Živjo sem Iva in obiskujem prvi letnik srednje zdravstvene šole že v osnovni šolii nisem imela dosti motivacije za učenje namesto tega da bi se učila sem na telefonu zanima ka bi se lahko malo odklopila od telefona in našla neko motivacijo ?
Hvala in lep pozdrav -
Uredništvo
Anja Rakovec

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena, Iva!
Pišeš, da že v osnovni šoli nisi imela veliko motivacije za učenje in si raje preživljala čas na telefonu. Z prehodom v srednjo šolo se to ni spremenilo, zato se sprašuješ, kako najti motivacijo za učenje.
Za učenje smo lahko bolj ali manj motivirani iz različnih razlogov. Če želimo izboljšati svojo motivacijo, je dobro najprej razmisliti in ozavestiti, kaj usmerja naše učenje, kakšna so naša prepričanja, pričakovanja in pretekle izkušnje pri učenju na določenem učnem področju. Pogosto govorimo o notranji in zunanji motivaciji. Notranje motivirani za učenje smo, kadar se učimo iz lastnega interesa ter nas vodita radovednost in želja po znanju. Takšna vrsta motivacije se navadno pojavi pri predmetih, ki nas iskreno zanimajo in smo pri njih tudi uspešni. Zunanja motivacija pa nas vodi k učenju zaradi nekih zunanjih ciljev, npr. ocen, primerjanja z drugimi, nagrad in materialnih koristi. Kadar nam neka snov ni zanimiva ali imamo do nje odpor, se lahko poskusimo motivirati z zunanjimi nagradami. Včasih pa smo za učenje preprosto nemotivirani in se mu raje izognemo. To se lahko zgodi, kadar se nam prikradejo misli, da ne bomo zmogli razumeti in se naučiti snovi, čeprav se bomo učili. To lahko vodi v začaran krog neuspeha, saj pravzaprav pričakujemo svoj neuspeh, začnemo se izogibati učenju in ocenjevanju znanja, naša dejanska učna učinkovitost začne padati in neuspehi se uresničujejo še naprej.
Da se ne bi ujela v tak začarani krog, ti predstavljam nekaj nasvetov, kako lahko izboljšaš svojo motivacijo. Najprej lahko poskusiš raziskati svoje motivacijske vzorce. Poskusi ugotoviti, kdaj in na katerih področjih te žene notranja motivacija in kdaj potrebuješ bolj zunanjo motivacijo za učenje. Razišči, kakšni so tvoji učni cilji in pričakovanja pri različnih predmetih. Napraviš si lahko tudi seznam svojih močnih in šibkih učnih področij – v čem si dobra in kaj ti gre težje. Naslednji korak je, da raziščeš vzroke za svoj uspeh in neuspeh. Poskusi razmisliti, kaj ti je pomagalo, kadar si bila uspešna (je bil to čas učenja in vložen trud, dobra organizacija učenja, predznanje iz določene snovi, določen način učenja?) in kakšni so bili vzroki, kadar si bila manj uspešna (npr. si ob drugih obveznostih imela manj časa za učenje ali izbrala manj primeren način učenja?). Pri tem naj bo poudarek na vzrokih, na katere lahko kasneje vplivaš, in ne na tistih, ki jih ne moreš spremeniti (npr. vprašanja v testu ali dejstvo, da ti matematika ne leži). Ko malce "analiziraš" svoje učne navade, razišči različne možne izboljšave pri svojem učenju in jih preizkusi. Poskusi se domisliti, kako bi lahko izboljšala in prilagodila svoje učenje, da bi bilo še bolj učinkovito. Za kak nasvet lahko vprašaš tudi sošolko ali sošolca, ki ima dobre učne navade. V pomoč ti je lahko tudi, če se učiš skupaj s takšno osebo. Pri učenju je pomembno tudi, da si postaviš konkretne učne cilje, ki naj bodo realni in dosegljivi. Postavi si tako kratkoročne cilje (npr. do jutri bom prebrala 30 strani učbenika) kot dolgoročne cilje (npr. letos bom dosegla prav dober uspeh). Ko dosežeš svoje cilje na močnih in šibkih področjih, se nagradi za trud s spodbudnimi besedami in drugimi nagradami. Na ta način boš krepila pozitivno samopodobo, kar bo ponovno prispevalo k večji motivaciji za učenje.
Omenila si, da čas, ki bi ga lahko porabila za učenje, pogosto preživiš na telefonu. Če je telefon glavni moteči dejavnik, ki te odvrača od učenja, ti svetujem, da ga v času učenja pustiš v drugem prostoru. Lahko uporabiš tudi katero izmed mobilnih aplikacij, ki ti za določen čas onemogočijo uporabo telefona ali posameznih motečih aplikacij. Da bi čim bolj omejila vpliv motečih dejavnikov, si za učenje izberi kraj, ki kar najbolj spodbuja tvojo učno motivacijo. To je lahko šolska knjižnica ali čitalnica, tiha soba brez elektronskih naprav, lahko pa se (kot že omenjeno) učiš skupaj z nekom, ki je motiviran za učenje in te lahko pri tem spodbuja.
Upam, da ti bo kateri izmed ponujenih nasvetov v pomoč in se ga boš uspela držati. Želim ti uspešno učenje in vse dobro,
Anja Rakovec, mag. psihologije