Pozdravljeni!
Imam eno neprijetno težavo in ne vem kaj naj naredim. Zadnje čase sem zelo občutljiva na zvoke. Ko se peljemo v avtu in voznik za volanom diha me to tako razjezi in živcira, da sem na robu tega, da se mi zmeša! Tudi, ko smo pri obroku pri mizi še posebaj zajtrk in nekdo žveči me to tako moti, da ne morem drugače kot, da povem, če lahko neha žvečiti. Ne vem kaj je z mano. Tudi noro sem postala občutljiva na zvoke, če je nekaj malo bolj na glas imam občutek, da se mi bo zmešalo je kaj narobe z mano?
HVALA!!
• Uredništvo
Katarina Maučec

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
To, kar opisuješ, spominja na nekaj, kar v psihologiji imenujemo senzorna preobčutljivost. Gre za to, da določeni posamezniki določene dražljaje, npr. zvoke, intenzivneje zaznavajo. Senzorna preobčutljivost se pojavi, ker možgani ne zmorejo interpretirati ali ustrezno predelati dražljajev iz okolja. Senzorna preobčutljivost se lahko pojavlja, ko smo pod stresom, ko smo utrujeni, lahko pa se tudi pojavlja pri nekaterih motnjah, npr. avtizem, posttravmatska motnja, motnja hiperaktivnosti in pozornosti in podobno.
Zakaj točno se to dogaja tebi in ali res gre za senzorno preobčutljivost ali kaj drugega ti ne morem natančno povedati, saj te ne poznam. Natančno oceno za kaj gre lahko poda le strokovnjak, ko izvede pregled. Razmisli, kdaj si začela to težavo opažati in ali se je takrat kaj posebnega zgodilo. Če se je, se lahko o tem poskusiš s kom pogovoriti.
Zanima te, kako se s svojo težavo soočiti. Najprej prepoznaj in ozavesti zvoke, ki te motijo. Vprašaj se, kaj imajo ti zvoki skupnega in ali so katere specifične situacije, v katerih te zvoki motijo bolj. Ko se ti zvoki pojavijo, se iz situacije poskusi umakniti, če je to možno. Lahko poskusiš tudi preusmeriti pozornost na nekaj drugega, npr. lahko pomisliš na kakšen prijeten spomin in poskusiš zvok odmisliti. Prav tako se v tem času lahko osredotočiš na doživljanje v svojem telesu - kaj čutiš v mišicah na nogah, na rokah, v prsnem košu in na obrazu, so katere mišice napete. Poskusi jih sprostiti in opazi, kako se občutek spremeni. Bodi pozorna tudi na misli, ki se ti pojavljajo. Lahko se poskusiš tudi osredotočiti na svoje dihanje in le-to umiriti. Slednje je dobro, da vadiš tudi v situacijah, kjer te nič ne moti. Pri tem ti lahko pomaga ta posnetek.
Vse dobro!
Katarina Maučec, mag. psihologije