Živijo,
mama mi je, ko sem bila majhna, govorila negativne stvari o moških (verjetno ker ima slabo izkušnjo z očetom). V osnovni in srednji šoli mi ni pustila, da bi imela fanta.Zdaj se mi zdi, da zaradi tega ne morem vstopiti v odnos s fantom. Nekaj fantov, ki so bili zelo vredu sem zelo grdo zavrnila, ker sem globoko v sebi prepričana, da so vsi moški slabi (saj mi je tako govorila mana). Nikoli se nisem bila z nikomer in bojim se, da bom ostala sama. Zanima me ali obstajajo kakšne tehnike, da se znebim takšnih misli in osvobodimo tega maminega vpliva?
• Uredništvo
Marjetka Gojkošek

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena.
Hvala, da si se obrnila na nas in nam zaupala svoje skrbi.
Veliko stisk, ki jih v življenju doživljamo, izvira iz negativnih prepričanj, ki smo jih prevzeli kot otroci ali mladostniki. Te nastanejo bodisi zaradi naših slabih izkušenj, ali slabih izkušenj drugih pomembnih ljudi (ponavadi staršev, v tvojem primeru izkušnja tvoje mame z očetom).
Takrat se nehote odločimo, da je to naša resnica, ta nam ustvari nek 'radar', kjer veliko izkušenj, ki delujejo podobno (pa to sploh niso) označimo za enako tisti prvotni izkušnji in potem povsod iščemo 'dokaze', da imamo prav ('saj sem vedela, da je ta tip neiskren in da mu ne morem zaupati' in podobno). Problem nastane, ko to postane tako avtomatsko, da dejansko o tem več sploh ne razmišljamo, ampak se kar odzovemo, ne da bi prej preverili, ali se morda motimo.
Kot si sama omenila, si zavrnila že kar nekaj fajn fantov, ker je v tebi nehote vključen 'program', da moški niso ok in da se jih je treba izogibati. Ti niti več ne razmišljaš o tem, kaj se je zgodilo mami ali morda kdaj celo tebi, ti samo reagiraš in se avtomatsko odzivaš v situacijah, ki sploh niso podobne temu, kar je doživela tvoja mama.
Kako torej ven iz tega začaranega kroga? Najprej je pomembno ozavestit svoja prepričanja, torej da si napišeš vse, kar verjameš o moških (na primer: 'vsi odidejo, če je oče odšel, bo partner tudi, nobenemu ne morem zaupat, vsi so isti'…), karkoli že je, pomembno je, da se tega zares zavedaš. Potem poglej, kako razmišljaš o njih ('ta mi ni všeč, oni je čuden', karkoli kaj te moti, pa nima neke realne osnove). Tu se osredotočaj na vse napake, ki jih iščeš pri njih, samo da bi jih potem lahko zavrnila. To je  zelo nezavedno, saj nas včasih stvari dejansko  motijo, a se moramo zavedati, da nas zaradi takega prepričanja, kot ga imaš ti, stvari (nezavedno) motijo samo zato, da potrdijo naš 'dokaz', da so moški slabi in da se nam potem 'ni treba' ukvarjati z njimi. Ta 'ni treba ukvarjati' je izredno pomemben, saj se s tem zaščitimo, da bi stopili v kakršen koli odnos z njimi in se na ta način tudi zaščitimo, da bi nas ranili (raje mi prej ranimo njih kot oni nas). Ta mehanizem je v odnosih, kot ga opisuješ ti pri svoji mami in zdaj tebi zelo uničevalen, saj nas je nekdo tako zelo prizadel, da zdaj nehote vidimo napake pri vseh moških, samo da nam ne bi bilo potrebno ponovno vstopiti v odnos in da ne bi bili ponovno ranjeni in morebiti zavrnjeni. In čeprav se zdi, da je to nek normalen odziv na situacijo, ki nas je zelo prizadela, je dejansko obrambni mehanizem, ki nas prikrajša za vse lepo, kar bi lahko doživeli v odnosih s potencialnim partnerjem. To pomeni, da smo zaradi rane v preteklosti sebi odzeli vse možnosti za ponovno srečo v ljubezni z nekom drugim. Seveda se nam lahko spet zgodi, da nas nekdo prizadene, ampak zaradi tega ne smemo zapreti srca med štiri stene in mu nikoli več ne dovoliti, da ljubi in se ima fajn s partnerjem.
Ko boš ozavestila vse, kar misliš o moških, poglej ali je to realno, ali so res vsi enaki, ali si res želiš slediti prepričanjem tvoje mame, torej zgodbi nekoga drugega. Iskreno poglej vase, predvsem v to, koliko nekih odločitev sprejemaš nezavedno (avtomatska reakcija, namesto zrel in umirjen odziv), in kolikokrat je to morda zelo krivično. Poglej čustva, ki se ti porajajo ob vsem tem, saj so čustva vedno vezana na razmišljanje, in če mi avtomatsko slabo razmišljamo o nekom, bomo do njega začeli gojiti neprijetna čustva (jeza, frustracija, odpor), temu pa sledi enako obarvano vedenje (izogibanje, povzdigovanje glasu, zavrnitev in podobno). Pomembno je namreč, da najdeš povezavo med tvojimi prepričanji, mislimi, čustvi in vedenjem. Ko boš to ozavestila, boš lažje videla, kako se nehote ujemaš v svoje zanke, ki so bile seveda nenamerno ustvarjene, a so sedaj tu, in jih je treba predelati.
Toplo te spodbujam, da poskusiš ozavestiti svoje vzorce, načine reagiranja na moške, da prekineš ta začaran krog, ki te vedno vodi v enak izid. Predlagam tudi, da malo po malo daš kakemu fantu priložnost (da si kaj dopisuješ ali greš na kako pijačo), da sama dobiš drugačne, pozitivne izkušnje, in potem sama na podlagi tega, kar ti doživiš gradiš svojo zgodbo in življenje, ne pa nehote slediš mamini. Malo po malo se poskusi izpostaviti, da dobiš nek 'dokaz', ki bo spodbil tvojo avtomatsko teorijo, da moški niso ok. Potem boš lahko namreč na svoji koži izkusila, da je to, kar misliš o njih, nerealno in ti ne koristi, saj so izkušnje najmočnejše in nas lahko vodijo v spremembo, če jim le dovolimo, da se zgodijo.
Svetujem ti, da tole nalogo vzameš kot izziv, ne kot nekaj, kar se mora jutri spremeniti. Prepričanja, ki v nas živijo leta in leta, se ne da spremeniti čez noč, zato pa si vzemi čas, bodi nežna do sebe in se opazuj brez kritike. Vedi, da si nisi hote (tvoja mama pa tudi ne) ustvarila tega prepričanja in mnenja, zato se ga loti s pozornostjo, potrpežljivostjo in kar se da lahkotno.
Želim ti vse dobro, pa srečno!
Marjetka Gojkošek, mag. psihologije