Pozdravljeni,
ze 3 leta mam probleme z mojim "mentalnim zdravjem" bla sm 2x hospitalizirana na psihiatriji mb in nevem ka je moj problem.vsakodnevno cutim napetost lah je zarad sole, familije al cesa druzga ampk tut ko niam nekih "skrbi" sm ziucna.ni dneva ko nimam samomorilnih misli ceprav se probam zamotit in met neke aktiunosti, preusmerit misli itd. Obcutek mam kar se bo zle cudn slisal da mam neki u glavi narobe, nek deu mozganov ko mi procesira negativno in zrd tega nemorem funkcionirat normalno. Najrajs bi da mi sperejo mozgane da neham razmislat.Nepocutim se dovol bolano zakaj? Se sama nevem in zato mam neko potrebo da si skodujem in to me vsakodnevno muci kr si hocem neki nardit ampk se zadrzujem da si nenardim ampk nevem kk doug bo to sploh se deloval.po eni strani si sama s svojim zavedanjem hocem neki naredit ampk ko pa sama nocem me pa neki u men prepricuje da si kej nardim.izogibam se ljudjem kr pac normalno ma usak svoje probleme in ko zacnejo govorit o seb se pocutim premal bolano in si hocem neki nardit in tega obcutka sploh nemorem spravit stran.vsak dan sm slabe volje nevem pocutim se slabo tut ce ni razloga so neke stvari ki jih cenim npr da mam familijo in sm pac lahka srecna da jo mam kr usi nimajo moznosti itd ampk nevem nemorem ko sm v slabem razpolozenju se razveselit na ta nacin da mam kao familijo in da cenim neke trenutke al kakorkoli. Vsak vecer grem spat z upanjem da se nebom zbudla, z veseljem grem spat kr vem da je to cas ko necutim nicesar. Ubila se bi nepravim da se bom ampk se hocem sama nevem cesa sm zmozna. Morm rect da me je strah samomor naredit kar je i guess normalno, koga pa ni strah? in kr me je strah razmislam in upam da se mi bi neki zgodil nevem da dozivim neko prometno nesreco, da me kdo ubije, da bi mela neko bolezn pac da me v hipu pobere od zadnega poskusa samomora si sama vec upam in da se sama vesno bol presenecam. Po eni strani hocem bit bolse se pozdravit po eni pa ne nevem zaka ceprau kljub mislim da se nocem ozdravit se trudim da se bi pozdravla.nevem nerazumem mojga nacina razmislanja, nevem ka naj se nardim
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Draga AŠ.
Res je, ko misli podivjajo, je potrebno ogromno napora, da obdržimo "glavo nad vodo". Do sedaj ti je to še kar uspevalo, a skrbi te, koliko moči še premoreš. Občutek imaš, da je v tvojih možganih okvara, ki je nepopravljiva, in da je tvoje življenje obsojeno na večen boj s to zmedo v glavi. Napetost in strah sta zate stalnica.
Vse, kar si želiš in potrebuješ, je mir v glavi, zato se bojiš, da je samo še smrt lahko tista rešitev, ki bi ti to zagotovila. Nočeš umreti, a hkrati nočeš več tako naprej živeti. Ne veš več, kaj storiti.
Pišeš pa tudi, da ni vedno vse tako črno in da imaš v življenju ljudi in stvari, ki jih ceniš.  Praviš tudi, da se skušaš vsak dan s čim zamotiti in preusmeriti misli. To je načeloma odlična strategija za samopomoč, ko glava "ne uboga". Sprašujem se, kaj počneš in kaj od tega res (najbolje) deluje? Bi morda preizkusila še kaj? Načinov je veliko, a ni nujno, da bodo vsi enako učinkoviti. V sklepnem delu ti predlagam najbolj preverjene. Še prej pa bi te povabila, da - ne narediš ničesar.
Ja, prav si prebrala. Meniš, da lahko naslednjič poskušiš samo posedeti s to nevihto v glavi, jo zgolj opazovati in se ne "pogovarjati" s temnimi mislimi, ki švigajo sem in tja? Da poskusiš sprejeti, da to samo je? Možgani so. Misli so. Strah je. Napetost je. Ampak - tudi ti si. In ti nisi ne tvoj strah, ne tvoja napetost, ne tvoje misli. Če ponazorim s prispodobo: ti si nebo, misli pa so različni vremenski pojavi na njem.
Nobena, še tako huda nevihta v vsej zgodovini ni sklatila dol neba. Tudi misli so vselej samo prehodni pojavi, naj se pojavljajo še tako pogosto in naj si bodo še tako podobne. Ne morejo ti zares škodovati. In ti imaš vedno možnost izbire, kako se boš odzvala na te misli. Se boš vsakič panično borila z njimi - ali pa jih raje sprejmeš, se jim "zahvališ za skrb" in se ne zapletaš z njimi, kadar so "slabe volje"?
Seveda, izbira ni vedno enako lahka. Morda ti bo pomagalo, če prebereš kaj o možganih v adolescenci. To je žal obodobje, ko smo podvrženi zelo intenzivnim spremembam v telesu, kjer je vse prepleteno. Povedano drugače, v tem obdobju je normalno, da nismo normalni. In če smo osebnostno bolj občutljivi - ali imamo celo tveganje za razvoj duševnih motenj - je stvar še toliko bolj kompleksna. Nisi sama kriva, da ti je težje kot sovrstnikom!
Pa vendar ti nekaj manevrskega prostora še vedno ostaja. Zato te spodbujam, da čuvaš ta svoj notranji prostorček in poskušaš biti do sebe bolj prizanesljiva, bolj prijazna. Zakaj pravzaprav taka jeza nase in na svoje možgane? So, kakršni so. Tvoji so. In zagotovo ti prinašajo tudi veliko pozitivnega. Ko se česa novega naučiš. Ko te nekaj nasmeje. Ko poslušaš najljubšo glasbo ali ko prebereš nekaj, kar te zelo zanima. Ko si zaljubljena ali ko te nekdo objame. Včasih zadostuje že zgolj nekaj samosočutja, da zmoremo videti pred sabo naslednjih nekaj korakov poti.
Kaj meniš o tem, kar sem zapisala?
Sedaj pa ti predajam še nekaj priporočil, kako se učinkovito zamotiti pred samouničevalnimi mislimi. Morda med njimi najdeš kaj, kar še nisi preizkusila, ali kar bi veljalo vaditi res vsak dan (večja verjetnost, da bodo delovala):
1.       Distrakcija s početjem nečesa prijetnega: Karkoli nam vzbuja veselje in ne škoduje (ples, sprehod, joga, ogled filma, masaža, igra s hišnim ljubljenčkom, vožnja s kolesom, dremež, menjava fizičnega okolja, klic prijatelju, igranje igre na računalniku, branje knjige, nekaj minut socialnih omrežij, nova pričeska, risanje, muziciranje …)
2.       Distrakcija s preusmeritvijo pozornosti na nekoga drugega: Mala pozornost ali dobro delo za nekoga, opazovanje ljudi na klopici v parku, razmišljanje o nekom, ki ga imamo radi, prostovoljstvo …
3.       Distrakcija misli: Zavestno obudimo spomin na nekaj lepega, opazovanje narave, predstavljanje, da nas je nekdo za nas pomemben pohvalil, predstavljanje, da se nam je izpolnila največja želja, obnova najljubše pozitivne pesmi ali misli/afirmacije (vnaprej poskrbimo za zalogo).
4.       Distrakcija z odhodom: Včasih je najbolje preprosto oditi iz situacije (ko je to možno), ki nam povzroča bolečino (npr. zapustiti prostor, prekiniti komunikacijo/odnos …).
5.       Distrakcija z delom/nalogami: Pospravljanje omare, organizacija fotk na telefonu, pospravljanje sobe, pomivanje posode, sesanje stanovanja, delanje domače naloge, čiščenje čevljev, pomoč pri delu komu drugemu, načrtovanje dela za šolo/službo …
6.       Distrakcija s štetjem: Štetje vdihov ob zavestnem dihanju, štetje česarkoli v prostoru, štetje po 7 (ipd.).
7.       Distrakcija s spodbudnimi mislimi/afirmacijami (vnaprej pripravljen seznam): »To ne bo trajalo večno.« »V preteklosti je že kdaj bilo tako, pa sem preživela.« »Tudi to bo minilo.« »Moji trenutni občutki so res neprijetni, ampak jih lahko sprejmem in počakam, da minejo.« »Lahko me je hkrati strah in se s situacijo kljub temu soočim.« »Dovolj sem močna, da se s tem soočim.« »Verjamem vase.« »Okej je kdaj tako se počutiti.« »Pa kaj potem?« »Tole je res neprijetno, ni pa nevzdržno ali smrtno.« »Sem dovolj močna.« »Delam, kot trenutno najbolje znam in vem.« »Vsak dan se učim.« »Ni treba, da sem popolna.« »Sem okej oseba in imam pravico biti tu.« »Sprejemam se – z vsemi plusi in minusi vred.« »Imam se rada.« ipd.
Verjamem, da je težko, ampak verjamem tudi, da zmoreš.
Mislim nate,
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja
• Objavljeno: 27 jan. 2025 17:26
Živjo,
najprej se vam bi zahvalila za odgovor.
Da preusmerim misli/se zamotim- zacela sm se ucit igrat kitaro pa na novo sm zacela se puzzle sestaulat,ukvarjam se s psom, sm na telefono na socialnih omrežjih al pa mam neke igrce npr sudoku al pa neke igrce ko mors vec razmislat, ucasih grem u fitness,probala sm z pisanjem dnevnika ampk takrat so misli se hujse kr se se bol poglobim v to, vcasih pisem neke scenarije/zgodbice, probala sm s sprehodi nekimi drugimi aktivnostmi v naravi ampk me je strah da si bi kej naredila ko sem na prostem in pol se tega izogibam pol gleam tv, netflix, risem/barvam probala sm z temi tehnikami dihanja/sporscanja ucasih mi dihanje koristi ampk redko, pa te tehnike mi ne ustrezajo in nimam neki zanimanja za to, pol da si predstavlas da si nekje drugje npr na plazi in se probas osredotocit kaj vidis vohas itd to mi tut ne ustreza, pol so neke stvari ko mi bol za v solo koristijo nevem ceckanje/trganje papirja, elastika okol zapestja ampk to ne pomaga najbol pol mam neke anistress toys ko mas neki u roki pa mal premetavas itd ukvarjam se tut s prostovoljstvom ampk zadne case manj zarad sole hodim v dom za upokojence jim delam druzbo...zanimivo se mi zdi tut to ko ste omenili gledanje drugih na klopci nprucasih ko starejse vidim nevem se bolse pocutim kr sm vesela za njih ampk pol u seb neko praznino cutim in pol prie nek random val z mislimi, pol ta distrakcija z odhodom sm ze razmislala v tem ko sm v kakih konfliktih itd da se ustanem pa grem stran ampk v tistem trenutku mi gre prevec misli po glavi in si bi kej naredla in pol se tut tega izogibam, distrakcije z delom itd cist iskreno nimam volje za pospravljanje,pomivanje kr mi sam se bol volje pade ko vidim ka mam za delat in pol se RAJSE izogibam temu, probala sm ze s stetjem ampak mam diskalkulijo pa se matematiko sovrazim in iskreno nimam zivcev da se stem ukvarjam se izven sole,distrakcija s spodbudnimi besedami: to dejansko ucasih uporablam in se na ta nacin umirjam pa spodbujam za solo.
Js upam da tole ni izpadl koda za vse izgovore iscem ampk nekatere dejavnosti mi res neustrezajo
Kar sm hotla pa se vprasat dost ljudi poznam ki majo neke probleme in se nepocutijo dovol bolane in si hocjo se seb bol skodovat zej nevem al je to normalno al ne pa glede tega ful se bo cudno slisal npr ko hodim psihologinji, psihiatrinji in pol vidim druge paciente ratam fauz pa nevem zaka ceprau mi govorjo drugi da je to normalno da se tut drugim to dogaja in pol nocem da majo ljudje ki jih poznam isto npr psihologinjo ko js in pol se nasploh od vseh izoliram in se nedruzim z drugimi ne nic in pol je vse sam se bol depresivno
• Objavljeno: 27 jan. 2025 17:42
Pozdravljeni
Najprej se vam zahvaljujem za odgovor
Tole sporocilo pisem ze drugic ker se mi je cel spis ki sm ga napisala izbrisal in bom vse skupi skrajsala
Uporablam kr dost stvari da se zamotim nekatere so pac bolse od drugih in mi bolj ustrezajo ko druge rada bi ful vec bla v okolju na sprehodih nekih zunanjih aktivnosti ampk se bojim kr sm na prostem in so se moje misli se bol intenzivnejse
Znima me upam da nebo tole prevec cudn izpadl ugotavlam da npr ko hodim psihologinji, psihiatrinji itd in ko majo oni druge paciente postanem fauz sploh pa ko poznam osebe ko hodijo isti psihologinji psihiatriji in se mi zdi to ful cudn ampk me zanima ce je to normalno ceprav ko se pogovarjam z drugimi ki hodijo tut na obravnave da se pocutijo enako in pol se izogibam ljudjem kr je ta feeling premocn in se izoliram pred drugimi posledicno niam frendou pa se use je bol depresivno isto npr js ko se skom pogovarjam sm kao "therapist friend" pac z veseljem nekoga poslusam mu probam pomagat itd ampk mam nek obcutek da nism dovol bolana in se ne morem trga obcutka znebit
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj
Odgovor svetovalke:
Živjo. :)
Oba zapisa sta ostala, tako da hvala, da si se potrudila z vsemi dodatnimi pojasnili. Lahko rečem samo: bravo! Res delaš že praktično vse, kar lahko. Sploh nimam občutka, da iščeš izgovore, saj je veliko tega, kar ti tudi uspeva. Tudi zato mislim, da se ti  v trenutni situaciji ni treba dodatno obremenjevati s strategijami, ampak, da zgolj vztrajaš pri teh, ki pri tebi delujejo.
Seveda pa to ne pomeni, da bo vedno vse krasno in da se ne boš nikoli več počutila prazno, potrto ali brezupno. Človeška čustva obsegajo ves spekter in življenje postane zelo osiromašeno, če si ne dovolimo čutiti vsega. Gre bolj za to, da nas ne odnese preveč v skrajnosti, in ko nas, da takrat ne pozabimo, da tudi to bo minilo, prešlo, se prelilo v nekaj novega. In da je ravno takrat najbolj pomembno, da smo do sebe strpni in potrpežljivi ter da se odločimo nasloniti tudi na druge. Tako smo narejeni - ni nam treba nositi vsega samim.
Veseli me, da imaš podporo strokovnjakov. To je danes ogromno vredno - verjetno veš, da je do njih kar težko priti. Pozabila sem poudariti tudi pomen podpore najbližjih. Sklepam, da doma jo imaš. Potem je tu še ustrezna prehrana, dovolj gibanja in spanja. Ne moreš si misliti, kako to zelo vpliva na počutje! Že ena neprespana noč iz nas naredi kup nesreče. Premalo spanja, premalo hrane (premalo osnovnih hranil), premalo gibanja - vse to dokazano povzroča ali še ojača anksioznost, napetost, depresivnost.
Razumem, da nekaj v tebi "potrebuje" bolezen, ampak vseeno imam občutek, da bi se raje izvila iz njenega primeža. Torej moraš sprejeti kompromis: boš prekinila začarani krog ali ga boš poganjala naprej?
Nič ni narobe s tem, če še nisi odločena. Korak naprej že je to, da o tem premišljuješ. Primerjava z drugimi je nesmiselna. Seveda smo si ljudje v marsičem podobni in nas zato vleče v medsebojno primerjanje. V določenih okoliščinah je to lahko smiselno (npr. kadar ne vemo, kaj se nam dogaja, ali kadar ne vemo, kaj narediti ipd.). Pa vendar. Vsak med nami ima po drugi strani čisto svojo, enkratno, neponovljivo zgodbo in pot. Ti pišeš svojo zgodbo zase in hodiš po poti, ki je še ni nihče - sploh še nikoli prej ni obstajala. Izkušnje, ki jih na njej pridobivaš, pa lahko uporabiš, pod črto, na dva načina: za svojo rast - ali pa za dokazovanje drugim, kako bolna si.
S psihologinjo lahko raziščeta, zakaj imaš potrebo po tem - biti bolj bolna. Kaj ti potrditev tega nudi? Včasih pa tudi vse brskanje po sebi ne prinese utehe - vsaj ne takšne, kot jo lahko preprosto odločitev, da se boš "prisilila" ne poslušati tega glasu. In da si takrat rečeš: "Hočem biti dobro."
Ko hočeš biti dobro, se začneš postopno vse bolj odpirati, obramb ne potrebuješ več toliko in avtomatično te začne tudi bolj vleči k ljudem in skupnostim, ki si prav tako želijo biti dobro. Potem odkriješ z njimi še druge skupne interese in postopno začneš odkrivati druge svetove, ki nimajo veze z motnjami, psihologi, trpljenjem.
Življenje je lahko tako veliko. In toliko vsega imaš še pred sabo - samo če si daš priložnost.
Topel pozdrav
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja