Zdravo.
Za začetek malo o meni. Že več let se borim z tesnobo (selektivni mutizem/socialna anksioznost), twr okoli 2 leti se borim z depresijo, samopoškodvanjem in samomorilnimi mislimi. Sem pa transspolni fant, torej "rojen kot punca". Imam redne termine pri psihologinji in psihijatriji. (Za referenco imam 157cm in 62kg, star sem skoraj 16let).
Zadnje dva tedna se zelo "ukvarjam" s svojim telesom... enkrat sem bruhal. Potem sem začel z zapisovanjem kalorij, zmanjševanjem vnosa; vsak dan sem se začel tehtati. Skos razmišljam o hrani, kalorijah, teži. Ne morem nehati razmišljati o tem.
Gnusim se sam sebi, imam se za debelega, sovražim se. Počutim se slabo počutim tem ko pojem normalno količino hrane. Izogibam se vsem kalorijah ki mi jih ni potrebno zaužiti (npr sladke pijače). Ko se tehtam in tehtnica pokaže več kot dan prej se počutim grozno. Ravno danes, 18.11, je tehtnica pokazala manj kot dan prej in počutil sem se zelo evforično. Ko je moj vnos večji od določenega števila kalorij se počutim slabo. Ko ljudje rečejo da moram jest bi se najraje zjokal. Ko me ljudje gledajo ko jem se počutim (čustveno) slabo in tesnobno. Prepričal sem se da je to kar delam samo skrb zame, da ni tako nevarno kot ljudje pravijo, da je vsa v redu.
Ljudje na spletu so mi rekli, da glede na to kar sem napisal v moji objavah (ne na tej spletni strani), mislijo da imam motnjo hranjenja že več časa in se je šele zdaj pokazala.
Začel sem brskati pro-anorexia stran interneta.. bral sem tudi tumblr objave ljudi z anoreksijo in kar pišejo se mi zdi zelo znano, normalno, zelo podobno mojemu razmišljanju.
Torej, moje vprašanje je ali se vam zdi, da bi lahko šlo za motnjo hranjenja (npr anoreksijo)? Načrtujem da se bom o tem pogovoril tudi z mojo psihologinjo.
• Uredništvo
Ajda Novak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljen!
Hvala, da si mi zaupal toliko o sebi. Tvoji simptomi res kažejo na motnjo hranjenja, npr. neprestano razmišljanje o hrani, nizka telesna samopodoba ter povezovanje čustev in razpoloženja s hrano in pa kilogrami na tehtnici. Dobro je, da si opazil, da ta čustva, misli in vedenja niso "normativna" in se ne pojavljajo pri večini tvojih vrstnikov, ampak so zaskrbljujoča. Kljub napisanemu pa ne morem zagotovo reči, da imaš motnjo hranjenja ali katero motnjo hranjenja imaš. Na ta vprašanja ti bo lahko odgovorila tvoja psihiatrinja in psihologinja, ko se bo s tabo o teh simptomih temeljito pogovorila. Mislim, da lahko storiš kar nekaj stvari, ki ti bodo pomagale na poti do okrevanja:
1. Čim prej zaupaj to, kar si povedal meni, tudi svoji psihologinji ter psihiatrinji. Super je, da si napisal, da to že nameravaš, saj je zelo pomembno, da tvoja psihologinja pozna tvoje trenutne težave, da lahko glede na to načrtuje terapijo. Pri motnjah hranjenja je izjemno pomembno, da se te začnejo zdraviti čim prej, saj imamo tako več možnosti za uspešno ozdravitev.
2. Če imaš moč, pospravi tehtnico v klet, vrzi jo stran, pospravi jo v najvišjo omaro, kjer je ne boš dosegel. Praviš namreč, da je veliko tvojih negativnih čustev povezanih s tem, koliko kilogramov pokaže tehtnica. Če jo boš zmogel pospraviti, boš vsaj ta vir stresa in negativnih čustev lahko umaknil iz svojega življenja.
3. Kolikor se le moreš, se izogibaj tumblr in pro-ana skupnostim, saj so lahko zelo škodljive, še posebej za motnjo hranjenja v razvoju. Razumem, da imaš občutek, da si srečal osebe, ki te razumejo, ki imajo podobne težave in ki ti lahko svetujejo. V resnici pa se preko pro-ana strani motnja hranjenja največkrat le vzdržuje ali celo poslabšuje, saj pro-ana skupnosti promovirajo vitko telo, stradanje, izkrivljeno podobo o sebi, z drugimi delijo diete in škodljive nasvete za hujšanje in prikrivanje bolezni, na anoreksijo pa gledajo kot na način življenja in ne kot na življenjsko ogrožujočo duševno motnjo, kar v resnici anoreksija je.
4. Namesto, da iščeš oporo v spletnih skupnostih, poskusi oporo poiskati v družini ali prijateljih. Si komu v tvojem življenju že zaupal, kako se počutiš? Opora drugih ljudi je namreč pri zdravljenju motenj hranjenja zelo pomembna, zato se nikar ne zapiraj vase in oddaljuj od ljudi, ki jih imaš rad.
5. Namesto brskanja po pro-ana straneh, poskusi najti zanesljive vire informacij o anoreksiji nervozi in drugih motnjah hranjenja. Tukaj ti pošiljam nekaj zanesljivih spletnih virov:
https://www.psihoterapija-ordinacija.si/dusevne-motnje/motnje-hranjenja/anoreksija
https://www.nhs.uk/mental-health/conditions/anorexia/overview/
https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/eating-disorders/anorexia-nervosa
Upam, da ti bodo moji nasveti vsaj malo pomagali. Motnje hranjenja se kažejo preko obsedenosti s hrano, izgledom in telesno težo, v ozadju pa so ponavadi globje čustvene ali osebnostne težave, ki jih moramo nasloviti. Še enkrat ti položim na srce, da o svojih težavah, povezanih s telesno samopodobo in prehranjevanjem čim prej spregovoriš s strokovnjaki, torej s tvojo psihologinjo in psihiatrinjo. Le tako boš lahko čim prej dobil pomoč.
Pošiljam ti velik objem.
Ajda Novak, mag. psihologije