Hej!
Imam en problem, že kar nekaj časa.
Jaz zelo zelo zelo težko povem, če/ko si kaj želim. Včasih je bil ta problem še večji-npr. če me je v trgovini mami vprašala ali si neko stvar želim sem rekla NE. In potem me je še enkrat vprašala in sem spet rekla NE. Zdaj nimam več tako hudega problema pri manjših stvareh, ampak pri večjih. Čez 1 teden imam birmo in za tak obred je lepo oz. primerno, da birmancu (meni) kupijo malo dražje darilo. In jaz imam problem. Mami me sprašuje kaj si želim, ampak vedno rečem da ne vem. V bistvu pa si zelo zelo zelo želim imeti eno majico za 15€ iz ene spletne trgovine. Nobenega problema nebi bilo z denarjem, saj je poceni, nobenega problema nebi bilo z naročanjem, saj smo že kdaj naročili preko spleta, ampak edini problem sem jaz. Na noben način ne morem izdaviti, kaj si želim. Na tej majici je slika enega pevca, ki ga poslušam. Moja mami ne ve da sem fenica, mislim da ve da ga poslušam, ker imam njegov poster na steni. In danes je rekla, da mi bo dala samo denar, ker ne vem kaj si želim. Sicer je denar čisto dobro darilo, ampak vem da si z njim ne bom kupila majice, ker si spet ne bom upala reči. Tako da je večja možnost, da bom izdavila iz sebe kaj si želim, za birmo kot pa kar tako...
Lp
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Živjo, Žabica!
Praviš, da je zate velik napor povedati, kaj si želiš - zlasti za "večje želje". Če prav razumem, te zanima, kako to premostiti.
Če bi se s tabo pogovarjala v živo, bi te najprej vprašala, katera čustva prevladajo, ko v tebi vznikne neka želja? Zanimalo bi me tudi, kdaj si opazila, da imaš s tem težavo? Velja to na splošno v vseh situacijah ali samo doma/s starši? Česa te je strah? Kaj misliš, da se lahko zgodi, če poveš, kaj želiš? Se je to že kdaj zgodilo in kaj je sledilo?
Moje (zelo osebno) mnenje je, da imaš zelo normalno željo in da je prav, da dobiš to majico. Sploh se mi ne zdi (pre)velika. :) Včasih je treba preprosto storiti, česar nas je strah. To je varna priložnost zate, da dobiš pozitivno izkušnjo izražanja "večjih" želja. Potem bo vsakič lažje.
Imeti želje je normalen del človeške izkušnje, enako velja za izražanje le-teh. Včasih se nam izpolnijo, ker so povsem realne in dosegljive, kdaj pa pač tudi ne. Pomembno je, da gojiš zaupanje vase, da zmoreš odčustvovati oboje - tako srečo in veselje ob izpolnitvi kot razočaranje, kadar stvari ne grejo idealno.
Na ta način pridobivaš potrebne veščine in "kilometrino" v soočanju s celotnim spektrom človeških izkušenj. Izogibanje te lahko za kratek čas obvaruje pred neprijetnimi občutki (čeprav, kot vidiš, te le-ti vseeno obhajajo), na dolgi rok pa te oropa za polnost življenja.
Kar pogumno po majico, zaslužila si si jo! :) Pa lepo praznovanje birme ti želim.
P. s.: Če kaj šteje - jaz sem za birmo dobila kolo! ;)
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja
• Ža
Žabica
Hvala za odgovor!
katera čustva prevladajo, ko v tebi vznikne neka želja? - pač zelo sem vesela in potem grem gledat po internetu to kar si želim. A na koncu sem žalostna ker vem da mi ne bo uspelo povedati kaj si želim.
kdaj si opazila, da imaš s tem težavo? - od majhnega. Prvič ko se spomnim je bilo, da sem šla z atikom v trgovino in me je vprašal, če bi imela eno igračo in sem rekla NE čeprav sem si jo želela. Potem mi je pa brat rekel, da naj povem če si želim. Nato pa sem pokimala.
Velja to na splošno v vseh situacijah ali samo doma/s starši? - mislim, da doma s starši. Drugače če malo spremenim temo: jaz sem ful bolj sproščena s prijatelji, pri babici... kot pa pred starši.
Česa te je strah? Kaj misliš, da se lahko zgodi, če poveš, kaj želiš? Se je to že kdaj zgodilo in kaj je sledilo? - če gledam ta primer bi rekla da se lahko zgodi to, da dobim majico... Nisem prepričana, ampak mislim, da se jaz zelo izogibam pogovora o svojih željah.
Enkrat se je zgodila še ena stvar, ki je povezana s tem zakaj nočem povedati:
Ati me je vprašal kam bi šla oz. kam si želim iti in da mi bo poskusil uresničiti željo. Jaz mu nisem upala povedati. In potem je bil jezen, ker mu nisem želela povedati. In potem sem mu poslala sliko in je reku, da bo malo pogledal. In potem mi je enkrat pokazal na telefonu, da je našel karte, za tam kamor si želim iti. In jaz sem bila tko vesela in sem zbežala na stranišče. Ker sem se želela izogniti pogovoru. In potem sem pri šla nazaj in se je ati delal kot, da ni nič. No to je bilo 1 leto nazaj in do sedaj nismo šli tja, zato ker sem jaz takrat zbežala.
Prosim če mi podate še svoje mnenje o te težavi, ki se je zgodila.
Hvala
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj
Odgovor svetovalke:
Hvala za dodatna pojasnila, Žabica. :)
Če povzameva: predvsem ti je težko izražati želje svojim staršem. In, če prav razumem, te bolj plaši izpolnitev kot neizpolnitev.
O tem res premalo govorimo, ampak dejstvo je, da izpolnitev želje ne prinese vedno samo veselja. Po svoje se z izpolnitvijo konča faza pričakovanja in negotovosti, ki jo lahko doživljamo kot prijetno vznemirjenje. Ko je tega konec, se nam postavi vprašanje: kaj pa sedaj?
Nočem preveč filozofirati. Želela sem te predvsem spodbuditi, da poskusiš vsakič sproti ozavestiti svoj strah. Okej je, če ga čutiš, in okej je, če kljub strahu narediš, česar se bojiš. Samo tako boš videla, kaj je na drugi strani.
Morda ti bo pomagalo, če se zaupaš mami ali očetu in ju prosiš za podporo. Na primer: "Zelo si želim ..., ampak me je strah, da bi se mi ta želja izpolnila, ker ... Mi lahko prosim pomagaš skozi izkušnjo?"
Starši naj bi vedeli, kaj kot otroci in mladostniki potrebujemo. To, česa si želimo, pa je v naši domeni - naša odgovornost je, da si jih lastimo ter da jih na ustrezen način izražamo. Kot rečeno: to ne pomeni, da morajo biti vedno izpolnjene. Ampak da lahko kdaj so izpolnjene, jih moramo znati odločno izraziti. To je veščina, ki se je naučimo z vajo. :)
Meni povedano zveni, da tvojo mamo zgolj iskreno zanima, česa si ti želiš, ker te hoče videti veselo. In oče te morda zgolj ni hotel v nič silit.
Zato še enkrat: kar pogumno, no! :)
Lep pozdrav
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja