Hejla trenutno sem v resni stiski. Za manj kot en mesec bom stara 19 in trenutno imam jutri in v sredo ustni zagovor mature in potem cakam samo se razultate. Danes so me klicali za razgovor za sluzbo ki je v murski soboti torej nekje 80km stran to vendar ni problem saj lahko zivim pri fantu. Sva tudi v postopku iskanja stanovanja torej bova itak za sebe. Z fantom z katerim sem skupaj ze 2 leti in pol nacrtujema ze nekaj casa da se preseliva skupaj v stanovanje. Jaz sem dobila zdaj res super priloznost za sluzbo in res jo hocem vendar mi starsi to prepovedujejo. Oni zelijo samo da bi sla naprej v visjo solo ampak js tega ne zelim. Govorijo mi da jaz razdiram druzino, da sem prasica in da naj "spizdim" iz hise in da je starsa sram da sem njuna hcerka. Trenutno imam podporo od fanta in sestre ter kolegic ki mi pomagajo in me spodbujajo k temu da naj grem na razgovor in da ce hocem si ustvarit nekaj naj to naredim saj to je moje zivljenje in jaz si ga sama oblikujem in gradim. Vendar nisem v tem sama imam zraven sebe fanta ki mi seveda pomaga in spodbuja v tezkih situacijah kot je ta.
vam pa pisem da dobim kaksen nasvet kaj bi vi naredili v tem primeru?
hvala za odgovor
Uredništvo
Julija Pelc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
čestitam ti za sklepna dejanja in zaključek srednje šole. Žal mi je, da se starši ne zmorejo odzvati drugače, verjamem, da so besede, ki jih slišiš, boleče in poglabljajo razdor, in da si želiš priti »na svoje«. Zaključek srednje šole je predvsem trenutek za veselje. V mojih časih pa so rekli, da je matura tudi 'zrelostni izpit'. Da iščeš zaposlitev, če ne nameravaš nadaljevati s šolanjem, je zame dejanje zrelosti.
Prosiš nas za mnenje, kaj bi naredili na tvojem mestu? Žal ne vemo točno, na kaj se nanaša tvoje vprašanje? Zaposlitve, selitve ali študija?
Staršem se zdi pomembno, da bi nadaljevala s šolanjem. Ti bi se rada zaposlila. To je konflikt, po definiciji je konflikt različnost interesov. Način, kako se o njem pogovarjate, pa je oblika sporazumevanja. Konflikti so del življenja, način komunikacije pa izbira, dejanje volje.
Morebiti si je dobro zase razjasniti, zakaj ti ne želiš nadaljevati šolanja, kakšne priložnosti si želiš odpirati v prihodnje, kaj potrebuješ v sedanjem obdobju? Pomembno je, da šolanja ne odklanjaš zavoljo pritiska staršev, se izrazimo »na kontra njim«. Potem bi lahko zgrešila svoje resnične potrebe in želje.
Zanimivo mi je bilo, kar sem že večkrat ujela, da se nekateri mladi dogovorijo s starši za leto »šolske pavze«, ker se še niso odločili, katero šolo / poklic bi izbrali. In so se zaposlili, morebiti odpotovali v tujino, tudi na prostovoljno delo v internat k učencem..., vse je bolje od tistih, ki ostanejo samo doma in se izolirajo in si ne prislužijo za ekonomsko samostojnost. Ti si zase, praviš, našla dobro službeno priložnost. To danes ni tako lahko.
Iz tvojega zapisa lahko ujamem, da se tudi s fantom dobro razumeš, predvidevam, da je zaposlen in da bosta lahko finančno samostojna in na svojem. Kako pa se razumeš z njegovimi starši? Te sprejemajo?
Dobro je tudi, da imaš sestrsko in prijateljsko podporo. Zaposliti se zdaj še ne pomeni, da nimaš možnosti nadaljevanja šolanja v prihodnje. Dobro pa je naštudirati pogoje za kasnejši vpis, če bi želela nadaljevati, starostne omejitve, ect.: v kaj bi se želela usmeriti, do kdaj imaš te možnosti, moraš opraviti še kakšen izpit pred tem?
Morebiti ti v tem trenutku nadaljevanje res ni pomembno. In je to OK. Če je tvoja odločitev takšna iz tvoje volje. Imam pa tudi izkušnje, da je oseba kasneje čez leta menila, da ji je žal, da ni naredila tega koraka in je ostala 'gimnazijska maturantka', brez poklica. Mogoče ti opravljaš poklicno maturo in je zate drugače, boš imela poklic.
Upam, da sem z zapisanim pomagala, da pogledaš iz različnih perspektiv in da se zavedaš, da je pomembno, da začutiš svojo pravo izbiro. S svojo odločitvijo ne razbijaš družine ti. Družina ne obstaja ali razpade zaradi tega, ker se nekdo šola ali ne. Žal mi je, da slišiš od staršev vse to, kar si napisala. Odločitev, kako se počutita, je njuna. Njunega sramu ne vzemi k sebi. Imaš pravico do lastnih izbir. Pomembno je (seveda je to moj pogled), da se ne spustiš na njuno raven. Ohrani dostojanstvo. Izbiraj besede. Postavi meje. Ne sprejemaš oznak, ki ti jih dajeta. To nisi ti.
Ja, sta očitno jezna in razočarana. Tvoje izbire so tvoje odločitve in posledice, ki pridejo z njimi, tvoje in vajine s fantom. Naj slednje ne zveni pokroviteljsko. Izzivi vsakdana bodo lažji, če bo vajina veza zdrava, spoštljiva in podporna. Izbire glede šolanja ali ne, pa se vedno lahko pretrese znova in odloči drugače. Pomembno je, da slediš sebi. Vsaka pot pa je pot učenja in zorenja, če se ob njej tudi ustavljaš, razmišljaš o svojih izbirah in odločitvah in si prizadevaš biti dober človek. Najprej do sebe. Pazi nase in sledi svojim ciljem. Predloge pa premisli in preveri, če je v njih kaj dobrega tudi zate.
SREČNO na svojih poteh.
P.S.
Hvala za odziv, bi rada vedela, kako te nagovori, pomeni, kakšne misli, nova vprašanja ti sproža.
Julija Pelc, univ. dipl. psih., spec. psihološko svetovanje, geštalt psihoterapevtka
Pr
Prosim anonimno
Najlepsa hvala za odgovor, sedaj ko sem se odlocila da bom sla na razgovor se je pretvorilo v to da je starsema zelo tezko brez mene njima je zal in celo me prosita da bi prisla domov.
Uredništvo
Julija Pelc
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
dobro je, da sta starša zmogla prepoznati svoj odziv in razumeti, da te v resnici pogrešata in si želita, da se vrneš. Leta, v katera vstopaš - zgodnje odraslosti, so čas, ko v družini na novo definiramo odnose, saj otroci postajajo samostojni, odrasli ljudje. Starši včasih težko spustijo svoje mladiče iz gnezda, a vseeno je to potrebno narediti. Prav tako kot je nujno, da "ptiči" vzletijo. Služba ti bo prinesla dohodek, ki ga potrebuješ. Ali si jo želiš za nedoločen čas oz. kot redno zaposlitev ali počitniško delo? Preveriš lahko svoje odločitve in potrebe: služba / zaposlitev - izobrazba. Parterstvo lahko ostaja ne glede na izbiro, kajne. Vse, kar boš izbrala, je ok. Ker lahko v prihodnje spremeniš, če ugotoviš, da želiš drugače. A razlika je izbrati ali se le odzvati na kontra neki ideji. Sedaj imaš čas, da pretehtaš in se odločiš. Uživaj na razgovoru, to je dobra priložnost za nabiranje izkušenj.
Predvsem pa vidim dobro priložnost, da se doma pogovorite, kako od te točke naprej, da se bodo vaše vezi ohranjale, ne trgale. Pomembno je, da se odločaš zase in da v želji po samostojnosti ne preskočiš želja, ki so morebiti ta hip malo bolj v drugem planu.
Želim ti vse dobro, če se ti porodi še kakšna misel, pa se kar javi.