Zdravo,
pred parimi leti sem sla spat k eni prijateljici na koncu pa sploh nisem ker ko hocem zaspati mi je tesno v srcu ampak ko pride kdo k meni spat pa je vse v redu. Tudi ko spim pri babici sem v redu. Mogoce je to zato ker pogresam starse in imam domotozje? Cudno je tudi, da ko spim pri prijateljici in nas je vec pri njej (3+) sem ok. Moja mama je ze navelicana, da prijateljice hodijo vedno k meni spat ampak si ne morem pomagati. Kaj naj naredim da bom lahko sla spat ven iz moje hise?
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena!
Najprej bi se ti rada zahvalila, da si nam zaupala svojo težavo, o kateri verjamem, da ti ni bilo lahko spregovoriti. Napisala si, da imaš težave s spanjem pri prijateljici, medtem ko nimaš težav, če greš prespati k babici ali pa če vas je več prijateljic skupaj. Začutila sem, da te skrbi, zakaj se ti to dogaja in bi želela rešiti težavo. Prav tako si omenila, da je tvoja mama naveličana tega, da vedno prihajajo tvoje prijateljice prespat k tebi.
Iz tvojega vprašanja je razviden zgolj kratek opis težav. Napisala si namreč, da ne moreš zaspati, ker ti postane tesno v srcu, kar sama razumem, kot da čutiš stiskanje v prsih. Ali opažaš še kakšne druge znake? Morda pospešeno bitje srca, hitrejše dihanje ali pa potenje? Glede na tvoj opis, se mi zdi, da bi lahko šlo za občutke tesnobnosti. Opis tvojih težav nakazuje na to, da se pojavljajo samo v določenih situacijah in sicer samo takrat, ko si pri prijateljici in sta samo vidve. Zanima me, ali si opazila, da se ti to pojavlja samo, ko si pri eni določeni prijateljici ali pa je vseeno, pri kom si?
Kot možen razlog si sama navedla pogrešanje staršev in občutke domotožja. Glede na tvojo starost, se mi zdi normalno, da si še vedno precej navezana na starše in je tudi to možnost, ki jo velja raziskati. Omenila si tudi, da se ti je to prvič zgodilo pred par leti, kar pomeni, da si takrat bila še mlajša. Ali si pred tem že kdaj prespala pri kateri prijateljici? Se ti je ta situacija zgodila, ko si prvič prespala pri nekomu sama ali pa pred tem nisi imela težav s tem? V kolikor prej nisi imela težav, se morda spomniš, ali je bilo kaj posebnega v takratni situaciji? Glede na to, da so se ti težave začele pojavljati nekaj let nazaj, si bila takrat ravno toliko stara, da ste s prijateljicami začenjale z druženji vezanimi na spanje druga pri drugi, in je zato možno, da je zate to takrat bila neka nova situacija, na katero se samo še nisi navadila.
Napisala si tudi, da je tvoja mama naveličana nad situacijo. Zanima me, ali si se z njo že pogovorila o svojih težavah? V kolikor se še nisi, bi bilo dobro, da ji zaupaš svojo stisko. Po pogovoru te bo bolje razumela in ji najverjetneje ne bo več tak problem, da tvoje prijateljice večkrat prespijo pri tebi. Podobno bi se mi zdelo dobro, da se o tem pogovoriš tudi s svojimi najbližjimi prijateljicami. V kolikor se odločiš opogumiti in poskusiti prespati pri kateri sama, bi bilo dobro, da ji vnaprej poveš, s kakšnimi težavami si se že soočala. S tem se boš razbremenila in te ne bo toliko skrbelo, kaj si bo mislila prijateljica o tvojih težavah. Lahko se tudi že vnaprej dogovoriš z mamo, da v kolikor začneš doživljati občutke tesnobe, pride po tebe in greš tik pred spanjem domov. Tudi sicer lahko premisliš sama pri sebi, kakšno zaporedje dogodkov, bi se ti zdelo najmanj in kakšno najbolj hudo. Omenila si, da nisi imela težav, če vas je bilo več kot tri. Mogoče lahko poskusiš prespati najprej tako, da vas je štiri, potem poskusiš z dvema prijateljicama, na koncu pa pri eni, s katero si najbližje in ji lahko zaupaš svoje težave. Tej tehniki se reče izpostavljanje in te povabim, da sama še nekoliko o tem razmisliš. Kot pomoč pa ti prilagam tudi delovni list, ki ga lahko izpolniš.
Upam, da sem ti z odgovorom nekoliko pomagala. V kolikor pa boš opazila, da bodo težave vztrajale in boš imela občutek, da te to omejuje, nam ponovno piši.
Lep pozdrav
Dora Mališ, dipl. psih. (UN)