Zdravo
Sem trinajst letna punca in odkar sem prišla v puberteto želim odrasti in stvari početi po svoje. Želim se sama odločiti kaj bom delala kdaj in kako am me pri tem vedno ovira moja mama. Počutim se kot da mi ne daje dovolj svobode in nimam nič moči. Opažam da se pogosto prepirama o najmanjših stvareh (npr. kaj lahko oblečem za šolo in kaj ne). Vedno govori da se bom lahko sama odločala ko bom v srednji šoli ampak meni so to samo prazne obljube. Se vedno me ima za majhno punčko ki ne more nič narediti brez svoje mamice. Tega mi je dovolj in rada bi ji pokazala da odraščam in mi lahko zaupa a nevem kako.
• Uredništvo
Sara Seršen

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena!
Hvala za tvoje vprašanje in da si nam zaupala svojo težavo. Če prav razumem, si želiš, da bi ti mama nekoliko bolj zaupala in prepustila določene odločitve tebi.
Povsem normalno in razumljivo je, da si začutila željo po nekaj več svobode in samostojnosti. Poskusi pa na tem mestu razumeti tudi tvojo mamo - za njo je to na nek način lahko zelo velika sprememba in včasih potrebujemo nekoliko dlje časa, da spremembe sprejmemo in se navadimo.
Kar lahko poskusiš narediti v tej situaciji je v prvi vrsti iskren in miren pogovor z mamo. Pri tem si lahko pomagaš z načinom komunikacije, ki ima tri dele:
Najprej poveš, kaj je tisto, kar te moti. (Na primer: Ni mi všeč, da si nikoli ne morem sama izbrati, kaj bi imela oblečeno za šolo).
Potem poveš, kaj ti ob občutiš, katera čustva začutiš. (Na primer: Ob tem se počutim žalostno, imam občutek, da mi ne zaupaš in občutim tudi jezo in nemoč).
Na koncu pa poveš, kaj si ti želiš. (Na primer: Želela bi si, da bi našli način oz. sklenili dogovor, kako bi lahko sama sprejela odločitve in bi bilo obema v redu).
Primeri v oklepaju so zgolj samo primeri. Zelo pomembno je, da poveš to, kar tebe moti, čustva, ki jih to občutiš in kar si ti želiš. Poskusi pa to narediti na čim bolj miren in spoštljiv način.
Nadalje kar lahko poskusiš je, da poskusita z mamo skleniti kompromis, sporazum, s katerim bosta obe zadovoljni. Na primer mami lahko predlagaš, da si boš izbrala, kaj boš imela oblečeno za šolo znotraj določenih pravil, ki jih skupaj določita.
Prav tako lahko poskusiš sama prevzeti doma kakšno opravilo, npr. da vedno pospraviš/pomiješ posodo, odneseš smeti - to je lahko način, da svoji mami pokažeš, da postajaš odgovorna, samostojna. Lahko se z mamo tudi dogovoriš, da bi ti prevzela eno izmed opravil doma in ga potem redno opravljaš. Tako ti bo mama lahko tudi začela bolj zaupati.
Upam, da ti bo odgovor v pomoč. Če imaš še kakšno vprašanje, bom vesela, če se ponovno oglasiš.
Lep dan,
Sara Seršen, mag. psihologije