Živjo, upam, da mi kljub starosti 23 let tu še lahko kaj svetujete, pa vnaprej hvala za vaš čas:)
Mogoče bo to čudno vprašanje, ampak to opažam že več časa ...
Fizični dotiki, pa naj bo to objem ali stik roke, zame velikokrat niso prijetni, dobim tak "fuj" občutek. Za primer - razmišljala sem o študiju fizioterapije, ampak še dobro, da ga nisem izbrala, ker mi je dotikanje potne, kosmate, nagubane kože ter stopal ipd. naravnost gnusno. Ne vem zakaj. Doma smo se imeli radi, nismo se pa objemali. Se še spomnim, ko smo prišli iz šole v naravi v OŠ in sem objela mamo, ker sem hotela posnemati sošolke, pa ji je bilo nerodno. Sej razumem, ker se ji ni zdelo kaj pristno. Ampak ja, mame se recimo ne maram dotikati. Saj ona to že ve. Če me potreplja po rami, si to nezavedno "obrišem" z roko.
Ne prepoznam pa vzorca, dotik katerih oseb mi je prijeten in katerih ni. Vsekakor je problem stik koža-koža. Če prav pomislim, imam redne fizične dotike (npr. masiranje, objemanje, ipd.) le s sestrami in kakšnimi prijateljicami, verjetno se pa ostalih že kar nezavedno izogibam. Ponavadi mi je tudi ob kakšnih simpatijah prijetno.
Žal mi življenje še ni pustilo izkusiti razmerja s fantom, ampak sem že bila zaljubljena in sem veliko razmišljala o tem, da me res ne bi motil navaden fizični dotik. Sem pa pri moškem spolu fuul bolj občutljiva, ker sem odraščala v večinoma ženski družbi in se potrebovala več kot 20 let, pa še vedno pri vsakem fantu, ki mi nameni sekundo več pozornosti, začnem fantazirati kot Madam Bovary (ampak to ni tema tega vprašanja, bi pa tudi o tem rada kdaj pisala)
Ko pa govorimo o poljubljanju in kaj šele spolnem odnosu, pa se bojim, da mi bo to gnusno:/ Velikokrat sem že razmišljala o tem, kako bi to potekalo, kakšen okus na ustnicah bi to pustilo ipd., ampam potem dobim v glavi samo fuj-slina-vročavlažnasapa-potenje- in to je zame res fujfujfuj in ja, me skrbi, da bo to problem. Ne bom pa eksperimentirala z ljudmi, ker je zaradi moje prevelike obcutljivosti za dotike ze poljub zelo sveta stvar in jo hranim za nekoga, ki mi bo res pomenil. Zame ljubezen namrec na prvem mestu predstavlja vez, povezanost, odnos, podporo in razumevanje, pac na psihicni ravni. Fizicna ljubezen (poljubljanje in spolni odnos) sta mi veliko manj pomembni, raje se cartam in objemam.
Skratka, imam kar specifični pogled/odnos glede dotikanja s kožo. Zelo se ne znam predstavljati, kako večine ljudi to sploh ne moti. Potem pa se sprašujem, kako bom zmogla fizično skrbeti za starše, če mi bo tak stik pustil ogaben občutek. Pred kratkim sem za en predmet na faksu malo bolj raziskala avtizem in vem, da nimam motnje avtističnega spektra, sem se pa poistovetila z več njihovimi možnimi lastnosti (rada vem urnik stvari vnaprej, grozen občutek za lastnino imam, osredotočam se na malenkosti, včasih preveč in mi vzamejo preveč časa in me to moti, potem pa so tu še fizični dotiki, za katere so nekateri ljudje s to motnjo bolj dovzetni).
Eh, kaj je moje vprašanje v bistvu? Precej sem se razpisala, ker sem želela čimbolje opisati svojo situacijo, pa še bi lahko pisala, itak so še druga področa. Na kratko - zanima me, ali ta gnus pred stikom s kožo lahko na kakšen način izzveni? Nočem se siliti v nekaj, kar mi je fuj. Pa a ste že kdaj srečali koga s podobnim "stanjem", kako ste/bi ukrepali? Je to res tako nenormalno, kot se mi zdi?
Res hvala za vaš čas:)
Uredništvo
Urška Pisar

Odgovor svetovalke:
Pozdravljeno dekle,
najprej hvala, da si tako iskreno delila svoje doživljanje.
Pišeš, da fizični dotiki zate niso prijetni. Opažaš, da je tvoja stiska največja v primeru stika koža na kožo, pri čemer ti je pri nekaterih stikih bolj neprijetno kot pri drugih. V povezavi s tem si zaskrbljena, kaj bi lahko to pomenilo zate in tvoj partnerski odnos. Verjamem, da ti je v situacijah, kjer bi lahko prišlo do dotika zelo neprijetno in da se skušaš takšnim situacijam tudi izogniti. Predstavljam pa si, da si zaradi tega tudi zaskrbljena in se ti pojavljajo številna vprašanja glede tvojih odnosov in prihodnosti, kjer pa so dotiki neizogibni.
Izpostavila si tudi, da čeprav veš, da nimaš motnje avtističnega spektra, pri sebi opažaš nekaj značilnosti, ki so prisotne tudi pri prej omenjeni motnji. Ena izmed teh je tudi občutljivost na dotik, zaradi katere si se obrnila na svetovalnico. Senzorna preobčutljivost je lahko res ena izmed značilnosti motnje avtističnega spektra, vendar se senzorna preobčutljivost pojavlja tudi pri drugih ljudeh. Težave na področju senzorne integracije so namreč nekaj, s čimer se soočajo tudi drugi in se lahko pojavljajo tudi na drugih področjih – okus, vid, sluh, vonj itd. Obstajajo tudi ljudje, ki se na senzorne dražljaje odzivajo v manjši meri, kot to situacija zahteva. Kar želim izpostaviti je to, da smo si ljudje zelo različni v svojem doživljanju. Prav zato je pomembno, da se ti v tem primeru osredotočiš na svoje občutke in doživljanja in razmišljaš kako si lahko v takšnih situacijah pomagaš, da zmanjšaš stisko.
Tako kot si zapisala je ljubezen na prvem mestu res povezanost, odnos, razumevanje. Vsekakor pa pomemben sestavni del predstavljajo spolni odnosi, kjer prihaja do dotikov. Glede na to, da si izpostavila da ti je dotik v nekaterih primerih prijeten, bi lahko to pomenilo, da dotiki morda niso povsem izključeni. Pri tem je seveda zelo pomembno to, da se v odnosu odzoveš na svoje občutke in si najdeš strategije kako se spoprijemati, v kolikor bi bile zahteve zaradi tvoje preobčutljivosti prevelike. Hkrati pa tudi, da skušaš čimbolj raziskati svoje doživljanje – kdaj je stiska največja; so morda deli telesa, kjer ti dotik ne povzroči takšne stiske; kako bi lahko stisko v primeru dotika zmanjšala itd. V primeru senzorne preobčutljivosti se je kot učinkovita izkazala senzorna integracija. Svetujem ti, da preveriš ali kje ponujajo senzorno integracijo za odrasle, v nasprotnem pa se lahko o načinih kako si lahko pomagaš sama, posvetuješ s kakšnim delovnim terapevtom.
Lepo te pozdravljam in ti želim vse dobro,
Urška Pisar, mag. psihologije