Imela me je komaj v starejših letih, pred tem že 2 druga otroka mojega brata in sestro ki sta 17 in 10 let starejsa od mene. Ko sem bila mlajsa 3-9 let se ji nikoli ni res dalo okvarjati z mano oz. se igrati druzabne igre ali kaj podobnega saj je vescas prisla domov iz sluzbe utrujena in zdaj pac razumem da je bila utrujena ampak se ni niti med vikendom hotela poceti z mano nekaj kar sem si jaz zelela, raje so me vzeli v park in me pustili samo da se igram na igralih, doma pa me je dala pred televizijo in kasneje mi tudi kupila telefon da bi imela kaj za pocet. Pac kot otrok sem bla tudi bolj obcutliva kot obicajni otroci in to jo je res zgleda razjezilo ker me je kdaj tudi udarila ali pa zaprla v sobo. Zdaj sem 13 in ji je pomojem to bolj vsec zdaj ker se ne rab vec z mano okvarjat, skos mi govori da ji je dobr pa supr da sem tako samostojna in da ne rabim ves cas biti u druzbi (ker sem introvertirana oseba). se kr ma pa kr nek problem z mano nevem zakaj, karkoli nardim ji ni prav
Zdej pa mam se en problem, zelo rada bi se oblacila v gotičnem ali bolj alternativnem stilu, poslusdam tudi taksno muziko kar ji na meni ni vsec, tudi ona ne mara alternativnih stilov in pravi da so taki ljudje narkomani ali satanicni al neki tak shit. mislim pa tudi da sem biseksualna kar ji bi blo se manj vsec saj tega ravno ne podpira. ce bi ji to povedala bi me pomojem vrgla ven iz stanovanje, ce nebi bilo za mojega atija, njega tud nima kej prav rada verjetno tud zato nima mene ker sva si najbolj podobna. sam hotla sem to vn spravit, uprasala sem jo ce grem lahko k psihijatru ali terapistu ali karkoli se rece tem poklicu, pa je rekla da nej neham srat, zato sem se odlocila priti sem.
Bo
Bond007
Na tvoje težave ti bodo najbolj skrbno in učeno odgovorili prisotni strokovnjaki (psiholog, psihiater), sama pa si lahko poiščeš (preko svoje osebne zdravnice) psihoterapevtko/psihoterapevta, s tem ni nič narobe; jaz pa ti dodam le nekaj kratkih vzpodbudnih opomb:
- Ne glede na vse, boš vedno želela ugajati svoji mami, tega se ne moreš znebiti, tudi če te nima dovolj rada. Takšna si, ker želiš biti dober človek, to je v tebi ukoreninjeno in to je dobra lastnost, ko jo sama pri sebi spoznaš in usvojiš. Ohrani to in uporabi pri svojih otrocih, ko jih boš imela.
- Otrok si ne izbere starša in vsak dela po svoji volji in močeh, skoraj zagotovo svoje mame ne moreš spremeniti, če ti vseeno uspe lahko o tem napišeš knjižno uspešnico. Z malo sreče in potrpežljivosti si boš v življenju našla ljudi in partnerja, ki ti bodo nudili to, kar ti je manjkalo in kar si zaslužiš - vendar ne za vsako ceno, da ne boš zadovoljstvo drugih postavljala pred sebe (kar izgleda tvoja mama trenutno pričakuje od tebe).
- Po tvojem opisovanju je tvoja mama vsaj deloma narcisoid, kar je v spektru sociopatije - ljudje, ki na druge okrog sebe gledajo zgolj utilitarno - kot orodja za dosego lastnih ciljev. Grdo povedano, ne vidi te kot samostojno osebo, ampak kot podaljšek sebe, zato ji moraš obvezno ugajati, se obnašati in oblačiti po njenih merilih. To spet ne pomeni, da se z njo ne da živeti, se pa moraš o tem poučiti in se čustveno zavarovati, sicer boš tudi ko nje več ne bo, še vedno nesrečna. Hujšo obliko narcisoidnosti, kot jo ima, težje so lahko posledice zate. Ampak vedno ji boš pripravljena dati nove in nove priložnosti, ker taka pač si.
Želim ti srečno odraščanje, bodi pogumna, nisi sama in lahko da sploh ne boš imela večjih težav, čeprav si jih že kar nekaj opazila. Iz lastnih izkušenj ti toplo priporočam redno obiskovanje psihoterapevta ali psihoterapevtke (sama ugotovi, s kom bi ti bilo lažje govoriti), zagotovo ga ne bo obiskovala tvoja mama, kot je že sama namignila - čeprav bi bilo zanjo bolj koristno, ti pa moraš popravljati njene napake. Good luck!
Uredništvo
Lara Tušek

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Iz tvojega zapisa sem začutila, kako zelo si hrepenela po maminem času in toplini v svojem otroštvu, a je pogosto nisi dobila. To, kar opisuješ, je zelo boleče in je povsem razumljivo, da te je prizadelo. Tvoje razmišljanje glede utrujenosti mame je zelo odraslo in razumevajoče, vendar si kot otrok in bi zdaj kot mladostnica še vedno potrebovala (čustveno) toplino in pozornost s strani matere. Žal mi je, da se ti to dogaja, in me veseli, da si poiskala pomoč v naši svetovalnici.
Na podlagi tvojega zapisa sem dobila občutek, da se tvoja mama ni znala ustrezno povezati s tabo in ti nuditi čustvene podpore, ki si jo kot otrok potrebovala in ki jo potrebuješ še zdaj. Takšno ravnanje, da te je udarila in zapirala v sobo, ni bilo ustrezno. Noben otrok ne bi smel doživljati ne fizičnega in ne čustvenega nasilja. Razumem, da je lahko zelo težko in boleče razmišljati o vajinem odnosu. Si se mogoče kdaj poskušala pogovoriti z mamo o tem, kako se počutiš? In tako podeliti svoja občutja o tem, da se ne čutiš ljubljeno z njene strani. Na tak način bi tudi mami lahko osvetlila to, kako se ti počutiš, in bi ji omogočila, da bi razumela tvojo perspektivo, mogoče bi jo spodbudilo tudi k postopnemu spreminjanju odnosa do tebe. Seveda je to v celoti tvoja odločitev – če meniš, da si pripravljena ti in tvoja mama, saj ne želim, da bi ta pogovor vodil do besed, ki bi te še bolj prizadele. Kakšen pa je mamin odnos do tvojih sorojencev? Ali imaš občutek, da se z njima bolje razume kot s tabo? Razumem, da bi lahko bil tak iskren pogovor o svojih občutjih zelo težek, vendar mnogokrat je to najboljša rešitev za težave. Lahko zapišeš, kaj bi ji želela povedati, ali pa ji napišeš pismo in ji ga izročiš, če bi ti bilo pretežko neposredno govoriti o tem. Tako bi ji omogočila, da ona pristopi do tebe in se pogovorita.
Kar se tiče tvojega stila oblačenja in glasbe, ki jo poslušaš, je to tvoja stvar, ki te razveseljuje. Gotska ali alternativna moda in glasba niso nič slabega, vendar so lahko pogosto povezana s predsodki in posameznimi primeri posameznikov, ki si jih tvoja mama najverjetneje predstavlja pod to oznako. To so moderni načini oblačenja, za katere so lahko v preteklosti veljali predsodki in se jih »držijo« še danes (kot meni tvoja mama, da so značilni za narkomane). Mami pojasni, zakaj se želiš oblačiti na ta način in da nima popolnoma nobene povezave z njenimi predstavami. Če se ti zdi, da se v teh oblačilih in ob tej glasbi počutiš dobro in kot ti, je to del tvoje identitete, ki ga imaš pravico izraziti.
Tudi glede tvoje biseksualnosti – to si ti in s tem ni nič narobe. Lahko si predstavljam, da je grozen občutek, da veš, da te mama pri tem ne podpira in se bojiš, kako bi reagirala. Ne rabiš ji povedati takoj, najprej je pomembno, da razčistita temelje vajinega odnosa – torej kako se ti počutiš (kot je napisano zgoraj). Prav tako pa lahko oporo poiščeš v drugih ljudeh, ki te bodo sprejeli. Nič ni narobe s tem, če začneš počasi raziskovati svojo spolno orientacijo. Kakršnakoli je, je vredu.
Starši imajo pogosto zelo tradicionalna pričakovanja za svoje otroke glede njihove identitete, spolne orientacije, izgleda, stila oblačenja, kariere, itd. Ampak nič ni narobe s tem, da se tvoje želje razlikujejo od njihovih pričakovanj. To si ti – tvoj stil, glasba, ljubezen – vse to je del tebe in je nekaj lepega.
Si se o tem pogovarjala že s kom drugim? S kakšno prijateljico ali prijateljem? S sestro in bratom? Očetom? Obrneš se lahko tudi na šolsko svetovalno delavko, ki ti bo zagotovo rade volje pomagala. Pomembno je, da o tem govoriš, saj tako razmišljaš o stvareh, ki se ti dogajajo, hkrati pa dobiš perspektivo svojih bližnjih.
Vseeno te spodbujam, da se v živo pogovoriš s strokovnjakom, čeprav tvoja mama tega ne podpira. Na voljo imaš več možnosti. Če bi se rada osebno pogovorila s strokovnjakom, se lahko obrneš na center za duševno zdravje otrok in mladostnikov, ki delujejo znotraj zdravstvenih domov in v njih prvenstveno delujejo psihologi. Na spletu preveri, kateri je najbližji tvojemu domu. Navadno ne potrebuješ napotnice osebne zdravnice, zato je najbolje, da kar neposredno pokličeš na ta center in poveš, da bi potrebovala obravnavo. Tak način je tudi brezplačen. Lahko se obrneš tudi na center za krepitev zdravja, v katerem prav tako delujejo psihologi. Obrneš se lahko tudi na Center za psihološko svetovanje POSVET (informacije najdeš na njihovi spletni strani). Če se želiš posvetovati s psihiatrom, moraš to urediti preko napotnice svoje osebne zdravnice. Psihoterapija je pa v Sloveniji plačljiva in zato verjetno zate še ni najboljša opcija. Lahko pa se obrneš na svetovalnioe preko telefona: npr. TOM telefon (116 111). Prilagam še ti nekaj kontaktov, na katere se lahko obrneš, ko si v stiski: https://www.tosemjaz.net/poisci-pomoc/ Ne pozabi: nič ni narobe, če se obrneš na strokovnjaka. Vsi smo tu, da ti po najboljših močeh pomagamo.
Ne pozabi – nisi sama v tem. Tvoje občutke jemljem resno, ker so pomembni. Zaslužiš si, da te nekdo sliši, razume in ti pomaga. Če imaš še kakšno vprašanje ali potrebuješ dodatno podporo, sem tukaj zate.
Srečno!
Lara Tušek, dipl. psih. (un)