Pozdravljeni,
sem 14 letna punca z mentalnimi problemi ki pa jih moji starsi ne opazijo.Skrbijo jih samo moje ocene in pa moja najboljsa prijateljica ki pa je nemarajo danes so mi celo prepobedali druzenje z njo kar me je zelo potrlo saj je po resnici povedano ona edini razlog da se jaz se tu.Ja moje mentalno zdravje je ze tako slabo nevi vedela zakaj a tako pac je.Zelo tezko je povedati kako se pocutim.Zato tega neznam opisat vem pa da se tezko ucim in nimam motivacije hitro zgubim osredotocenost sovrazim vse na sebi zaradi tega se ponoci tudi jokam starsom hocem biti v ponosn saj so jim pomembne moje ocene hocem biti dobra sestra in hcerka.Zmeraj sem the therapist friend in zato moji prijatelji mislijo da jaz nimam problemov.Imam samomorilske misli in skodujem sama sebi.Mama me je odpeljala k psihijatru samo enkrat a od takrat se nic ni spremenilo.Z mamo se skregave usak dan.Res nevem kaj naj storim
• Uredništvo
Maja Krajnc

Odgovor svetovalke:
Draga mladenka,
kar nekajkrat sem prebrala tvoje pismo in določenih stvari ne razumem. Kaj misliš s tem, da imaš mentalne probleme? Ali to pomeni, da se težje učiš? Ali to pomeni, da te nič ne motivira, ali pa to, da se ne moreš osredotočiti na problem?
Veš, kar veliko je mladih, ki se preprosto ne znajo učiti in zato porabijo veliko več časa, kot pa bi bilo potrebno, da usvojijo določeno snov. To ni mentalni problem. Tudi motivacija, ki ti jo primanjkuje, ni mentalni problem. Ali si se kdaj vprašala, kaj bi si želel početi v življenju? Kaj te resnično veseli? Ko boš lahko odgovorila na to vprašanje, bo motivacija tu. Prav tako osredotočenost na problem oz. izziv.
Kako veš, da so staršem pomembne zgolj tvoje ocene? Morda želijo, da imaš dobre ocene zato, ker imaš potem širši izbor vpisa na srednjo šolo, na tisto, ki si jo želiš. Verjemi, da skoraj vsak starš želi svojemu otroku najboljše, je pa res, da so včasih ti načini, kako otroku pomagati neprimerni, saj šola za starše ne obstaja. Tudi konflikti s starši so v tvojem obdobju nekaj normalnega. Ti se spreminjaš in starši se težko soočajo s temi spremembami. Ti pa tudi še vedno potrebuješ njihovo zaščito. Skušaj se kdaj vživeti v vlogo tvoje mame in spori se bodo lažje reševali.
Praviš, d si "therapist friend". Zakaj potem tudi ti ne poveš, kakšni so tvoji problemi. Prijateljstvo ni enosmerna cesta. Povej, kaj te muči, brez strahu.
Zdaj pa k tvojemu glavnemu problemu: sovražiš vse na sebi. Le od kod ti te misli. Napiši na list tvoje dobre lastnosti in premisli o njih. Našla jih boš kar nekaj. Žal pa se ti osredotočaš zgolj na slabe. Vsi jih imamo. Ni človeka brez njih. Problem nastane, ko vidimo le slabe, dobrih pa ne.
V čem si dobra? Odgovori na to vprašanje. Jaz ti lahko ponudim že enega: therapist friend. Ti pa poskušaj nadaljevati.
In še nekaj misli glede tvojega razmišljanja o samomoru.
Veš nihče ni rekel, da je življenje lahko, je pa zagotovo lepo. Res pa je, da se moramo za tisto lepo truditi. Vsak dan posebej. Naučimo se uživati v lepotah narave, sončnih vzhodih, tihemu škrabljanju dežja, nežnemu plesu snežink, hvaležnemu pogledu našega kužka, nasmehu ljudi, ki jih imamo radi in smo jim ta nasmeh pričarali na obraz.
Draga mladenka, potrudi se in začni iskati tisto, kar je lepo, tisto kar je dobro in vedi, da stvari, ki jih imamo za samoumevne, to niso.
Ko nas pograbijo črne misli, se vprašajmo: ali vidimo, slišimo, hodimo, živimo v miru, ali smo lačni, ali smo na mrzlem, ali smo res popolnoma sami? Ko si boš odgovorila na ta vprašanja, boš ugotovila, da res ni razlogov za samomorilne misli.
In vedi. Samomor je nekaj dokončnega, ne zgolj za tistega, ki ga ni več med živimi, ampak tudi za tiste, ki ostanejo......to dejanje jih za vedno zaznamuje in ne morejo biti srečni, kot bi bili, če tega ne bi bilo.
Skušaj vsak dan osrečiti vsaj enega človeka. Seveda tudi sebe.
Upam, da ti bodo moje misli vsaj malo pomagale. Pogovor v živo bi bil seveda veliko boljši.
Zato ti posredujem informacije, kamor se lahko obrneš po pomoč.
Te posvetovalnice delujejo v okviru društva Posvet.
Za prvi obisk našega centra (v Ljubljani, Kranju, Postojni, Slovenj Gradcu, Novi Gorici, Murski Soboti, Sevnici, Portorožu, Idriji, Mariboru, Zagorju ob Savi, Novem mestu, Tolminu, Ilirski Bistrici ali na Jesenicah) nas lahko pokličete na telefonsko številko 031/ 704-707 ali se oglasite osebno na Tržaški 132 v Ljubljani v času uradnih ur, ki so vsak delovni dan med 8. in 20. uro.
Za prvi obisk svetovalnice v Celju, Laškem in Mozirju pa se lahko naročite na telefonski številki: 031/778-772 (ponedeljek - četrtek: 13.00 - 18.00, petek: 12.00 - 14.00).
Za sprejem ne potrebuješ napotnice ali zdravstvene izkaznice, svetovanje je brezplačno.
Prav prisrčno te pozdravljam in želim vse dobro.
p.s.
Toplo ti priporočam knjigi Elisabeth Lukas Na sledi veselju in Izviri, ki napajajo življenje s smislom.
mag. Maja Krajnc, univ. dipl. sociologinja in politologinja