Pozdravljeni,
Sem punca stara 14 let in se preveč obremenjujem s sampodbo. Pred primi mesci sem nehala jesti, no skoraj nič nisem jedla in sem na ta način izgubila 7 kil. Sad pa to počenjam spet. Ne želim se zrediti, vsak dan stojim na tehtnici minimalno 1 do 2 krat na da. Če se zredim za več kot pol kile me to spravi v jok. Hočem biti suha in lepa. Doma mi babica vedno pravi da sem suha in da bi se lahko malo zredila, a jaz tega ne verjamem in se vidim kot debeli ogabni pujs. Sama sebi nisem všeč in se nimam rada. Začenjajo se mi koti čedalje bolj videti a to na zelo počasen način. Opazila sem da se mi vidi medenica in to ne malo ampak toliko da se mi opazi.
Ali mogoče veste kaj naj jem za raven trebuh in suhe noge?
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
iz tvojega sicer kratkega pisma sem najprej zaznala žalost. Pišeš, da se preveč obremenjuješ s samopodobo, da se nimaš rada, po drugi strani pa sprašuješ, kako biti vitka. V tvojem zapisu se že skriva odgovor, ki je zelo preprost, ni ga pa preprosto udejaniti: naučiti se moraš imeti rada samo sebe – ne glede na to, koliko tehtaš in kakšen imaš obseg trebuha ali nog.
Razumem, da se želiš v svoji koži počutiti dobro, ampak to je moč doseči na povsem drugačen način kot s stradanjem in z zasledovanjem ekstremne vitkosti, ki sploh ni zdrava, niti vzdržna.
Nisem dietetičarka niti športna svetovalka, vem pa, da je pretežno zdrav življenjski slog najboljša naložba, ki ti jo v tvoji starosti lahko priporočim. O tem si lahko več prebereš na naši podstrani Moje telo in zdravje
Bolj pa bi se usmerila na tvoj čustven odnos do same sebe. Kaj je pravi razlog, da se ne maraš? Kako bi se lahko imela raje brez spreminjanja telesnega obsega? Si namreč mnogo več kot to! Poskusi raziskati, kaj vse nosiš v sebi, kaj te zanima, katere so tvoje največje vrednote, na čem drugem bi lahko zgradila svojo identiteto, kar ne bi bilo povezano s številkami na tehtnici ali kaloričnimi vrednostmi hrane? To je tako majhen, omejen, osamljen svet … Začarani krog, ki postaja vse manjši in bolj tesnoben. In nikoli ne pride vitkost, ko bi si telesno »končno« postala všeč. Nikoli se na tehtnici ne pojavi številka, ki bi te res zadovoljila. To je ugotovila še čisto vsaka oseba, ki je premagala motnjo hranjenja. Zagotovo poznaš kakšno zgodbo, če ne, pa ti priporočam obisk knjižnice. V slovenščini imamo že nekaj knjig mladih avtoric, ki so svojo izkušnjo odlično opisale.
Kaj ko bi namesto vedno nove diete raje poskušala odkriti, kaj je v ozadju te tvoje želje, da se tako trpinčiš? Katero čustvo? Ga lahko začneš izražati drugače? Skozi katero od kreativnih dejavnosti? Pisanje, risanje, fotografiranje, ples? Ne skušaj ga zatreti, ampak ga sprejmi kot zdrav del sebe, ki ti želi nekaj sporočiti. Morda to, da se moraš pred nečim zaščititi. Ali da moraš v zvezi s čim spreminiti svoj način odzivanja na okolico. Poskrbeti za svoje osebne meje. Okrepiti svojo samopodobo z veščinami izražanja svojih meja. Zgraditi svojo notranjo moč na veri vase, ki ne bo odvisna od telesnih mer. Nekaj idej, kako, najdeš tudi tule
V zadnjem času postaja popularen nov koncept, ki se zoperstavlja fokusiranju na telesni izgled. Reče se mu »telesna nevtralnost«, nekateri pa uporabljajo tudi izraz »telesna funkcionalnost«. Zagovorniki tega gibanja menijo, da je telo zgolj telo in da njegov smisel ni biti takšno ali takšno na pogled, ampak to, da nam omogoča funkcioniranje v svetu. In da ga moramo s tem namenom tudi negovati. Ni treba, da nam je vedno všeč, ni treba, da je po zadnjih lepotnih standardih, važno je le, da je čim bolj zdravo in da čim bolje opravlja vse svoje ključne funkcije. In vse, kar moramo sami narediti, je, da ga pri tem čim bolje podpremo (tu se spet vrneva na zdrav življenjski slog). Predvsem pa da ne razmišljamo o njem preveč.
Babica ti sporoča podobno: škoda je tvojega mladega življenja in zdravja za stremenje k idealu, ki nikoli ni zares dosegljiv. Želi ti, da bi bila zdrava in življenjsko močna. Izstradano telo ti tega ne more nuditi. Jaz sem z babico. :)
Odločitev pa je še vedno tvoja. Močno držim pesti, da se odločiš za zdravo sebe.
Še kaj piši.
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja