Dober dan.
Imam težavo in rada bi neko pomoč. Moji starši so z eno besedo grozni. Vse mora biti kot povejo oni. Ko sem v trgovini in bi si rada izbrala oblačila je mama zraven in mi ona začne izbirati in ji povem, da mi ni všeč in ona začne tiho bodi. Res ne vem kaj naj. Še o tem mi odloča kaj moram imeti oblečeno. Z temi oblačili, ki mi jih izbira me je sram hoditi okoli. Odloča mi o vsem o tem kdo bo moj najljubši pevec, pri katerih letih imam naj fanta ( komaj pri 20 lahko) kaj bom in kaj ne. To mi je res grozno. Ko povem mami, da bi šla na koncert od moje najljubše pevke npr. ona pove, da ne ker ne pusti na njenega pa moramo takoj. Brez pardona. Zelo mi je grozno tudi, ker npr. oče v trgovini kupi sliko in mama pove, da tega ne misli imeti. Vse kar oče kupi je narobe kaj pa ona kupi, pa je vse v redu in ji ne smemo nič povedati. Npr. ko grem v trgovino v mamo mi ona izbira čevlje in ko pridem domov oče ne sme nič povedati, da še npr. so malo preveliki če bi to povedal bi se mama začela spravljati na njega in bi se začela kregati. Z očetom sploh ne smem ničesar kupiti mamo moram prisiti za dovoljenje, če je ne je vse narobe. Ko to doživljam ravno apetita nimam več in se mi vse zapre. Res sem v stiski kaj naj naredim? Je tudi ena stvar, da mora biti meni vse všeč kaj je moji mami npr. pove kako je ta pes lep in jaz povem, da mi ni in ona začne da nimam okusa pa joooj pa najdi vsaj eno pozitivno stavr v življenju pa take. Npr. če bi izbirala ime za hišnega ljubljenčka in bi ga predlagala mami bi ona rekla da ne ker je grdo in da naj nekaj lepšega (seveda kar bo njej všeč).  Odloča mi tudi o tem kje bom živela, da bom imela njen avto... še en primer npr. če bi si našla fanta in ga predstavila staršem in če mami ne bi bil všeč bi zahtevala, da si najdem drugega. To mi je res grozno.
• Uredništvo

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Pišeš o težavah s svojimi starši. Praviš, da mama zahteva, da vse odločitve v svojem življenju prilagodiš njej – od oblačil, do glasbe, celo do tega, kdaj si lahko najdeš prvega fanta. Zelo podobno se obnaša do očeta in zdi se, da oče v tem dogajanju nima prave besede – vedno obvelja mamina, tudi če se ji upre. Zaradi tega doživljaš veliko stisko.
Žal mi je, da se ti to dogaja. Popolnoma normalno je, da imaš svoje preference, torej da se sama odločaš, kaj boš imela oblečeno, kaj boš poslušala, kaj boš delala v življenju itd. Ljudje se med seboj razlikujemo, vsak od nas ima svojo identiteto in zato je tudi popolnoma normalno, da ima vsak svoja zanimanja, želje, potrebe…
Predstavljam si, da ti je v tej situaciji zelo težko, saj se ne moreš zares izraziti, ker si vedno omejena s tujimi zahtevami. Si se morda o tem že kdaj poskusila pogovoriti z mamo? Pri tem ti lahko pomagajo jaz stavki, s katerimi izrazimo nestrinjanje z ravnanjem druge osebe, pri tem pa izhajamo iz lastnih potreb in občutij. S pomočjo takega načina komuniciranja se izognemo obsojanju druge osebe. Ti stavki so sestavljeni iz teh delov, in sicer:
1. Najprej izpostavimo moteče vedenje osebe (npr. »Ko mi skačeš v besedo …«)
2. Nato izrazimo naše počutje in čustva ob tem vedenju (npr. »… postanem žalosten/a«),
3. Na koncu pa opišemo posledice vedenja na nas (npr. »saj dobim občutek, da ti moje mnenje ni pomembno.«)
Morda pa bi ti bilo lažje, če bi to stisko najprej zaupala očetu in bi se nato skupaj pogovorila z mamo? Pomembno je, da se zavedaš, da so tvoje lastne želje in potrebe enakovredne željam in potrebam drugih ljudi in imaš vso pravico, da jih uresničiš.
Upam, da ti je moj odgovor vsaj nekoliko v pomoč. Želim ti vso srečo,
Nika Koder, mag. psihologije