včeri sem šla ven in smo s prjatli mal pil, česar nismo načrtoval. Anyway, pol je postal dost pozn in ne bi blo lih ok da bi šla na bus zato je frend ponudu da prespimo pr njemu. Mene je blo ful strah kaj bojo rekl moji starši, kr mi nikol ne pustijo prespat in ko sm jih poklicala, se je javu le oči in mi na srečo pustu. Naslednj dan ko sm pršla domov je mami naredila en hec o tem kako se bom očitno preselila ker nisem doma prespala. in od takrat naprej ni bilo konkretnega pogovora o tem, čeprav se mi zdi da bi moral biti in da ju je to da sem prespala motilo. Pol pr kosilu sta rekla da dons zvečer nekam gresta in jst sm vprašala: "kdaj bi jst to zvedla" in onadva sta rekla: "pozn zvečer, koka sva midva da boš ti prespala".
To je blo največ govora o tem. Nista me nitit vprašala kaj smo delal in kako mi je blo. In ko sm ju jst vprašala če me hočta kej o tem vprašat je biu oči tih mami je pa rekla da ne bo nč vprašala kr karkol reče reče narobe. No, jst sm šla pol v sobo in tega dogodka pač nismo omenl v kirem kol pogovru.
Mot me to da ju briga zame in nista nit vprašala kako mi je blo. Pa še zdi se mi da sm drama queen, kr me je blo tok strah njune reakcije in da mi bosta rekla ne in da me bosta nadrla, da sm se skor zjokala, ampak na konc onadva tega večeera basically nista omenla.
• Uredništvo
Irena Toš Koren

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Kot si lepo opisala, je komunikacija v mnogih družinah zelo zapletena in čisto nič enostavna. Velikokrat pa se v času odraščanja otrok še posebej zaplete. Starši namreč še vedno govorijo s svojim otrokom na način, kot so to počeli vrsto let. Otrok, ki odrašča, mladostnik, pa spreminja svojo vlogo v družini in tudi svojo komunikacijo, pogovarjanje.
Kot si zapisala, si se po eni strani bala, da ti starša ne bosta dovolila ostati s prijatelji čez noč, po drugi strani pa si bila razočarana, ker temu nista namenjala več pozornosti in nista želela o tem izvedeti več.
Kakšno komunikacijo imate sicer v družini? A se pogovarjate o vsem, kar doživiš ti? A staršema o vsem poveš, kar se pogovarjaš, kar počneš s prijatelji?
Očitno se pri vas začenja obdobje, ki je ga jaz imenujem »zaupanje ali nezaupanje«.
Nasprotje zaupanju bi lahko bil tudi nadzor. Zdi se, da sta starša ugotovila, da popolnega nadzora nad teboj, kot to velja nasploh za vsako osebo, ne moreta imeti in sta ti dala priložnost, da ti lahko zaupata.
Iz lastnih izkušenj ti lahko povem, da je zelo težko ugotoviti, kdaj pride ta čas, da si vreden zaupanja in kdaj to starši ugotovijo.
Vsekakor bi bila najboljša možnost za vašo družino, da bi se pogovorili o tem, kaj kdo pričakuje in si želi glede zaupanja. Morda je bilo starša strah, da bi, če bi te izprašala o tem, kako si se imela s prijatelji, kaj ste počeli, preveč stopali v tvoj »prostor zaupanja«. Njuno previdnost si si morda razlagala kot nezanimanje. Morda gre le za njun strah, da bi te preveč nadzirala, omejevala.
Če želiš napredovati v tem, da boste lažje začeli govoriti o vsem, jima lahko poveš sama, kako ti je, kako je bilo s prijatelji. Tako boš začrtala sama svoj prostor zaupanja in staršema omogočila, da vstopita v tisti del, v katerega ti želiš.
Lahko jima tudi napišeš, kaj čutiš in jima daš prebrati, če ti je težko z njima govoriti o tem.
Vsekakor mi je všeč, da si načela to temo, ki je večna tema v odnosih med starši in mladostniki. In piši nam še kaj.
Irena Toš Koren, univ. dipl. psihologinja