Pozdravljeni, vsakič po jedi se počutim neprijetno, dokler si ne očistim zob z jezikom in zobno nitko ter si umijem roke in okoli ust, kar mi skupaj vzame eno uro. Dokler ne izvedem celotnega "rituala" ne morem početi ničesar, niti preobleči se, si umiti obraza, se stuširati, iti spat, ker me moti občutek v predelu vratu. Vem, da drugi ljudje tega ne morejo razumeti, ker sem tudi jaz lahko normalno jedla, ko sem bila mlajša. Začelo se je z umivanjem rok in ust po jedi, potem so se postopoma dodajale še druge aktivnosti in zdaj mi to vzame eno uro. Včasih jem samo dvakrat na dan, ker mi to vzame toliko časa. Zaradi staršev ne morem iti k psihiatru, zato tukaj prosim za pomoč.
Uredništvo
Katja Košir

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
pozorno sem prebrala tvoje sporočilo. Kar opisuješ – ritual umivanja, ki ga moraš izvesti, sicer si nemirna – se zdi neke vrste prisilno vedenje. Pišeš, da se je ta tvoj ritual v zadnjem času podaljšal in da te to vse bolj ovira, saj se mu čutiš prisiljena prilagajati svoje aktivnosti. Predstavljam si, da te to moti, saj omejuje tvoj občutek svobode, obenem pa te najbrž tudi precej skrbi. Imam prav?
Pišeš, da zaradi staršev ne moreš k psihiatru. Glede na tvojo starost staršem ni treba vedeti za tvoj obisk psihiatra - a predvidevam, da to veš, zato predpostavljam, da najbrž ovire vidiš drugje. Bi mi bila pripravljena povedati kaj več o tem? Morda lahko skupaj najdeva kakšno rešitev, kako vendarle poiskati strokovno pomoč, s katero bi se postopoma učila obvladovati svoje prisilno vedenje.
A predvidevam, da si želiš od mene usmeritve, kako se s prisilnim vedenjem spoprijeti sama. Lahko poskusiš s tem, da se zavestno odločiš, da boš kakšen manjši del rituala spremenila ali izpustila – na primer, da si po obroku ne boš takoj umila rok ali da boš z nitkanjem začela šele po nekaj minutah. Ob tem boš najverjetneje občutila nelagodje ali napetost, kar je povsem pričakovano, vendar je pomembno, da vztrajaš – saj se s časom ta občutek zmanjša in postane lažje obvladljiv. Ko se pojavi močna potreba po ritualu, si lahko pomagaš s preprostimi tehnikami, ki pomirjajo telo in misli. Počasi in globoko dihaj – vdihni skozi nos, zadrži dih za nekaj sekund in počasi izdihni skozi usta. Lahko si tudi predvajaš glasbo, ki te pomirja, se na kratko sprehodiš ali stisneš nekaj mehkega, kar ti daje občutek varnosti. Več o tehnikah pomirjanja si lahko prebereš tukaj: https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/tehnike-preusmerjanja-misli/
Predstavljam si, da je težko vse to nositi sama. Ali obstaja kdo v tvoji okolici, s komer se lahko pogovarjaš o svojih skrbeh, povezanih z ritualom? Včasih že to, da o svojih stiskah govorimo, lahko prinese nekaj olajšanja, sprostitve in samosprejemanja. To pa pomaga, da se potem lažje aktivno spoprimemo s svojimi težavami – v tvojem primeru, da poskušaš skrajšati svoj ritual.
Verjamem, da ti lahko uspe. Že to, da si napisala pismo, pomeni veliko. Če meniš, da bi ti to koristilo, bom vesela, če se boš še oglasila.
Srečno,
Katja Košir, univ. dipl. psihologinja
dr. Katja Košir, univ. dipl. psihologinja
Bo
Bond007
Dobro bi bilo iti k psihiatru, saj imaš resno in motečo kompulzivno motnjo, ki se jo da zmanjšati z zdravili in veliko truda. Psihiater je zdravnik za take motnje in ta težava ni močno drugačna od recimo zlomljene noge, zaradi katere ne moreš normalno hoditi in se cel dan vlačiš naokoli. Ali bi v tem primeru tudi rekla, da ne moreš k zdravniku zaradi staršev?
Če imaš s starši težavo glede reševanja tvojega zdravstvenega stanja, takoj stopi do šolske svetovalne službe oziroma na tak ali drugačen način pojdi do svoje osebne zdravnice/zdravnika, ki te bo napotil naprej k specialistu.