Živjo, stara sem 13 let in imam sladkorno bolezen. V šoli veliko govorimo o psihi in podobnih stvareh in ugotovila sem… no sama pri sebi, da imam znake bulimije. Zaradi svoje bolezni ne bi smela jesti piškotov, bombonov, čokolad, sladoleda… ampak doma jih vedno nekje najdem in seveda pojem. Starši včasih ugotovijo, včasih ne. V tistem trenutku se mi zdi tako: “jaz sem enako kot ostali, srečna sem, ponosna” ampak kmalu za tem se zavem, da je to huda napaka! In v momentu ko ugotovim bi naredila vse, tekla, delala 100 trebušnjakov, 5 dni ne bi jedla… ampak tega seveda ne naredim. Za svoje pojme sem predebela, tako mislim, tako mi govorijo starši vendar moj ITM je normalen, zdravniki pravijo, da sem na zgornji meji normalne teže ampak zaenkrat okej. Zadnje dni se mi zdi, da mi je po obroku slabo, (vedar ne bruham in me v to ne sili) pa naj bo to zajtrk, kosilo, malica… težko rečem, da zadnje dni več jem ampak takoj po obroku mi je slabo in slabost včasih traja tudi cel dan, ampak taka da se mi hrana “gnusi”, ne morem je jesti. Živim v družini v kateri si ne povemo ravno vsega, zdi se mi, da staršem ne morem zaupat in od njih pričakovat nasveta, zato tudi pišem vam. Vrjetno vas zanima tudi vzrok. Nevem, vse skupaj. Iskreno stara sem skoraj 14 in vem kaj bi bila po poklicu ampak zaradi sladkorne bolezni tega ne morem/nesmem. Vsaj tako se mi zdi. Starši mislijo da bi rada bila … ampak to ni res. Ne upam jim povedat kaj si res želim, ker vem da je neizvedljivo in bi se samo osramotila, vendar vem, da me to spravlja v stres in se zaradi tega ne morem fokusirat na šolsko snov, zakar so tudi moje ocene slabše in posledično se mi samozavest manjša, stres pa veča.
Vbistvu nevem kaj naredit. Prihaja poletje in jaz sem debela, nevem kako si bom upala oblečt kopalke na plaži, če že ko iz omare vzamem hlače, ki so mi jeseni bile prevelike so zdaj preozke.
Hvala, se opravičujem za dolg teskst in slovnične napake! Hvala za odgovor in vaš nasvet! Pomenil bi mi veliko!
• Uredništvo
Ajda Busija-Novak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
najprej naj ti povem, da si pogumna in iskrena, da si se odločila deliti svoje misli in občutke. To je pomemben korak, ki kaže, da ti ni vseeno zase in da si pripravljena poiskati pomoč – in to je čudovito. Razumem, da se soočaš z veliko izzivi, ki vključujejo sladkorno bolezen, telesno podobo in čustveno razpoloženje. Pomembno je, da veš, da nisi sama in da obstajajo ljudje, ki ti želijo pomagati.
Kar se tiče tvojih težav s prehranjevanjem ti priporočam, da poiščeš strokovno pomoč. Morda bi bilo koristno, da se obrneš na šolsko svetovalno službo ali poveš kakšnemu učitelju, ki mu zaupaš. Lahko ti pomagajo najti ustreznega strokovnjaka za duševno zdravje ali psihologa, ki bo prisluhnil tvojim občutkom in ti pomagal najti poti za reševanje težav. Vedno se lahko obrneš na najbližji Center za duševno zdravje otrok in mladostnikov, kjer ti bodo prisluhnili in pomagali.
Kar zadeva tvojo sladkorno bolezen, si že pokazala, da se zavedaš svoje odgovornosti do zdravja. Tvoje trenutne občutke glede prehrane in slabosti po obrokih je nujno obravnavati z zdravnikom. Sladkorna bolezen je kompleksna in včasih lahko vpliva na tvoje telo na načine, ki zahtevajo dodatno pomoč. Če se zdi, da se ne moreš pogovoriti s starši, lahko zdravniku poveš svoje težave sama – zdravstveno osebje je tukaj, da te podpira.
Pomembno je tudi, da se zavedaš, da telo vsakega človeka raste in se spreminja, še posebej v času mladostništva. Tvoj ITM je zdrav, kar pomeni, da tvoje telo deluje tako, kot mora. Verjamem, da imaš veliko potencialov in da si edinstvena na svoj način – prav to te dela posebno in dragoceno.
Glede tvojega stresa in težav pri učenju: če ne želiš deliti svojih poklicnih želja s starši, poskusi z nekom, ki mu zaupaš – prijateljem, učiteljem ali šolskim svetovalcem. Morda obstaja način, kako doseči svoje sanje, ki ga trenutno ne vidiš, in nekdo ti lahko pomaga najti rešitev. Sami smo svoji najhujši kritiki - verjamem, da se ljudem, ki te imajo radi, tvoje sanje ne bi zdele smešne ali sramotne.
Poskusi biti prijazna do sebe. Vem, da se morda zdi težko, a poskusi se osredotočiti na svoje močne plati, ne na svoje pomanjkljivosti. V vsakem človeku je nekaj lepega – v tebi pa ogromno, kar je vredno občudovanja.
Če kdaj potrebuješ pogovor, ni nič narobe, če se obrneš na nekoga, ki je tam zate. Tvoja pot je vredna tega, da se zanjo boriš.
Pošiljam ti velik objem,
Ajda Busija-Novak, mag. psihologije