šla v srednjo šolo, da bom šla v dijaški dom in hodila domov v staro družino med vikendi, to me zelo ožalosti.Kaj naj storim? Ona se ni pozanimala niti za moj vid. Govori mi naj se družim s sošolkami obenem mi govori, da sem vsiljiva in naj se ne družim z njimi.
Uredništvo
Tanja Kodrič

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena.
Praviš, da se tvoja rejnica do tebe pogosto vede nespoštljivo, kriči nate, se tudi norčuje iz tebe in ne upošteva tvojih potreb. Praviš, da te posebej boli, ko te ne posluša, ko ji poskušaš razložiti nekaj, kar je zate pomembno, na primer glede očal in vida. Hkrati pa ti daje mešana sporočila, ko te spodbuja, da se družiš, drugič pa ti pravi, da si vsiljiva. Tudi to, da govori, kako naj si organiziraš življenje po srednji šoli, brez da bi te vprašala za tvoje želje, je nekaj, kar te razumljivo prizadene. Takšno vedenje lahko močno vpliva na tvoje počutje, saj ti daje občutek, da nisi sprejeta in slišana.
Vsak otrok ali mladostnik (ne glede na to, ali živi pri bioloških starših ali v rejniški družini) ima pravico do varnega in spoštljivega okolja. Tvoja rejnica bi morala biti oseba, ki ti nudi podporo, te posluša in ti pomaga pri izzivih, ne pa da te zaničuje ali ignorira tvoje potrebe. To, da se norčuje iz tvojih vprašanj, kriči nate in zmanjšuje tvoje potrebe, ni v redu. Prav tako ni v redu, da te primerja z drugimi otroki, ti daje občutek, da nisi dovolj dobra, in ti celo govori, da bi te v drugi družini poslali v popravni dom. To ni spoštljiv način komuniciranja, še manj pa podpora, ki jo potrebuješ. Pomembno je, da veš, da to ne pomeni, da je s tabo kaj narobe, ampak da ona ne zna ali ne želi videti kako se počutiš.
Čeprav je težko, lahko poskusiš postaviti meje, ko vidiš, da se obnaša nespoštljivo. Če začne kričati nate ali se norčevati, ji mirno povej, da ne želiš, da se tako pogovarja s tabo. Če to ne deluje, se lahko umakneš in ji ne odgovarjaš. Če vztraja, da lahko počne, kar hoče, ker je to njena hiša, si zapomni, da imaš tudi ti pravico do spoštovanja, ne glede na to, kje živiš.
Pomembno je, da ne ostaneš sama s tem. Imaš v šoli svetovalno službo, učitelja, ki mu zaupaš, socialno delavko ali koga drugega, s katerim bi lahko govorila? Če imaš skrbnika, ki je odgovoren za tvoje bivanje v rejništvu (socialnega delavca), je zelo pomembno, da mu poveš, kaj doživljaš. On ali ona ima nalogo, da preveri, ali je rejniško okolje zate varno in ustrezno.
Prav tako je resna zadeva tvoj vid in ti imaš pravico do zdravstvene oskrbe. Če tvoja rejnica ne upošteva navodil okulista in te sili, da ne nosiš očal, bi bilo dobro, da o tem poveš šolski svetovalni službi ali socialnemu delavcu. Vem, da se lahko zdi strašljivo povedati nekomu, kaj doživljaš. Lahko te skrbi, da ti ne bodo verjeli ali da bo situacija še slabša. A gre za težko situacijo in obstajajo ljudje, ki ti lahko pomagajo. Lahko se obrneš tudi na organizacije, ki nudijo podporo otrokom in mladostnikom v rejništvu ali v težkih družinskih situacijah, kot je npr. TOM telefon (116 111) ali Društvo SOS telefon.
Zaslužiš si biti v okolju, kjer si spoštovana in kjer tvoje potrebe niso spregledane. Tvoje solze niso "zabrezveze" ampak kažejo, da nekaj v tvojem okolju ni prav in to ni tvoja krivda. Če potrebuješ dodatno pomoč ali nasvet, sem tu.
Tanja Kodrič, dipl. psihologinja (UN)