Pozdravljeni, ze par let imam nekaksne navade,ki so v moji glavi in jih nemoram odpraviti. Za skoraj vsako stvar, ki jo počnem moram npr. 5 krat zapreti in odpreti vrata ali pa npr. moram 5x neko stvar preveriti, saj ce tega ne naredim moja glava rece da se mi bo nekaj zgodilo, in iz prisilnosti moram to nareti da se mi ne bo kaj zgodilo(npr. ce tega ne nardim bom umrla) in te stvari so vsakodnevne, ali pa ce si nebom posteljnine popravila se mi bo nekaj zgodilo,ce si nebom pospravila oblacil in ce nebojo lepo poravnane in zlozene se mi bo nekaj zgodilo...dosti stvari, ki jih tako pocnem morajo tudi biti poravnane in ne posevno.Zelo me to otezuje in otruja v moji glavi, saj se mi zdi da mi gre ze vse nazivce ker moram to delati, ker sem na nek nacin prisiljena.Nevem kako naj to odpravim, ali sploh to gre odpraviti in kaj sploh to je? Skrbi me da bi bilo se hujse, saj mi je to zelo mucno.Prosim vas za nasvet, najlepsa hvala.
• Uredništvo
Živa Pirc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
verjamem, kako težko je zate, da se soočaš s takšnimi občutki in navadami, ki se ti zdijo kot prisilna dejanja. Opisuješ simptome, ki so značilni za obsesivno-kompulzivno motnjo (OKM), stanje, pri katerem oseba doživlja obsesije (nadležne misli, ki povzročajo tesnobo) in kompulzije (ponavljajoča se dejanja, ki jih oseba izvaja v poskusu, da bi zmanjšala svojo tesnobo). Pomembno je, da veš, da nisi sama v tem in da je to motnjo mogoče obvladovati s pravo pomočjo.
Prvi korak k izboljšanju tvojega stanja je iskanje podpore. Toplo ti priporočam, da se pogovoriš z nekom, ki mu zaupaš, kot je družinski član, učitelj ali pa prijatelj in razmisliš o tem, da poiščeš pomoč pri strokovnjaku, kot je klinični psiholog ali psihiater. Strokovnjaki na tem področju imajo izkušnje in orodja, ki ti lahko pomagajo razumeti tvoje občutke in te naučijo tehnik za obvladovanje simptomov. Lahko se obrneš na osebnega zdravnika, ki ti izda napotnico za obravnavo pri strokovnjaku ali pa se obrneš direktno na Center za duševno zdravje otrok in mladostnikov ali Svetovalni center za otroke in mladostnike v tvojem lokalnem okolju. Lokacije centrov si lahko ogledaš tudi tukaj.
Terapije, kot je npr. kognitivno-vedenjska terapija (KVT), so se izkazale za zelo učinkovite pri zdravljenju OKM. KVT ti pomaga prepoznati in spremeniti negativne miselne vzorce in vedenja. V nekaterih primerih lahko strokovnjak predlaga tudi zdravljenje z zdravili, ki lahko pomagajo uravnavati simptome.
Poleg tega je pomembno, da si nekoliko prizanesljiva do sebe. Razumevanje, da to, s čimer se soočaš, ni nekaj, kar lahko preprosto "izklopiš", ampak zahteva čas in trud, je ključnega pomena. Postavljanje majhnih ciljev in praznovanje vsakega napredka je pomembno. Vadba, meditacija in tehnike sproščanja so lahko koristne pri obvladovanju tesnobe, ki jo lahko povzročajo tvoje obsesije in kompulzije. Poskusi najti aktivnosti, ki te sproščajo in osrečujejo, saj lahko to pripomore k zmanjšanju občutkov tesnobe.
Vedno se spomni, da iskanje pomoči ni znak šibkosti, ampak moči. S pravo podporo in orodji lahko najdeš načine, kako živeti bolj uravnoteženo in srečno življenje. Če imaš še kakšna vprašanja ali potrebuješ dodatno podporo, sem tu za tebe.
Želim ti vse dobro,
Živa Pirc, mag. psihologije