Spoštovani,
Jst res nevem kaj je z mano. Zelo sm sramežljiva glede novih ljudi ampak z sošolci ki jih poznam že dolgo in tudi nekaterimi prijatelji in prijateljicami se zelo dobro razumem in nevem zakaj ne morem pristopit do novih ljudi. Hodim na odbojko in sm se kr dobra u njej ampak se nikakor nemorm povezat z novimi dekleti ki so tm. Sedaj pa me je strah kr naslednjo leto septembra grem u srednjo šolo in res nevem kako se naj jst tam z novimi osebami povezm... Prosim za vaš nasvet.
Lp.
Ta
Tadej
Zaradi strahu ti je težko pristopiti do novih ljudi. Tvoje misli ti pravijo, da gre lahko kaj narobe ali pa, da te bodo obsojali. Ampak vsak ima razne strahove in probleme. Tudi tiste osebe, do katerih hočeš pristopit niso nič drugačne kakor ti. Zato je ta strah odveč.
Ne jemat misli in občutkov tako resno. Parkrat vdihni in izdihni, sprosti se ter pristopi in boš videla, da bo vse vredu.
Večkrat kot boš šla iz cone udobja bolj ti bo postalo življenje zanimivo.
Uredništvo
Sara Seršen

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Najprej oprosti, da si na odgovor čakala nekoliko dlje časa.
Hvala, da si se obrnila na nas in nam zaupala svojo težavo. Čeprav razumem se soočaš z izzivom, kako pristopiti in se spoznati z novimi ljudmi.
Spoznavati nove ljudi je izziv za vse nas. Je res, da gre nekaterim lažje, nekaterim malo težje. Verjemi, da zelo veliko ljudi oz. skoraj vsi čutijo vsaj malo strahu, ko se srečajo z novimi ljudmi, kar je normalno, saj vstopamo v situacijo, ki je ne poznamo. Tako kot verjetno čutiš nekaj strahu pred testom, ker ne veš, kaj vse bo v testu, je podobno tudi, ko spoznavaš nove ljudi, je neznana situacija. Res je, da je včasih na začetku lahko nekoliko nerodna situacija, neprijetna, to je za to, ker nas je vse malo strah in nismo tako sproščeni, kot če se pogovarjamo s svojim najboljšim prijateljem. To je povsem normalno. Ko se drugič srečamo, je lahko že veliko lažje.
Me veseli, da imaš sošolce in prijatelje, s katerimi se zelo dobro razumeš. To je zelo pomembno! Hodi mogoče kdo od teh sošolcev/sošolk ali prijateljev/prijateljic s tabo na odbojko ali pa naslednje leto na isto srednjo šolo? Mogoče lahko skupaj spoznavata nove ljudi in bo tako lažje obema.
Česa točno pa te je strah, ko pristopaš oz. se srečuješ z novimi ljudmi? Te je strah, da ne veš, kaj bi povedala? Te je strah tega, kako bodo odreagirali oni? Te je strah, da boš morebiti zavrnjena s strani koga? Se ti je v preteklosti zgodilo kakšna izkušnja, ko si spoznavala nove ljudi in se ti je zgodilo nekaj neprijetnega? Pretekla neprijetna izkušnja v določeni situaciji lahko vpliva na to, da nam je naslednjič v isti situaciji nekoliko težje, ni pa nujno. Lahko pa te neprijetne občutke tudi premagamo.
Razmisli tudi ali bodi pozorna, kakšne misli se ti pojavijo, ko prideš v situacijo, kjer bi spoznavala nove ljudi. Se ti hitro prikradejo misli, kot so “osramotila se bom”, “mislili si bodo, da sem čudna”, “nisem tako spretna kot oni” in podobno? Če se soočaš s takšnimi mislimi, bi ti priporočila, da si prebereš članke na naši spletni strani https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/?topic=24, preko katerih boš spoznala, kako si izgraditi bolj trdno in pozitivno samopodobo ter samozavest. Slednje ti lahko pomaga, da boš v takšnih situacijah redkeje začele dvomiti v sebe. Če se soočaš s takimi mislimi, jih poskusi v situacijah spoznavanja novih ljudi prepoznati, kot to kar so - so samo misli, niso nujne resnične. Prepoznaj misel, da je prišla in poskusi misli ne ovrednotiti ali se obremenjevati z njo. Prepoznaj misel, reči si "je samo misel, ni nujno realna" ali pa "strah, vem, da si ti, lahko te premagam". Korak dlje je, da se preusmeriš v bolj pozitivno misel ali stvar - lahko si npr. poskusiš predstavljati pozitiven izid, kako se npr. z nekom zapleteš v debato, lahko pa poskusiš v svoji okolici najti stvar, ki ti je zelo všeč in se za nekaj trenutkov osredotočiti na tisto stvar - npr. barva listja, lepe obleke, kak vonj, ki ti je všeč.
Kar ti morebiti lahko pomaga, je tudi vizualizacija. Naši možgani namreč ne ločijo najbolje med realnostjo in tem, kar si mi samo predstavljamo v naši domišljiji. Vizualizacijo izvedeš tako, da zapreš oči in naprej 5x globoko vdihneš in izdihneš, da sprostiš svoje telo. Lahko si nastaviš v ozadju tudi kakšno sproščujočo glasbo. Potem pa si najprej predstavljaj nek dogodek, v katerem si bila zelo vesela, kjer si se počutila pogumno in uspešno. Poskusi čim bolj podoživeti ta dogodek in vse te pozitivne občutke, ki si jih takrat čutila. Potem pa si zamisli situacijo, v kateri spoznavaš nove ljudi in poskusi vse te občutke prenesti na to situacijo - predstavljaj si, kako pozitivno, nasmejano, sproščeno pristopiš do novih ljudi, se samozavestno predstaviš in se začneš z njimi pogovarjati. Poskusi delati vizualiazacijo čim bolj redno. S tem boš svoje možgane natrenirala, da, ko boš sama prišla v situacijo, kjer boš lahko spoznala nove ljudi, boš lahko bolj sproščena, boš imela bolj pozitivne misli. Kot sem prej že napisala, naši možgane ne ločijo najbolje med realnostjo in tem, kar si mi samo predstavljamo v naši domišljiji. Za njih je situacija spoznavanja ljudi v naši domišljiji in v realnosti skoraj povsem enaka, zato lahko preko vizualizacijo “natreniramo” možgane, da je ta situacija nekaj, kar je nam poznamo, nekaj kar nam gre dobro, nekaj kar nam je prijetno.
Upam, da ti bo odgovor kaj v pomoč. Če imaš še kakšno vprašanje, ti z veseljem odgovorim.
Lepo bodi,Sara Seršen, mag. psihologije