mam eno uprsanje ka nardit ce ves da bo od tvoje najbolse prjatlce fotr tk umrl tk zlo hiter ker ma raka rastegnega skor povsod in da mu zdravniki ne morjo vec pomagat in dobesedno sam cakajo da bo umrlu in pac mene ful žre da vidim kk ni okej in kk se sekira in kk je žalostna in jaa pac help mee
Uredništvo
Amadeja Jurič

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
smrt bližnjega je zagotovo ena izmed najtežjih izkušenj, s katero se moramo v življenju soočiti. Žal mi je, da tvoja prijateljica trenutno prestaja take težke čase, hkrati pa je razumljivo, da je ob tem težko tudi tebi. Zelo lepo se mi zdi od tebe, da iščeš načine, kako ji pomagati.
Največ kar lahko narediš sama je, da si ji na voljo in da ji prisluhneš. Že sam pogovor in občutek, da ti drugi nudi podporo, da si slišan, lahko deluje zelo razbremenilno. Izrazi svojo empatijo – prijateljici daj vedeti, da ti je žal in da si predstavljaš, kako hudo ji je. Zanimaj se za njeno doživljanje, kako se počuti, o čem razmišlja.
Ko sami nimamo ideje, kako najbolje pomagati prijatelju, je povsem sprejemljivo tudi, če prijatelja povprašamo, kako mu lahko pomagamo. Česa si želi in kaj potrebuje? Ponudiš ji lahko tudi praktično pomoč (npr. opraviš kako opravilo namesto nje; ji pomagaš pri vsakodnevnih opravilih).
Prijateljico opomni na skrb zase (tako fizično, kot tudi psihično). Spodbujaj jo k aktivnostim, ki jo sproščajo, k zdravemu prehranjevanju, k dovoljšnjemu in kakovostnemu počitku. Skupaj lahko počneta stvari, ki jih sicer radi počneta, posveti ji svoj čas in bodi ji na voljo.
Pomembno je še, da spoštuješ in upoštevaš njene želje – v kolikor želi družbe, ji lahko to ponudiš, v kolikor želi biti sama, pa v njo ne siliš. Bodi potrpežljiva. Soočanje z neizbežno smrtjo bližnjega in žalovanje s seboj prinašata različna čustva – vse od zanikanje, žalosti, jeze, otopelosti, ... Gre za proces, preko katerega se moramo naučiti živeti v novi realnosti, kjer bližnjega več ni. Verjamem, da je ob tem hudo tudi tebi.
Zavedaj se, da žal ne moreš vplivati na situacijo, lahko pa poskusiš lajšati njeno stisko, ki bo v vsakem primeru velika. Tvoja bližina in pristna skrb zanjo lahko olajšata njeno trpljenje. V kolikor opaziš, da se prijateljica z veliko težavo sooča s situacijo oziroma da tega več ne zmore, ji lahko ponudiš informacije o tem, kje poiskati profesionalno pomoč. Na voljo so centri za duševno zdravje otrok in mladostnikov, šolska svetovalna služba, telefoni za pomoč v stiski (še posebej za namene razbremenilnih pogovorov ljudem, ki se soočajo s stiskami ob umiranju bližnje osebe in žalovanju – Sočutni telefon društva Hospic: 051 419 558), programi za žalujoče društva Hospic.
Verjamem, da si želiš zmanjšati prijateljičino bolečino in ji olajšati stisko. Že to, da ji prisluhneš in si ji na voljo, ji zagotovo pomeni veliko!
Lepo te pozdravljam,
Amadeja Jurič, mag. psihologije