Pozdravljeni,
pišem vam glede moje najboljše prijateljice. Rekla ji bom Kira. Zelo me skrbi zanjo in ne vem, kako ji naj pomagam.
V glavnem, že od nekdaj je sramežljiva in zelo zadržana v situacijah, kjer je prisotnih več ljudi. Boji se biti to, kar je, če npr. nosi novo majico ali poskusi novo frizuro jo nenehno skrbi, ali jo bo kdo obsojal in rekel, da ima slab okus, ipd.
Zadnje čase pa se zelooooo obremenjuje - "overthinking", če se izrazim v angleščini - o vsaki možni majhni napaki, ki jo naredi. Naj dodam še to, da ne hodiva na enako šolo, zato me nikoli ni zraven, da bi ji pomagala.
Kak teden nazaj se je pred pevskimi vajami pogovarjala z mlajšo prijateljico in se dolgočasila. Opazila je, da ji je izpod majice na ramenu lezla naramnica od nedrčka in ji nepremišljeno (v šali) potegnila zanj. Ko pa je ta mlajša prijateljica pokazala le sekundo nelagodja, se je pri Kiri začelo vse možno. Dva dni skupaj se je obremenjevala, da je bila preveč vsiljiva in nesramna, čeprav se ji je večkrat opravičila. Cela stvar sploh ni bila tako velik problem dokler se ni začela obremenjevati, a jo razumem in sem jo skušala pomiriti z deljenjem situacij, v katerih sem jaz naredila kaj slabšega (po dolgih letih prijateljstva vem, da ji to najbolj pomaga) in je bila vsaj za kratek čas pomirjena.
Nato so se ti pripetljaji le še vrstili. Sedela je na avtobusu s sošolko in pela pesem, ni pa vedela, da jo ob tem sošolka snema. Video je dala na story na Snapchat in kmalu je slišala, kako nek šestošolec posluša ta video na polni glasnosti in se smeji. Sošolka je video umaknila s storyja po tem, ko se je Kira razjezila, in videl ga je le ta šestošolec. Kira se je tisto popoldne zjokala na klicu z mano in v glavnem je bila čisto uničena.
Danes pa so v šoli imeli neko predavanje o ocenah in nadaljnem izobraževanju. Gospod, ki je vodil predavanje, jim je rekel, da se morajo potruditi za dober učni uspeh in da naj jim ne bo vseeno za njihove ocene. Ob Kiri je sedela njena sošolka in dobra prijateljica, ki ima slab učni uspeh, in Kira ji je v šali rekla: "Ja, saj to, Eva."
Takoj se je počutila grozno in se ji opravičevala tako dolgo, da je Evi že šla pošteno na živce. Kira mi je pisala takoj, ko je prišla domov iz šole in se spet zjokala na klicu. Pogovarjali sva se skoraj eno uro in na vse možne načine sem jo skušala pomiriti. Še celo Eva ji je poslala glasovno sporočilo, kjer ji je povedala, da ji ne zameri in naj se ne obremenjuje.
Verjtemite mi, Kira tega nikoli ne bi rekla v žaljivem smislu. Velikokrat se ji zgodi, da kaj reče nepremišljeno in izpade nesramno, ampak nikoli ne bi hotela z besedami kogarkoli užaliti. Seveda pa se zdaj obremenjuje s tem, da bodo drugi zaradi njene izjave mislili, da je nesramna in slaba oseba.
Poleg vsega tega ima še polno nelogičnih in vsiljivih misli o tem, da bi jo jaz izdala, npr. s tem, da bi drugim povedala njene skrivnosti, o tem, da je v bistvu sploh ne maram in pa - to je najbolj izrazita misel med naštetimi - da se bo najino prijateljstvo razblinilo in se bova po osnovni šoli oddaljili.
Nimam občutka, da se pri vseh teh mislih zaveda, da so neresnične in le nekaj, kar njeni možgani hočejo, da verjame. Čisto jo razumem, saj trpim za kar hudo obliko obsesivno-kompulzivne motnje in je teh misli na pretek in tudi sama večkrat ne ločim med zdravo mislijo in plodom svoje bolezni.
Kiro že več tednov prepričujem, naj gre na pogovor k šolskem svetovalnem delavcu, a vedno najde izgovore za to. Npr.: "Kaj, če bo mislil, da sem čudna? Kaj, če me kdo izmed vrstnikov opazi na poti v pisarno? Vsi bodo mislili, da sem nora."
Res me skrbi zanjo in ne vem, kaj drugega od strokovne pomoči bi ji še pomagalo. O njenih težavah sem se pogovorila tudi z mojo psihologinjo, ki je pa rekla, da mogoče gre za obliko socialne anksioznosti, ampak je ključnega pomena, da za to obrne na svetovalno službo.
Zanima me vaše mnenje in lepo vas prosim za kak nasvet.
Hvala že vnaprej,
Aza
Uredništvo
Tanja Kodrič

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena, Aza.
Iz tvojega zapisa se čuti, da si zelo pozorna in skrbna prijateljica. Razumem, da te skrbi za Kiro, saj se zdi, da jo pretirana samokritičnost in težava s tem, da vidi stvari realno, zelo obremenjujejo. Že to da ji stojiš ob strani, jo poslušaš in pomirjaš, pomeni ogromno.
Praviš, da jo najbolj pomiri, ko ji poveš o svojih izkušnjah. To ji verjetno pomaga videti, da ni sama v svojih občutkih. Kaj še lahko storiš? Ko se začne obremenjevati z nečim, kar je rekla ali naredila, jo spomni na nekaj zaradi česar se je pred kratkim obremenjevala in se ni uresničilo ali pa ni bilo tako hudo, kot se je bala, da bo. Tako ji lahko pomagaš prepoznati kdaj njene misli niso realne. Lahko jo tudi vprašaš kako bi ona sodila na primer tebe, če bi se ista stvar dogajala tebi. Verjetno te sploh ne bi obsojala ali pa vsaj ne bi bila tako kritična kot je do sebe. S tem ji lahko pomagaš dogajanje postaviti v perspektivo. Lahko ji pomagaš prepoznati tudi, da se stvari sčasoma umirijo. Lahko ji na primer poveš, da se tebi stvar ne zdi tako grozna in da lahko naslednji dan preverita ali se še vedno počuti enako. Tudi sama si lahko pomaga s tem, da začne svoje skrbi zapisovati in čez par dni preveri ali se ji zdijo še vedno tako hude. Kadar je primerno lahko uporabiš tudi humor, da ji pomagaš sprostiti napetost in preusmeriti pozornost.
Naj poudarim, da je zelo lepo, da si ji vedno na voljo, ampak tudi zate je lahko čustveno naporno, da jo vedno znova prepričuješ, da ni naredila nič hudega. Razumem, da jo že nekaj časa spodbujaš, da bi se obrnila na šolskega svetovalca, ampak praviš, da jo je tega strah. Pomembno je, da tega ne čuti kot neke prisile, ampak kot nekaj, kar bi ji lahko koristilo. Lahko ji poskusiš predstaviti obisk svetovalca kot nekaj, kar ni nujno nek ogromen korak, ampak preprosto priložnost, da z nekom nevtralnim deli svoje občutke. Z njo lahko deliš tudi lastno izkušnjo s psihologinjo in ji pojasniš, da ne gre za to, da je z njo kaj narobe in da je nihče ne bo obsojal. Marsikdo gre k svetovalcu tudi samo zato, da se z nekom pogovori in razčisti svoje misli. Če ji je neprijetno, da bi jo kdo videl, se lahko dogovori za termin ob takšnem času, ko bo čim manj učencev na hodniku.
Napisala si tudi, da se včasih boji, da jo boš zapustila ali izdala. Pomembno je, da tega ne jemlješ osebno, saj to ni povezano s tabo, ampak s tem, kako ona vidi sebe in svet okoli sebe. Če se to pogosto ponavlja, ji lahko pojasniš, da ti je zelo mar zanjo, tudi če je kdaj res ne razumeš v celoti in ji prav zato tudi predlagaš, da se poskusi pogovoriti še s strokovnjakom, ki ji bo znal glede določenih stvari bolje svetovati. To bo pokazalo, da si ji na voljo, hkrati pa boš postavila zdravo mejo, ker ne moreš nositi vseh njenih strahov namesto nje.
Lepo je videti, koliko ti pomeni vajino prijateljstvo in kako si pripravljena zanjo narediti vse, da bi se bolje počutila. Kira ima neverjetno srečo, da ima ob sebi nekoga, ki ji tako neomajno stoji ob strani. Vendar ne pozabi, da nisi ti odgovorna za njeno počutje. Lahko jo podpiraš, a na koncu bo morala sama narediti korak naprej.
Če imaš še kakšno vprašanje ali potrebuješ še kakšne nasvet, sem tukaj zate.
Tanja Kodrič, dipl. psihologinja (UN)