Pozdravljeni! Imam nekaj težav in res upam, da mi boste lahko pomagali.
Jaz sem bolj taka oseba, da sem rada doma in nikoli nikamor nočem. Nočem iti prespat k prijateljici, ker me skrbi, da se bo ne vem kaj zgodilo npr. da mi bo slabo, nočem z šolo na izlete, nočem z starši nekam na izlet... in zato so zelo jezni name. Vedno, ko slišim besedo, da morem nekam iti mi postane slabo in me začne boleti trebuh. Zelo me skrbi kaj je to predvidevam, da je psiha. Z šolo bomo šli v mesecu maju v Berlin in jaz edina nočem iti, ker me skrbi, da mi bo slabo med vožnjo, da bom zelo pogrešala dom itd. in zato me vsi žalijo. Tudi ko nekam grem (mislim, da je to normalno) me muči zaprtost in ne morem odvajati blata kljub vsemu, če dovolj pijem, se dovolj gibam itd. tudi, če si prigovarjam, da bo fajn in ne vem kaj še vseeno ne morem.
Imate kakšen nasvet?
Uredništvo
Urška Koštomaj

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
praviš da imaš odklon do situacij, ko bi morala oditi od doma (izleti, prespati pri prijateljici, itd.). Navajaš nekaj neprijetnih telesnih simptomov, ki se ob taki situaciji pojavijo. Sprašuješ kaj lahko glede tega narediš.
Kot si že sama omenila gre zelo verjetno za psihološki vzrok. Ob omembi da bi morala zapustiti dom se pojavijo neprijetni občutki in posledično telesni simptomi. Neprijetne občutke in telesne simptome pa povzročijo misli, ki se pojavijo ob misli na zapuščanje doma. Vsi imamo vsakodnevno skrbi kako se bo kaj izpeljalo, kaj se bo zgodilo in misli 'kaj pa če'. To je normalno. Če pa nas te misli ovirajo pri vsakodnevnih stvareh ni več funkcionalno. Glede na to, da težko sodeluješ tudi na šolskih dejavnostih izven šole mislim da je dobro posvetiti pozornost tem mislim. Vesela sem, da si nam pisala.
Torej kot sem omenila, neprijetne občutke in posledično telesne simptome povzročijo misli. Vsak izmed nas ima na dan tisoč in eno misel, največkrat so to misli vezane na določene situacije kot odzivi. Vsak dan se odzivamo na različne stvari okoli nas in te stvari v nas vzbudijo določene misli in čustva. In glede na čustva se potem odzovemo. Vsak izmed nas ima v sebi tako imenovan miselni zemljevid glede na stvari, ki jih je doživel. Nekatere stvari jemlje kot ogrožajoče, druge prijetne. In glede na notranji zemljevid se vsak posameznik različno odziva na okolje okrog njega. Misel odhod od doma ti glede na opisano predstavlja grožnjo, ob tem se ne počutiš varno. Vabim te da pomisliš kdaj so se začeli pojavljati ti občutki? Se je to pojavilo pred kratkim ali to traja že nekaj časa? Pomisli ali se je v preteklosti zgodilo kaj neprijetnega ko si odšla od doma? Tebi? Drugemu? Kako si se takrat počutila? Pomisli na to, kaj ti dom nudi, zakaj se tam počutiš varno? V primerjavi z zunanjim svetom. In kaj te straši ob misli da bi zapustila dom? Kaj misliš da se bo zgodilo če greš npr. na izlet? To je nekaj vprašanj ki te lahko vodijo pri tvojem raziskovanju in ti dajo vpogled v tvojo situacijo, zakaj se morda tako odzivaš. Odgovore si zapiši.
Ko boš našla vzrok se boš tudi lažje spopadla z izzivom. Medtem pa lahko poskusiš z dihalnimi vajami, ki ti bodo pomagale umiriti misli da boš lahko bolj realno pogledala na situacijo; postopna mišična relaksakcija ti lahko pomaga sprostiti stres v tvojem telesu; prav tako katerokoli gibanje; pozitivne afirmacije ki jih prebereš tekom dneva (npr. zmorem to; močna sem) ti dajo moč za spoprijemanje s situacijo; spomin na vse pretekle uspešne dogodke ko si šla od doma in je bilo vse v redu ti daje upanje in potrditev da zmoreš tudi zdaj; zavedanje kaj vse si že preživela in doživela (tako prijetnega kot manjprijetnega) do zdaj in da zmoreš zbrati pogum tudi za prihodnje situacije. V spremembo je seveda potrebno vložiti čas in trud, saj nobena rešitev ni takojšnja in brez padcev. Poskusi, verjamem da zmoreš!
Za kakršnakoli nadaljna vprašanja smo ti na voljo!
Urška Koštomaj, mag. psihologije