dan,
sem zelo custvena oseba in zadne case se to res kaze. in mislim da vem za razlog. pac ko sem bila majhna sta se starsa zelo veliko prepirala in kasneje sta se tudi razsla, od takrat naprej imam tezave s hrano in pa z obcutljivostjo. npr. ce se nekdo krega okoli mene ali, da se nekdo dere name ali pa ce se jaz na nekoga derem se vedno ta jeza spremeni v zalost in zato se vedno odmaknem iz pogovora, in grem nekam se "ohladit" ampak to pomeni da se skoraj zjokam ampak potem "pogoltnem" to tezavo in potem nekoc cez 1 mesec ponoci pride za mano in se celo noc jokam in derem v povster.
v glavnem, stvar je da se hitro razjezim in postanem tecna. in zadne case se moja mati in njen fant kar precej kregata in to mene vedno spomne na to kreganje med mojo mati in ocetom ki se je dogajalo leta nazaj. in razumem, da pac vcasih prepiri obstajajo in da so vcasih pomembni. ampak nevem kako obvladovati jezo in pa na splosno custva. in ta obcutljivost ali karkoli je ze to je tudi razlog, da se res ne maram pogovarjati z ljudmi sploh pa ne spoznavati novih ljudi, ker vedno potem prevec analiziram vse kar sem jim rekla ali kar so meni rekli.
torej, ali kdo ve kaj naj naredim glede tega?
• Uredništvo
Maja Krajnc

Odgovor svetovalke:
Draga mladenka,
Čustva so sestavni del naše osebnosti. Pri nekaterih so močnejša in bolj izrazita, pri nekaterih malo manj. Toda ne gre zato. Gre zato, kako smo usposobljeni naša čustva izražati. To se naučimo pretežno v otroštvu, zato je ta del življenja izjemno pomemben. Če doma nimamo dobrih vzorcev, kako izražati čustva, imamo potem lahko kar hude probleme. Veliko je potrebno dela na sebi in včasih tudi dobre psihoterapevtske pomoči.
Starši zavestno ne posredujejo neprimernega izražanja čustev. Obnašajo se tako, kot so se naučili. Zato je krivično, da jih obsojamo vsepovprek. Kot sem že omenila, je v primerih, ko se zavemo, da je naše izražanje neprimerno, delati na sebi, ob pomoči prijateljev, ki te, seveda če so resnični prijatelji, opozorijo, da so naše reakcije neprimerne.
Ko boš jezna, si priznaj. Jezna sem in to je čisto v redu. To je čustvo, ki je sicer neprijetno, zna pa biti tudi spodbujajoče.
Kako pa naj svojo jezo izrazim? Takrat je težko v miru povedati in reči, jezen sem, ker si ti naredil tako in tako. Lahko rečeš: "Tvoje besede so me prizadele in ne vem, kako naj se na to odzovem." To reci kolikor se le da mirno. S temi besedami ne boš prizadela sogovornika in morda se bo zamislil na svojimi besedami.
Nikar pa jeze ne potlači, ker vedno pride na dan. Lahko v nenadzorovanih izbruhih ali pa v neutolažljivem joku, kot je pri tebi.
Nikar se ne izogibaj srečanj z novimi ljudmi. Začetne treme pogovorov pa naj bodo nevtralne. Npr. vreme, filmi, literatura. Pri teh temah nimaš česa analizirati. Spusti se v pogovor in pusti da teče.
Ko se bosta tvoja mama in njen partner spet sporekla, se enostavno umakni in si dopovej, da je to njun in ne tvoj problem, ki ga bosta reševala sama, brez tvojega vpletanja. So stvari na katere preprosto nimamo vpliva. Čimprej se s tem sprijazniš, lažje bo.
Zato draga mladenka; pogumno naprej z zavestjo, da so čustva sestavni del nas zaradi katerih smo srečni, jezni, nesrečni, žalostni, veseli. Vse življenje, ki pa bilo bilo brez čustev prazno in pusto, pa se učimo, kako jih izraziti.
Prav lepo te pozdravljam in želim vse dobro, predvsem pa, da bodo v tvojem življenju prevladovala čustva veselja. Zato ti priporočam knjigo Elisabeth Lukas Na sledi veselju.
mag. Maja Krajnc, univ. dipl. sociologinja in politologinja