Pozdravljeni, sem maja in stara sem 13 let, večkrat sem že opazila da me polbrat (star je 15)( sin od očima) opazuje skozi ključavnico kopalnice ko se odpravljam tuširat sprva mi je bilo zelo neprijetno in čudno sedaj pa zadnjih 3-4x pa mi je postalo zanimivo..priznam včasih se nastavim ali prepognem tak v kopalnici da še ga bolj "izzivam". Moje vprašanje je kaj naj naredim oz. mu rečem kaj? ker iskreno mi je všeč da sem nekomu zanimiva..
Uredništvo
Katja Nastran

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena, Maja13!
Prebrala sem tvoje vprašanje in ti bom odgovorila ne samo kot psihologinja, ampak tudi kot poročena žena in mama hčerkam.
Ena od temeljnih človeških potreb je potreba po ljubezni in pripadnosti. Kot otroci potrebujmo ljubečo skrb staršev, da se ob njih počutimo varno, sprejeto in da čutimo, da nas imajo radi. V času odraščanja, pa se ta potreba razširi tudi na vrstnike in je del procesa iskanja življenjskega partnerja. Povsem naravno je, da si želiš, da bi bila nekomu zanimiva oz. da bi bila nekomu všeč. In da ti je všeč, če nekdo (fant) pokaže zanimanje zate. To je res lep občutek, ko zaznaš, da se nekdo zanima zate. Fantje in dekleta so drug drugemu privlačni zaradi različnih razlogov; privlači jih njihova zunanjost, osebnost, skupna zanimanja in vrednote ipd. Običajno gre pri privlačnosti za več stvari in ne samo za zunanjost. Namen privlačnosti je, da fanta in punco na začetku poveže, potem pa se odločita, kako bosta gradila njun odnos in kakšna bo njuna prihodnost.
V tvoji situaciji menim, da je prav, da si v tem odnosu previdna in da to dogajanje ustaviš. To menim iz večih razlogov.Fant je tvoj polbrat, a ni tvoj biološki brat. Glede na to, da je star 15 let, tudi on odrašča in je čisto naravno, da ga privlačijo dekleta in ga zanima, kako izgledaš v kopalnici. Ampak ker živite skupaj kot družina (ti in tvoja mami ter on in njegov oče), sta vajini vlogi, da sta polbrat in polsestra. In je lahko zelo zapleteno, če se v vama vzbujajo čustva, ki presegajo odnos med sorojenci. Ker nista biološka brat in sestra, bi teoretično lahko bila fant in punca. Vendar pa živita v isti družini in bosta verjetno tudi v prihodnosti del iste družine, zato menim, da bi bila taka zveza med vama velik izziv ne samo za vaju, ampak za celo vašo sestavljeno družino. Menim, da bi bilo dobro, da se o tem odkrito pogovoriš s svojo mamo.
Nadalje menim, da ni prav, da te polbrat opazuje skozi ključavnico. Tako početje bi lahko označili kot spolno nadlegovanje, saj nihče ne sme nikogar brez njegovega dovoljenja opazovati v intimnih trenutkih (npr. v kopalnici, na stranišču, ko se preoblači ipd.). Tudi o tem bi bilo dobro, da govoriš z mamo. Čez ključavnico prilepi karton, da te ne bo mogel opazovati.
Nato pa pišeš, da ti je njegovo početje postalo zanimivo in da ga »izzivaš«. Kot pišeš tvoje početje izhaja iz tega, da ti je všeč, da se nekdo zanima zate. Ampak kljub temu menim, da moraš s tem prenehati. Zakaj tako menim? Razlika je, ali fanta izzivaš ali pa se z njim spogleduješ. Pomembno je, s kakšnim namenom ga izzivaš ali se spogleduješ z njim. Kaj mu želiš s tem sporočiti? Kaj potem pričakuješ od njega? Hkrati pa s svojim izzivanjem ali spogledovanjem daješ fantu tudi sporočilo, kako ti spoštuješ svoje telo in sebe kot osebo. Ti nisi samo (privlačno) telo, si veliko več, imaš svojo osebnost, zanimanja, vrednote itn. Tvoje telo je sedaj še mlado in zdravo, ampak se bo razvijalo, staralo, lahko boš zbolela, se poškodovala – na čem boš potem gradila svojo vrednost? Zato pravim, da ni zunanjost edino, kar je privlačno na tebi. Prav je, da skrbiš zase, da si lepa in urejena in je normalno, da želiš s svojo zunanjostjo ugajati drugim (fantom). Vedi pa, da to ni edini del tebe, ki je vreden zanimanja in ljubezni. Tudi tvoje misli, čustva, razmišljanja, vrednote, zanimanja, izkušnje so zelo pomembne in vredne ljubezni. Menim, da če v odnosu s fanti preveč poudarjaš svojo telesno privlačnost, potem jim daješ sporočilo, da naj se osredotočajo samo na to in ne na druge dele tebe. Hkrati daješ tudi sporočilo, da si vredna zanimanja in ljubezni samo, če si telesno lepa. In to je pomembno, saj je tvoj odnos do sebe osnova, na kateri boš gradila svoje odnose s fanti. Predvsem svoj odnos s fantom, ki bo nekega dne postal tvoj mož oz. življenjski partner. Verjetno si želiš, da bi te nekdo imel rad tako, kot si. Da bi te sprejemal in ljubil z vsemi tvojimi pomanjkljivostmi in napakami. Da bi se mu zdela lepa tudi, ko si v pižami, ko si skuštrana, ko si smrkava ... Da mu boš privlačna tudi, ko boš stara in zgubana. Zato ti svetujem, da varuješ svoje telo in da spoštljivo ravnaš do sebe. Prepričana sem, je to dobra osnova, da boš v prihodnosti (ko boš malo starejša oz. odrasla), spoznala fanta, s katerim bosta drug drugemu všeč taka, kot sta; bosta drug drugega spoštovala in sprejemala. In v zdravem odraslem ljubezenskem odnosu bo varen prostor tudi za telesno izkazovanje privlačnosti.Vprašala si, kaj naj narediš oz. kaj naj mu rečeš. Menim, da bi bilo dobro, da se o tem najprej pogovoriš s svojo mamo. Tvoja mama in očim sta odgovorna za vaju s polbratom in eden izmed izzivov v sestavljeni družini je tudi ta, kako naj nebiološki sorojenci različnih spolov živijo skupaj. Odgovorna sta tudi, da tako tebi kot tvojemu polbratu zagotovita zasebnost in varnost. Verjetno bo tak pogovor z mamo ali družinski pogovor neprijeten. Ampak je po mojem mnenju koristno, da se ti pogovoriš z mamo, polbrat z očetom in da potem skupaj oblikujete pravila za vaše družinsko življenje. Mogoče daš lahko mami, očimu in polbratu tudi za prebrati moj odgovor. Želim vam iskren pogovor in tako skupno življenje, da bo dobro za vse vas.
Kar pogumno!
mag. Katja Nastran, univ. dipl. psihologinja