Pozdravljeni!
Sita sem tega, da sem vedno jaz tista nezanimiva, neprivlačna, tiha, nerodna punca, ki jo lahko vsak izkorišča, ker si ne bom upala reči ne in se bom samo plaho nasmehnila ter pokleknila pred vsemi.
Stvar je v tem, da sem zelo nesamozavestna in nimam dobrih socialnih veščin, zato se težko pogovarjam z ljudmi, ki jih še ne poznam, se ves čas slabo počutim, ker vidim vse ostale punce, in se pustim izkoriščati ljudem (recimo: nekdo si želi dobiti moj sedež -- ki je mimogrede res odličen -- , jaz pa jim to brez težav pustim, ker se mi zdijo preveč kul, da bi jim rekla ne in se jim nočem zamerit (ampak me itak nikoli ne bodo imeli za svojo prijateljico, zato so vsa moja prizadevanja jalova)).
Ker sem vsega tega sita, sem prišla do sklepa, da bi lahko delala na sebi do prihodnjega prvega septembra in morda končno že nekaj naredila iz sebe.
Eden od mojih ciljev je tudi, da bi začela redno telovadit, in sicer doma (starši mi ne bi dovolili hoditi v fitnes). Je pa težava, ker sem ugotovila nekaj stvari glede tega.
1: včasih mojih staršev ni doma celo popoldne, so pa tudi dnevi, ko sta takrat oba doma in ne vem, kako bi potem telovadila. Kako naj jima to povem? Do zdaj sem bila namreč jaz tista največja lenoba v družini (res vsi se delajo norca iz tega, težko že prenašam to) in bi jim bilo čudno, da si naenkrat želim telovadit, poleg tega bi mi pa najbrž govorili tudi, da mi ne bi uspelo ("ne pretiravaj, saj se ti kmalu ne bo več ljubilo" in take). Kako naj se soočim s tem, kako bi jima lahko to pojasnila? Nočem tudi, da bi me mami hodila gledat in mi dihala za ovratnik.
2: Ne jemo dovolj beljakovin in prav te so ključne za rast mišic. Hrano kupujeta starša, tudi kosila kuhata onadva. Kako bi lahko neopazno poskrbela, da bi dobila dovolj beljakovin, potrebnih za vidne rezultate?
3: Saj ni kakšnega problema v tem, če telovadim že zdaj (čeprav se mi telo še ni popolnoma razvilo)?Počutim se previsoko in preveliko. Občutek imam, da zasedem ogromno prostora in sem zelo visoka, ker sta doma mami in sestra bolj suhi kot jaz. Mami je sicer malo višja od mene, ampak imam občutek, da sem tako visoka kot ona (in celo skoraj tako visoka kot oči). Sestra (starejša) pa je za dva centimetra manjša od mene (kar je zelo malo, vem) in mi velikokrat reče, kako je majhna (saj verjetno ne misli nič slabega s tem, ampak mi je vseeno zoprno, ker se potem počutim tako veliko). Enkrat sva se s sestro tudi nekaj pogovarjali o rasti in jaz sem rekla, da verjetno ne bom več rasla, ona pa mi je odvrnila, da bom še veliko, kar me je spravilo v rahlo stisko. Sem pa 162 cm, kar ni tako veliko, ampak bi vseeno rada bila nižja.
Občutek imam, kot da v tej hiši ne morem doseči svojega polnega potenciala. Rada bi se čim prej odselila, ampak nimam dovolj denarja, pa še situacija s stanovanji je takšna, kot je. Zdi se mi, da me vsi omejujejo s tem, ko mi kažejo, kakšna po njihovem sem in zato ne morem biti taka, kakršna bi rada bila.
Ne pomaga, da sta oba starša zelo konzervativna in se jima zdijo edina sprejemljiva oblačila tista, ki pokrijejo vse (torej nič dekoltejev, kratke hlače ne smejo biti prekratke, brez tebuhov, spodnje hlačke morajo pokriti vse, nič majic brez rokavov, za kopalke imam kratke hlače in UV-majico (zelo neprijetno mi je, ko gremo kam s šolo in me vsi sprašujejo, zakaj imam take kopalke); še oprijete majice zanju niso najbolj primerne in mi rečeta, naj imam takrat kakšno odpeto jopico ali srajco --> vse to mi gre res na živce, saj bi se rada začela oblačit malo drugače, ampak mi ne pustita), ničesar ne smem, če pa kdaj grem kam s prijateljicami, pa želita, da jima pošiljam SMS-e, kje sem, doma pa od mene zahtevata poročilo, kaj vse smo počele in kje vse smo bile. Tudi nohtov si ne smem nalakirat, že če imam malo daljše, mi mami teži, kdaj si jih bom postrigla. Z mano ravnata kot z otrokom! Saj razumem, da nisem najbolj zrela oseba, vem, da jima ne dam razlogov, zakaj bi mi lahko začela bolj zaupati, ampak mi niti onadva ne dasta priložnosti, da bi jima lahko zrelost kdaj pokazala.Točno vem, kakšna oseba bi rada bila, vem, kako bi spremenila svoj videz, da bi se bolje počutila v svojem telesu, kako bi začela skrbeti zase, katere vaje bi delala ... Vse imam že splanirano, ampak ne morem ničesar uresničiti.
Gledam svoje vrstnike in imam občutek, da so vsi že tako odrasli, vidim lahko, kakšen 'tip odraslih' bodo ... jaz sem pa še vedno tak otrok. Mogoče se še iščem, vendar bi se lahko lažje našla, če bi mi doma dovolili, da malo eksperimentiram s sabo. Čez dve leti bom že na faksu (če bo šlo vse po sreči) in res si želim tja priti kot samozavestnejša, boljša, srečnejša oseba.Hvala vam.
Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Draga Deklca. :)
Odlična odločitev. Stara si 17 let in se strinjam, da imaš vso pravico "udariti po mizi". Dovolj ti je čakanja na to, da boš dobila dovoljenje za spremembo. Zavedaš se, da je marsikaj v tvoji moči - kljub dejstvu, da sta tvoja starša dokaj stroga. In res je, marsikaj lahko narediš - in to brez, da bi zato trpeli vaši odnosi.
Napisala si: "Saj razumem, da nisem najbolj zrela oseba, vem, da jima ne dam razlogov, zakaj bi mi lahko začela bolj zaupati, ampak mi niti onadva ne dasta priložnosti, da bi jima lahko zrelost kdaj pokazala." Sprašujem se, kaj si mislila z razlogi? Ali obstaja način, da bi jima to vseeno dokazala? Zanima me tudi, če si se že poskusila pogovoriti z njima (ali enim od obeh - komur pač bolj zaupaš)?Ali sploh vesta, kaj te skrbi in česa si želiš?
Starši znajo kdaj zelo pozitivno presenetiti. Ni treba, da jima na mizo vržeš vse naenkrat, ampak da morda začneš pri telovadbi. "Odločila sem se, da bom začela telovaditi. Nič, kar bosta rekla, ne bo spremenilo moje namere. Prosim vaju za podporo." (Bodisi z npr. žepnino za fitnes ali pa zgolj z moralno podporo, ko boš vadila doma).
Ko poskušamo uveljaviti sami sebe, se bo vedno našel kdo ali kaj, kar nam bo predstavljalo bolj ali manj veliko oviro. Trik je ravno v tem, da se za to ne zmenimo. Šele preko tega začnemo graditi v sebi moč in gotovost. To dvoje nikoli ne pride vnaprej. Treba je VADITI: postavljanje osebnih meja, vztrajanje pri novih vedenjih kljub morebitnim negativnim odzivom, sklepanje kompromisov. Občasno boš moralu tudi kje popustiti, dokler še živiš doma.Za čisto vse imaš še čas in za večino ljudi je prav študij tisto obdobje, ko se zares začnemo osebnostno izpopolnjevati. V vsakem primeru pa ti mora postati manj mar, kaj si o tebi mislijo drugi. Seveda je v redu, da si prizadevaš imeti dobre odnose z drugimi, a ne za ceno, da je drugim okej, tebi pa ne.
Vabim te, da se lotiš 10-ih korakov do boljše samopodobe. Samozavest in dobra samopodoba namreč nista posledica tega, da imaš točno določeno postavo ali da si dovolj "seksi" oblačena. To je pogosto način iskanja potrditev pri tistih, ki v resnici nimajo dobre samopodobe. Ko sem bila sama najstnica, nisem razumela deklet, ki so se rade oblačile izzivalno - zakaj bi želela tako poudarjati svoje telo za moške poglede? Potem pa jim očitamo, da nas vidijo samo kot spolne objekte. Moškim se ni treba oblačiti izzivalno, pa se nam zato ne zdijo nič manj privlačni, a ni res? :)
Ženske resda nismo same krive, da obstajajo za nas dvojna merila, dolga stoletja smo bile dojete kot bitja, ki morajo biti predvsem na razpolago moškim. Danes so stvari - vsaj v naši družbi - že bistveno drugačne. Vseeno pa dekleta in ženske lahko še dodatno sprejmemo odgovornost in se odločimo, da svoje ženstvenosti ne bomo več gradile zgolj na naši spolni privlačnosti oz. tem, kako izgledamo.
Želim ti, da najdeš svoj način in svoj tempo preobrazbe ter da se pri tem nasloniš na ljudi, ki te imajo radi - tudi, če se vedno ne boste strinjali glede vsega. :)
Topel pozdravMaruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja