Hej,
Že kar dolgo, kakšni 2 leti imam težave z nočnimi morami. Imam jih vsako drugo noč če ne vsako noč. Mogoče je to stranski učinek mojih antidepresivov in antipsihotikov. Vglavnem med nočno moro se ne prebudim nikoli, zbudim se ob običajni uri zjutraj, in me zebe kr se očizno tako potim in večkrat na teden preoblačim posteljnino. Te sanje ne vplivajo na moj dan saj si znam reči da so le sanje, ampak vseeno ni prijetno. Sanjam večinoma o moji mami, grozne zadeve kot kako je postala alkoholičarka, kako me manipulira, zapira v sobo, kako je naredila samomor, šla na psihiatrijo, psihotična, hudo dementna,...Drugače imava zdaj dober odnos, je pa neprijetno, imam neko paranojo pred tem da bi moji bližnji naenkrat postali nenavadno drugačni/bolani saj sem celo otroštvo odraščala v alkoholizmu. A veste kako naj te strahove premagam? Včasih tudi mislim da ko mami spi, da je mrtva in 5minut neupam dihati ker paničarim da jo vidim mrtvo. Kar strašljivo.
Uredništvo
Brane But

Odgovor svetovalca:
Drago dekle!
Nočne more so posebna oblika sanj, zato si najprej poglejva nekaj o sanjah, nato pa še o nočnih morah.
V spanju se sanjsko stanje pojavi tedaj, ko so izklopljene motorične funkcije in vsa višja duševna dejavnost s kritičnim mišljenjem, ni pa izklopljena popolnoma vsa duševna dejavnost (spomin, fantazije, asociacije in nekontrolirane misli). Zato človek sanja, predstave se mu neurejeno podijo »po glavi«, kar prikazuje tudi EEG (elektroencefalogram – grafični prikaz električnih tokov v možganih) s tipično sanjskimi valovi. Sanje so namišljeno doživetje zvokov, slik ali drugih občutkov med spanjem (vid, sluh, voh, tip, okus). Sanje se pojavljajo pri ljudeh, večini sesalcev (npr. pri psu, ki v sanjah cepeta, cvili ipd.) in pri nekaterih ptičih. Predvidevajo, da človek sanja približno 2 uri vsako noč.
Sanje se največkrat pojavljajo tedaj, ko čisto zares ne spimo, ko smo v mejnem stanju med spanjem in budnostjo. Takšno stanje imenujemo REM spanec, ko se pojavljajo sanje. REM spanec je stanje, ko sicer spimo, vendar smo najbližje tistemu stanju, ko smo budni. V tem stanju so sanje najmočnejše ali pa se teh sanj najbolj spomnimo.Posameznik po navadi ne more izvajati kontrole nad svojimi sanjami. Izjema tukaj je tako imenovano lucidno sanjanje, v katerem posameznik spozna, da sanja in lahko do neke mere kontrolira sanjsko okolje.
Posamezniki lahko občutijo močne občutke med sanjanjem, pojavljajo se lahko tudi telesni odzivi in občutki. Sanje, ki povzročijo občutek strahu/nelagodja, imenujemo nočne more. Vzroki za nočne more so lahko različni, lahko so telesnega ali duševnega izvora. Pogosto so vzroki v doživljanju stresov in duševnih stisk.
Vse kaže, da je tako tudi pri tebi, saj sama navajaš mnoge strese in duševne stiske, ki si jih doživljala in se sedaj odražajo v nočnih morah, ki jih doživljaš pogosto in že daljši čas. Ker jemlješ antidepresive in antipsihotike, zagotovo obiskuješ psihiatra. Glede tvojih težav z nočnimi morami ti jaz seveda ne morem tako pomagati, kot ti lahko pomaga tvoj psihiater. On bo tudi najbolje vedel, ali je možno, da so tvoje nočne more v kakšni zvezi z jemanjem antidepresivov in antipsihotikov, o čemer tudi sprašuješ. Zaupaj svojemu psihiatru svoje težave z nočnimi morami in zagotovo ti bo pomagal.
Brane But, univ. dipl. psiholog