Pozdravljeni,
imam težavo, name zelo vpliva narascajoca polna kuna ter tudi pojemajoca polna luna, slabsi spanec, nocne more... ko sem bil se majhen sem pb polnih lunah kričal, jokal, hodil po stanovanju... tega se ne spimem le stari so mi povedali. Sedaj je bila polna luna in je bilo zelo podobno kot v preteklosti malo tezje sem zaspal in malce slabse sem zaspal. Sedaj se mi je pa ze 2x zgodilo da sem po 4-5urah spanca se sam od sebe zbudil in nisem mogel zaspati nazaj. Bil sem buden kot sred dneva. Ko se mi je zgodilo to drugič sem mobel vzeti zdravilo Lexavrin drugace nebi mogel spati ze drugo noč. Kaj lahko naredim da spim v kosu vsaj 8h brez zbujanaj. To da se zbujam ponoci po 5h spanak mi povzroca stres, in strah. Imam tudi zdravilo za anksijoznost Zoloft sedja sem na 2ml 2dan jemanja. In imam tudi zdravilo Risperdal 0,25ml pred spanjem. Dal bi vse samo da bi spal vsaj 8h na noč.
Uredništvo
Nejla Đikić

Odgovor svetovalke:
Pozdravljen Luka,
Zdi se mi, da ti težave s spanjem povzročajo res veliko stresa. Se zavedam, da je stresno, ampak ni nevarno. Veliko ljudi spi manj kot 8 ur na noč. Nekatere raziskave pravijo, da je 6 ur popolnoma dovolj za odraslega človeka. Prav tako ima telo svojo potrebo po spancu, tako da če danes ne gre, jutri bo šlo. Verjetno ti se je kdaj zgodilo, da spiš slabo čez noč potem pa naslednji dan zadremaš popoldan. Telo bo samo nadoknadilo vse kar rabi.
Glede lune: veliko ljudi ima občutek, da luna vpliva na spanec. Znanost tu ni enoznačna, je pa res, da če možgani nekaj povežejo z nevarnostjo ali slabimi izkušnjami iz preteklosti, lahko to samo po sebi sproži slabši spanec. Torej ni “v glavi” v smislu izmišljeno, ampak gre za naučen telesni odziv.
Prav tako navajaš, da se prebujaš po 4-5 urah spanja, imaš občutek, da si ''preveč buden'', strah te je pred novo nočjo. To so vse znaki, da se pri tebi mogoče razvija anksioznost glede spanca. Strah, da ne boš spal 8 ur ali da se boš prebudil, pogosto spanec še bolj razbije. Če ne gre zaspat 20-30 minut, mogoče je najboljše, da se vstaneš in greš v drugo sobo, bereš ali si skuhaš čaj. Brez telefona. Lexaurin je začasna rešitev, ampak verjetno veš, da so to nevarna zdravila, ki lahko povzročijo zasvojenost, če jih redno jemlješ. Tako da bi bilo najboljše, da jih čim manj uporabljaš.
Napisal si, da si v prvem tednu jemanja antidepresiva Zolofta. Je pa tudi možno, da se telo navaja na antidepresiv in da zaradi tega slabše spiš. Neželeni učinki zdravila bodo predvidoma minili čez 1-2 tedna. Na dolge steze ti bo antidepresiv pomagal, da imaš bolj kakovosten san.
Če pa v naslednjih mesec dni res ne bi šlo in bi se težave ponavljale, lahko se naročiš k svojem psihiatru na predčasno kontrolo. Težave s spanjem so zelo pogost simptom, ki ga pacienti navajajo v naši ambulanti. Obstaja pa veliko zdravil, s katerim bi ti lahko pomagali.
Lepo te pozdravljam,
Nejla Đikić, dr. medicine, specializantka psihiatrije