Imam tezave s spanjem. Veliko se gibam, sem aktivna pri domacih opravilih, s solo.. Ampak ze dva meseca, tri mogoce ze, zelo slabo spim. Je bilo nekaj noci, ko sem spala le po dve, tri ure. Pridejo dnevi ko spim 2x po tri ure, vmes sem budna nekaj ur in se obracam non stop. Saj nekako ze funkcioniram cez dan, ampak ni to to. Hocem spat vsaj 7 ur v kosu. Se prehranjujem zdravo in ne prevec obilno, se posebno ne zvecer. Kave in energijskih pijac ne pijem. Kot sem rekla sem precej aktivna cez dan, a dejansko se ne spomnim kdaj sem nazadnje spala vec kot 5 ur skupaj. Kaj naj storim? Tablet ne bi jemala ker nocem postat odvisna.
Uredništvo
Živa Goter

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena Kiara17.
Najprej naj se ti zahvalim, da si se s svojim vprašanjem obrnila na nas. Napisala si, da imaš že dva do tri mesece težave s spanjem. Si aktivna, se zdravo prehranjuješ in imaš na splošno zdrav življenjski slog. Zanima te kaj poleg naštetega še lahko storiš.
Sprva bi bilo dobro razmisliti ali si trenutno izpostavljena kakšni stresni situaciji. So se ti v kratkem zgodile kakšne življenjske spremembe, kot je na primer stresno obdobje v šoli ali določen dogodek, ki je pomembno vplival nate? Stres in nespečnost sta med seboj zelo povezana. Stres lahko povzroča nespečnost, obratno pa tudi pomanjkanje spanja krepi stres. V primeru, da si v stresnem obdobju bi bilo smiselno preizkusiti katero izmed sprostitvenih tehnik, ki ne vzamejo veliko časa in jih lahko izvajaš pred spanjem. S sprostitvenimi tehnikami se zmanjšuje tesnobnost, mišična napetost, zvišuje energetski nivo in produktivnost, zvišuje koncentracija in spomin ter dosega boljši spanec. Na internetu jih lahko najdeš ogromno, za lažjo orientacijo pa ti naštejem tiste najbolj pogosto uporabljene: tehnike dihanja, postopno mišično sproščanje, vizualizacija pomirjajočega dogodka in čuječnost. Ker smo si ljudje različni, moramo najti tisto tehniko, ki ustreza nam. Da ugotovimo, katera je prava, pa moramo biti predvsem pripravljeni poskusiti in ne obupati prehitro, če nam katera na začetku ne paše najbolj.
Zelo pomembno je, da si ustvariš mirno in udobno okolje, ki omogoča optimalne razmere za spanje (primerna temperatura v spalnici, udobno ležišče in odsotnost motečih zvokov). Ni pomembno le koliko ur spiš, ampak da imaš reden ritem spanca. To pomeni, da se vsak dan odpraviš spat in zbujaš ob isti uri. S tem se bo telo sčasoma navadilo na ustaljen ritem, ki bo omogočil lažji in bolj učinkovit spanec.
Potem pa je tu še zelo pomemben dejavnik - uporaba tehnologije. Melatonin je hormon, ki nadzira naš dnevno-nočni ritem. Modra svetloba, ki jo proizvajajo mobilniki, računalnik in televizije, zavira proizvodnjo melatonina. Posledica tega je nemiren spanec. Pomembno je, da vsaj 30 minut (ali še bolje, 1 uro) pred spanjem odstranimo vse naše naprave in se posvetimo sproščanju. Sproščanje naj bo dejavnost, ki nas zares sprošča. Lahko je to vroča kopel, branje knjige, sprostitvena tehnika, pitje čaja ...
Poleg vseh naštetih nasvetov ti želim, da še naprej ostaneš aktivna in nadaljuješ z zdravim prehranjevanjem. To sta zagotovo ena izmed glavnih ukrepov do boljšega spanca.
Upam, da boš v odgovoru našla kaj zase in ugotovila, zakaj se problemi s spanjem pojavljajo.
Želim ti vse dobro,
Živa Goter, mag. psihologijeCitiraj