Hej! Jaz nisem neki ful za sport pa to. In imam dve prijateljici. Recimo jima N in K. N sploh ni za sport-se manj kot jaz, K je pa ful sportnica. In smo sle vse na izbirni predmet odbojka. No in men odbijanje ne gre ravno fajn. In smo igrale odbojko v krogu in nisem edina kdaj falila-so tudi druge. In najprej enkrat podam predalec in mi uciteljica rece (izmislila si bom svoje ime):"Mateja kam to odbijas?" No in potem vsakic ko sem mimo udarila je rekla moja prijateljica N:"Pa Mateja nooo." Res ne pretiravam cisto vsakic. In potem me cisto vsakic pogleda K s tistim pogledom: Kaj ti delas! Pac tist pogled. In je sla uciteljica ven in je 10min ji bilo. In pride nazaj in jaz dam malo kratko in mi rece:"Mateja kaj spet ti, že drugic." In sem bila tko jezna. In potem mi je K rekla, da bom vse pobila. In meni gre to res tko na zivce. In tudi med urami sportne je tako-vedno!! Ze lani. No in N se recimo se heca, ampak K pa tko prov tist pogled-kaj delas! Pa se tko nekak naduto zgleda pa pol mi rece da sm profi... men gre res to na zivce. Kako naj odregeram pac kaj jima naj recem. A naj grem tko do nijo pa recem da naj nehajo?
• Uredništvo
Nina Govc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Praviš, da s prijateljicama K in N obiskuješ izbirni predmet odbojke, vendar ti športne aktivnosti ne gredo najbolje od rok. Kljub temu, da tudi drugi prijateljici odbojka ne leži, si vedno le ti, tarča zbadanja in neprijetnih komentarjev. Zaradi tega se počutiš nelagodno in ne veš, kako se ustrezno odzvati na njune opazke.
Razumem, da ti ni prijetno, kadar slišiš negativne komentarje s strani svojih prijateljic. Verjetno ti nastala situacija s sošolkama pri izbirnem predmetu povzroča stisko, saj ti s svojim obsojanjem ustvarjata pritisk in vplivata na tvojo samopodobo. Tovrstne situacije se pogosto zgodijo v prijateljskih odnosih, zlasti v najstniških letih, ko se učimo o tem, kako komunicirati in razumeti čustva drugih ter sebe.
Prijateljstva močno vplivajo na naše počutje. Lahko nas bodrijo in nam dajejo podporo, hkrati pa lahko povzročijo stres ali negotovost, če se pojavijo konflikti ali nesporazumi. Dobro se je zavedati, da imajo ljudje različne interese. Prijateljica N je očitno bolj sproščena glede športa, medtem ko je prijateljica K zelo tekmovalna in verjetno pričakuje več od tebe kot tudi od sebe. Ti dve prijateljici imata različna pričakovanja, kar lahko pri tebi ustvari pritisk.
Zato je pomembno, da vzpostaviš ustrezno komunikacijo, in sicer bodi jasna ter odkrita. Kadar te prijateljici (ali ena izmed njiju) spravljata v nelagodje, je pomembno, da to jasno izraziš, vendar na način, ki ni obtožujoč. Lahko poskusiš nekaj takšnega: »Hej, opazila sem, da me večkrat opozarjata, ko naredim napako. To me spravlja v stres, ker se že trudim po svojih najboljših močeh. Res bi rada, da me ne obsojata.« Lahko dodaš tudi nekaj kot: »Razumem, da vama gre bolje in da mi želita pomagati, a bi raje videla, če bi mi dali malo več podpore kot pa kritike.«
Prav tako je pomembno, da uporabiš »jaz« izjave. Na ta način lahko govoriš o svojih občutkih, ne da bi zvenela obtožujoče. Namesto »Ti vedno gledaš name, kot da delam nekaj narobe,« lahko rečeš: »Ko me tako pogledaš, se počutim slabo. Imam občutek, kot da pričakuješ, da bi morala biti boljša.«
Dobro je, da skušaš razumeti tudi njuno perspektivo, saj boste le tako lahko uspešno razrešile konflikt. Prijateljica K se morda ne zaveda, kako njen odnos vpliva nate. Prav tako se prijateljica N morda heca, ne da bi mislila resno, a ti tega ne dojemaš kot šalo. Včasih se drugi ne zavedajo, kako se počutimo. Poskusi si predstavljati, da morda obema ni jasno, kako te prizadeneta. Zato je prav tako bistveno, da postaviš meje, če se bo situacija ponavljala. Morda boš morala celo večkrat povedati, kaj te moti, saj se spremembe v vedenju ne zgodijo čez noč. A če boš vztrajna in boš pokazala, da si resna glede svojih občutkov, te bosta postopoma bolje razumeli ter začeli prilagajati svoje vedenje.
Če tudi po pogovoru s prijateljicama še vedno čutiš pritisk ali nespoštovanje, je morda čas, da premisliš o naravi tega prijateljstva. Prijatelji bi morali biti vir podpore in spodbude, ne pa vzrok za slabo počutje. Pomembno je, da se zavedaš svoje vrednosti. Čeprav morda ne blestiš v športu, imaš gotovo veliko drugih talentov, na katere se lahko osredotočiš. Prav tako ne rabiš biti odlična v vsem, pomembno je, da se trudiš in uživaš v tem, kar počneš.
Z odprto komunikacijo in postavljanjem meja boš lažje upravljala s takšnimi izzivi ter našla način, kako biti bolj suverena v podobnih situacijah. Ne pozabi, da tvoja vrednost ni odvisna od tega, kako ti gre pri športu ali kakšni so komentarji drugih. Bodi samozavestna in vedi, da si zaslužiš spoštovanje v vsakem prijateljstvu.
Želim ti vse dobro in te lepo pozdravljam.
Nina Govc, dipl. psih. (un)