Že nekaj časa se spopadam z motnjo hranjenja, vendar je v zadnjem času (recimo od septembra) postalo precej huje. Rekla bi, da je na to vplivalo tudi to, da imam bližnjo prijateljico, ki je ravno tako v tem času začela hujšati/telovaditi in se ukvarjati z zdravo prehrano itd. Na začetku se mi je zdelo, da me velikokrat opazuje in konstantno sprašuje kaj jem/sem jedla in jaz seveda nisem hotela dajati "nasvetov", ker sem se zavedala da moj način prehranjevanja ni najbolj zdrav. Kljub vsemu se mi zdi, da je to nekako spodbudilo napredovanje (?) moje motnje hranjenja in težav s samopodobo. Počutim se grozno, ko to rečem, ampak je to v meni hkrati spodbudilo neko tekmovalnost oz. občutek da moram biti boljša od nje - če njej uspeva, zakaj ne uspeva meni... Potem sem začela močno omejevati moj kalorični vnos (<800) in kuriti kalorije (predvsem z hojo 13-20k+ korakov na dan). Že pred tem sem vedno naravno tehtala malo manj, a sem nato še shujšala in izgubila menstruacijo že oktobra. Vse je bilo v redu, dokler se ni konec decembra - začetek januarja pri meni pojavil občutek neke ekstremne lakote. Nisem več mogla tako dobro kontrolirati svojega vnosa in to je povzročilo močan občutek krivde in epizode prenajedanja. Še vedno čutim občutek konstantne lakote, a se sedaj zavedam, da ni posledica pomanjkanja samokontrole ampak mojega (praktično) stradanja. Ker te lakote ne morem obvladovati, lahko mislim le še na hrano in se zaradi tega ne morem osredotočiti na karkoli drugega (npr. šolo). Skušam jesti več, a se mi zdi da nič ne pomaga, poleg tega pa mi je tudi zelo težko, ker sem se v relativno kratkem času (feb-sedaj) opazno zredila do teže, ki je višja od moje začetne teže. Hrana je vse o čemer lahko razmišljam, če pa se ne ukvarjam s hrano, raziskujem kako bi "pozdravila" svoje probleme ali pa berem izkušnje drugih z motnjami hranjenja, iščem recepte... Želim si spet živeti normalno življenje in dobiti nazaj kontrolo nad svojimi mislimi:( Skušam poslušati svoje telo in se na lakoto odzvati, ampak skoraj nikoli ne čutim več občutka sitosti, torej pojem ogromne količine (nezdrave) hrane, ne glede na to, ali sem prej pojedla kakšen konkreten obrok. Ker toliko jem, poleg mentalne stiske doživljam tudi fizične težave (bolečine v želodcu itd.), kar situscijo še poslabša. Strah me je tudi odziva moje družine in bližnjih na situacijo, zato se nekako ne upam toliko jesti pred njimi. Sram me je, ker toliko jem:( Nihče ne ve za mojo motnjo hranjenja, povedati pa se jim ne upam, saj nikoli niso bili v veliko podporo kar se tiče mentalnega zdravja. Po navadi se iz takšnih zadev le norčujejo ali pa pač sploh ne jemljejo resno. V preteklosti (in še vedno ampak ok) sem že imela težave z paničnimi napadi, anksioznostjo in najverjetneje depresijo, a moja družina to vidi kot nekakšne "izpade" in mi v teh najnižjih trenutkih ne nudi sočutja ali opore, ampak se name jezijo, se nato distancirajo od mene, me opozarjajo naj neham (ker taksno obnasanje nima smisla, kaj si bodo mislili drugi o njih/meni če me vidijo...). Velikokrat mi rečejo tudi, da sem le razvajena in da jih s paničnimi napadi izkoriščam oz. manipuliram in nad njimi izvajam čustveno nasilje. Kljub vsemu temu mi vedno pravijo, da se lahko nanje zanesem, a se mi zdi da v najhujših trenutkih ne morem računati nanje, ker nimajo nobenega razumevanja in sem jim le v breme. Hkrati sem nekako jezna, saj imam občutek, da nikogar ne briga zame ali za moje probleme. Ne razumem, kako so lahko moji starši gledali moje sestradano telo in (verjetno) opazili moje prehranske navade, ampak niso glede tega naredili nič.
Moj odnos do hrane občutek panike in vsa stres samo še poslabša, poleg tega pa se, kot sem že omenila, ne morem fokusirati v šoli in na učenje, kar se pozna na mojih ocenah in tudi to me zelo bremeni. Nočem več, da hrana okupira moje možgane in rada bi poiskala pomoč, ker ne vem več koliko časa lahko zdržim na tak način. -
Uredništvo
Urška Pisar

Odgovor svetovalke:
Pozdravljeno dekle,
najprej bi se ti želela opravičiti, da si na moj odgovor čakala toliko časa. Hkrati pa bi se ti zahvalila za tvoj pogum in moč, da si tako iskreno delila svojo stisko.
Pišeš, da se že nekaj časa soočaš z motnjo hranjenja, pri čemer opažaš, da je v zadnjem času postalo huje. V začetku si omejevala vnos hrane in si se v veliki meri posvečala telesni aktivnosti, zaradi česar si izgubila tudi menstruacijo. Nato opisuješ spremembo, ki je se odražala v povečanem občutku lakote, ki si jo s težavo regulirala in posledično je bil velik del tvoje pozornosti usmerjen v hrano. Sedaj opisuješ epizode prenajedanja, ki ti poleg čustvene stiske povzročajo tudi druge spremembe in težave – bolečine v želodcu, težave s pozornostjo itd. Verjamem, da se ob vsem tem počutiš nemočno, izčrpano, zaskrbljeno, da so prisotni občutki sramu in krivde. Žal mi je, da se v svoji stiski počutiš tako osamljeno in da imaš občutek, da ne moreš povedati nikomur. Na tem mestu ti želim povedati, da sem tukaj zate, čeprav na daljavo ter da se lahko name in na svetovalnico obrneš kadarkoli.
Ob branju tvojega zapisa se mi je ves čas pojavljala misel, kako veliko moči je v tebi. Ker si se do sedaj sama soočala s takšno stisko in si si skušala na takšen ali drugačen način pomagati. In predstavljam si, da je bila to zate zelo težka pot. Ker si spoznala, da potrebuješ pomoč in si naredila že prvi korak v tej smeri, ko si se obrnila na svetovalnico. Ker zmoreš, kljub temu, da si najstnica in nimaš podpore, ki bi si jo želela, tako zrelo razumeti svojo stisko in kar se mi zdi še najbolj pomembno – si motivirana za spremembe. Čeprav vemo, da so spremembe same po sebi na začetku težke. In to je nekaj, na kar si lahko pri sebi ponosna. Tudi to, da prosimo oz. poiščemo pomoč drugih, ko ugotovimo, da ne bomo zmogli sami, je odraz naše moči in ne šibkosti.
Pišeš, da te je strah odziva tvojih bližnjih na tvojo stisko. Opisuješ tudi pretekle izkušnje, ki si jih imela z družino, ko si se soočala z anksioznostjo in depresivnostjo. Izpostavila si, da so slednje razumeli kot izkoriščanje, manipuliranje, izvajanje čustvenega nasilja, skrbelo jih je kaj bi mislili drugi. Povsem razumljivo je, da te je to razjezilo in da te zaradi tega sedaj skrbi, kako bi se odzvali. Hkrati pa si se ob njihovem odzivanju najverjetneje počutila nerazumljeno, razočarano. Ker bi si želela, da bi te razumeli, sprejeli tvoje doživljanje in stisko in ti dali občutek varnosti. V kolikor imaš občutek, da slednjega v domačem okolju ne moreš dobiti, lahko skupaj razmišljava kje bi lahko poiskala ustrezno pomoč in podporo. Glede na težave, ki ji jih opisuješ bi te spodbudila, da se obrneš na kliničnega psihologa v tvoji bližini. Najdeš jih lahko v centrih za duševno zdravje otrok in mladostnikov, ki so vzpostavljeni po celotni Sloveniji, zdravstvenih domovih, bolnišnicah. Pri tem ti je lahko v pomoč tvoja osebna zdravica oz. zdravnik, zagotovo ti bo znala prisluhniti in pomagati pri iskanju ustrezne pomoči tudi svetovalna delavka na šoli, ki jo obiskuješ. V kolikor bi želela, ti lahko pomagamo tudi na svetovalnici, kjer ti lahko odgovorimo na vprašanja, v kolikor se ti pojavljajo kakšna, vezana na iskanje strokovne pomoči. Boš pri tem potrebovala pomoč ali meniš, da se boš lahko sama obrnila na strokovno pomoč v lokalnem okolju? Je kdo, ki bi te lahko v procesu iskanja pomoči podprl in ti bil v oporo?
Drago dekle. Upam, da sem ti s tem zapisom uspela približati to, da je tvoje doživljanje pomembno. Da je zgodba, ki jo ustvarjaš nekaj, čemur je vredno prisluhniti in da si vredna pomoči. Da ti je veliko že uspelo in da je okej, da sedaj prosiš za pomoč. V kolikor sem ti lahko na poti iskanja pomoči in razumevanja doživljanja še kakorkoli v pomoč, bom zelo vesela tvojega odgovora.
Urška Pisar, mag. psihologije