Pozdravljeni, moja prijateljica je pri 6 letih bila spolno zrolanljena, zdaj sva obe 13, to je zaupala samo meni do zdaj in nobenemu drugemu, no v torek dva dni nazaj smo se u šoli pri etiki ravno pogovarjali o nasilju in smo prišli do spolnega nasilja, videla sem že takoj ko smo na to temo prišli da ji je neprijetno ampak nisem vedela kaj naredit, učiteljica je omenila da otroci ki se jim je to zgodilo pri mladih letih so pogosto v prihodnosti ko odrastejo depresivni, nimajo občutka varnosti in jih privlačijo več ali manj takšni moški, zato jo zelo skrbi, da bo znjo res kaj narobe, to mi je rekla včeraj ampak mislim da je še nekaj narobe, naslednjo uro je dobila panični napad zaradi tega, in potem ga je tudi zvečer kasneje zato je danes ni bilo v šolo ker jo je mami vzela k psihiatru. Vem da se reže in da trpi ampak res ne vem kaj narediti, sploh mi ne more biti mar, sem probala ampak mi res ni niti malo žal zanjo, nevem kako naj jo potolažim, kaj je z mano narobe? Imam tudi veliko svojih problemov, mislim celo da imam anoreksijo in res se mi ne da še z njenimi problemi okvarjat, ali sem zato slaba prijateljica?
• Uredništvo
Tina Rezar

Odgovor svetovalke:
Spoštovana,
hvala za delitev tvojih občutkov in dobro opisano dogajanje. To, kar trenutno doživljaš, se sliši res težko, vendar je popolnoma razumljivo, da nimaš energije pomagati še njej, saj praviš, da tudi tebe pesti veliko različnih težav. Najprej ti želim povedati, da ni nič narobe, če se včasih počutiš preobremenjeno ali izgubljeno v situaciji, kot je ta. Dejstvo, da si v skrbeh za svojo prijateljico pomeni, da ti ni vseeno, čeprav jo v tem trenutku težko podpreš. Občutki, ki jih imaš, so naravni, saj se soočaš s situacijo, ki ni lahka niti za odrasle, kaj šele za mladostnike. Omenjaš prisotnost spolnega nasilja pri prijateljici, ki je kompleksna zadeva in zahteva resno obravnavo pri strokovnjakih. Predlagam ti, da jo poskusiš usmeriti v šolsko svetovalno službo, kjer se bo lahko o tem zaupala in jo bodo usmerili v strokovno obravnavo.
Razumem, da se sedaj sprašuješ, če ravnaš prav, ker v tem momentu ne zmoreš z njo čustvovati v takšni meri kot bi si želela. Včasih nas lastni izzivi in skrbi tako zavzamejo, da težje vidimo ali čutimo druge. Tudi to je čisto v redu – ne moreš biti vedno popolna prijateljica, če se sama počutiš izgubljeno ali utrujeno od svojih lastnih težav. Pomembno je, da si iskrena do sebe in sprejmeš, da je včasih težko vedeti, kaj narediti v takšnih situacijah. Čeprav morda zdaj ne veš, kako ji lahko pomagaš, je že to, da si jo poslušala, dovolj. Ni ti pa potrebno nositi vse njene teže. Nujno jo usmeri k odraslim, ki ji bodo znali bolje svetovati. Poleg tega pa tudi sama poskrbi za svoje zdravje in svoje dobro počutje. V kolikor meniš, da se soočaš z anoreksijo, je zelo pomembno, da si poiščeš strokovno pomoč. Imaš koga, ki mu lahko o tem zaupaš?
Biti dobra prijateljica ne pomeni, da moraš vedno vedeti, kaj narediti ali biti popolna. Pomeni, da si tam, da poslušaš, da si iskrena in da pomagaš, ko lahko. Pomagamo lahko tudi tako, da nekoga usmerimo k nekomu, ki ima več izkušenj in znanja, da se sooči s težavami. Ne skrbi preveč zaradi svojih občutkov – nič ni narobe s tem, da se počutiš zmedeno. Včasih se boš morda lahko bolj posvetila svoji prijateljici, včasih pa boš morala sprva poskrbeti zase. To je ravnotežje, ki ga je potrebno najti. Zavedaj se, da noben človek ni odgovoren za reševanje vsega na svetu, še posebej ne, če se tudi sam sooča z osebno stisko. Pomembno je, da se naučiš postaviti meje in najprej poskrbeti zase.
Upam, da boš v mojem odgovoru našla kaj oprijemljivega zase. Če se ti poraja še kakšno dodatno vprašanje/dilema, pa kar napiši tu na forum in ti bom z veseljem odgovorila.
Želim ti veliko poguma na tvoji poti. Topel objem.
Tina Rezar, mag. prof. pedagogike in nemščine in mag. zakonskih in družinskih študij