Imam sošolko in menim da ima anoreksijo. Začelo se je lansko leto ko jo je njena simpatija rekla da je požrešna. Od tistega dne naprej je začela hujšati na ne zdrav način kar me je ze takrat skrbelo ampak nisem nič rekla ker je še vedno jedla samo precej manj in veliko bolj zdravo. Ko je shujšala je njena simpatija pokazala zanimanje zanjo in sta začela hoditi. Približno 4 tedne nazaj sta se ločila ( ne vem zakaj) in mislim da je to v njej ponovno vzbutilo težave s hrano. Prejšni teden smo s šolo bili na taboru veliko njeniih prijateljic vključno z mano smo opazile da cel teden ni pojedla niti enega obroka in da je ves čas pila samo vodo. Njeno telo že kaže znaake pomankanja vitaminov saj je polno modric. Punce ki so z njo bile v sobi so mi povedale da je samo spala na roki in je že cela modričasta. Res me skrbi za njo saj si zelo škodi ampak ne vem kako naj ji pomagam. Nekatere sošolke so to že povedale dvema učiteljema ampak nevem kaj drugega še lahko naredimo.
Uredništvo
Dora Mališ

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
V svojem vprašanju si nam opisala težave, ki jih ima tvoja sošolka. Praviš, da je v lanskem letu začela jesti manjše obroke in bolj zdravo ter posledično hujšala, saj ji je njena simpatija povedala, da je požrešna. Zdaj ko sta se razšla pa je začela jesti še manj. Skrbi te zanjo, nekatere druge sošolke pa ste že povedale tudi učiteljicam za njene težave s prehrano. Zanima te, kako bi ji lahko pomagala oziroma kaj še lahko naredite.
Najprej bi ti rada povedala, da je lepo, da skrbiš za prijateljico in ji želiš pomagati, vendar bi ti rada sporočila, da je to zelo velika odgovornost in breme za nekoga, ki je njena vrstnica. Pogosto namreč želimo pomagati ljudem, ki so nam zelo blizu, s čimer lahko samim sebi povzročimo veliko stisk in skrbi, zato je pomembno, da si pozorna tudi nase in se zavedaš mej svoje odgovornosti. Prav tako je dejstvo, da se ljudje, ki imajo težave na področju duševnega zdravja, teh težav na začetku kdaj ne zavedajo in si ne želijo pomoči oziroma jo zavračajo. Zato je pomagati takšni osebi zelo težko, in v kolikor se pri tem trudimo in imamo to osebo radi, lahko to nam samim povzroča še več trpljenja. Žal mi je, da v svojem sporočilu nisi zapisala vaše starosti, ampak na podlagi zapisa lahko sklepam, da ste v najstniških letih. Glede na to, bi bilo pomembno, da v situacijo vključite odrasle osebe, kar ste že do neke mere storile s tem, ko ste povedale učiteljem. Še bolje bi bilo, če bi se poskusile pogovoriti s sošolko in jo spodbuditi k temu, da se o tem pogovori s svojimi starši ali pa s svetovalno delavko na šoli, ki bo bolje vedela, kako ukrepati naprej kot učitelji. Če povzamem je torej pomembno, da se zavedate, da boste ve same težko rešile težavo, in tudi ni vaša dolžnost, da to storite.
Kar pa lahko naredite, je to, da svoji prijateljici stojite ob strani. Poveste ji, da ste tukaj zanjo, če bi se o čem rada pogovorila, vprašate jo lahko, kako se počuti (ampak iskreno, kako se počuti), poveste ji lahko, da jo imate rade in bi ji rade prisluhnile. Ljudem, ki so v stiski, veliko pomeni, da vedo, da jim nekdo stoji ob strani in je nekomu mar zanje. V kolikor bo pripravljena podeliti kaj več, ji z zanimanjem prisluhnite, lahko jo tudi vprašate, da vam pove kaj več o tem, skozi kaj gre. Marsikomu pomaga že to, da se z nekom lahko pogovori o svojih težavah. V kolikor pa gre za hujšo stisko, bo verjetno potrebovala dodatno pomoč pri reševanju situacije. Na tem mestu ji lahko poveste, da vas skrbi zanjo in jo podprete pri tem, da poišče pomoč. Kot sem že povedala so v prvi vrsti to starši in svetovalna delavka, zatem pa bodo tudi oni znali njej pomagati poiskati dodatno pomoč (strokovnjake na področju duševnega zdravja), v kolikor bo to potrebno.
Upam, da se bo vse dobro izteklo zate in za tvojo prijateljico!
Dora Mališ, mag. psihologinja