Lahko odgovor zdravnice in psihologinje prosim. Kako lahko pomagam očetu, ki sumim da trpi za kompulzivnim prenajedanjem? Samo odklanja pomoč. Mama je rekla, da če grem do mjegove zdravnice, da bi to grozno zameril. Pa tudi zase me skrbi. Od mahjhnega je bilo pri nas tko, da ke bilo trea pojesti vse. Krožniku tudi če je bila preelika porcija. Tudi v gostilno se je vedno šloin se je moralo naročiti hrano. In govoril e, da kao govoriš kot da te prisilno hranimo in nikoli ti nisem trpal hrane v usta, ... Ampak ali ni to na naek način vseeno trpanje hrane v usta?
• Uredništvo
Ajda Novak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Hvala, da si mi pisala. Vidim, da te zelo skrbi za tvojega očeta. Praviš, da sumiš, da trpi za kompulzivnim prenajedanjem, kakšne simptome pri njem opažaš?
Pri kompulzivnem prenajedanju gre za nezmožnost nadzora količine zaužite prehrane - oseba hlastno golta hrano in se ne more ustaviti do točke, ko lahko pride celo do telesne slabosti zaradi količine zaužite hrane. Vendar pa je prenajedanje duševna motnja tudi zato, ker jo spremlja nizko samovrednotenje, tesnoba, krivda, depresivnost in nezadovoljstvo s sabo, vse to v kombinaciji s prenajedanjem pa lahko vodi v socialno izoliranost in vpliva na vsakodnevno funkcioniranje.
Kompulzivno prenajedanje je motnja hranjenja in za uspešno zdravljenje motenj hranjenja je potreben vsaj minimalni nivo motivacije bolne osebe. Praviš, da tvoj oče odklanja pomoč. Bojim se, da tudi če bi povedala njegovi zdravnici, ona ne bi mogla nič ukreniti, saj se mora želja po zdravljenju in izboljšanje pojaviti v tvojem očetu, drugače je zdravljenje neuspešno.
Lahko pa ga spodbujaš k postopoma bolj zdravi prehrani, k manjšim obrokom - npr. lahko ti skuhaš obrok za družino in skuhaš nekoliko manj, da hrane ne bo ostalo. Prav tako lahko pri kompulzivnem prenajedanju pomaga, če jemo obroke skupaj, saj do prenajedanja večinoma prihaja, ko je oseba sama, včasih celo na skrivaj. Največ pa bo očetu zagotovo pomenila tvoja podpora - razloži mu, kaj je kompulzivno prenajedanje (npr. kakšni so simptomi, vzroki, kakšne so posledice) in mu povej, da si želiš, da bi si poiskal pomoč. Poskusi mu dati čas in bodi potrpežljiva - samo spreminjanje navad je dolgotrajno, zdravljenje duševnih bolezni pa še bolj.
Kar se pa tiče tega, da te oče sili, da hrano poješ do konca, tudi če nisi (več) lačna, pa ti priporočam, da nadaljuješ tako kot si do zdaj - pomembno je, da naše telo začuti, ko smo siti in da takrat nehamo jesti. Pri tem ti lahko pomaga tudi nekoliko bolj počasno prehranjevanje, saj informacija o sitosti do možganov pride z manjšim zamikom. Več o čuječnem prehranjevanju (mindful eating) lahko prebereš tudi na spletu.
Upam, da ti bo moj nasvet pomagal. Tebi in tvojemu očetu želim vse dobro.
Ajda Novak, mag. psihologije