Zdravo, zakaj so danes vsi najstniki tako močno problematični? Zakaj ima že vsak drugi diagnosticirano depresijo, motnje hranjenja, anksioznost? Je to sploh prav, da jim dajo take diagnoze, saj gre lahko samo za fazo žalosti npr zaradi ocen, kar pa definitivno ni kar depresija. Zakaj je vsak mladostnik že imel poiskus samomora, bil v psihiatrični bolnici, zakaj se vsi otroki že režejo. To je res hudo, sploh, ker berem objave na vaši strani To se jaz. Vse se mi zdi preveč. Mislim, da ko se en začne rezat, se začnejo vsi okrog njega tudi. Mislim da so otroci dandans zelo neodporni na vsako najmanjšo kritiko in že začnejo z rezanjem ali pa celo probajo ubit. To ni način. Kakšen slab trend je to danes? Hvala za pojasnilo. Lp Luna
• Lu
Lulu
To so resne težave, že od vedno je tako, ampak včasih je bila to tabu tema in se o tem ni govorilo, tako da prosim ne govori da so depresija, anksioznost im druge motnje izmišljene. Morda je res sedaj tega več, ker se pojavlja več stresa, večinoma zaradi šole. Zdaj se otroci morajo veliko, več učiti kot pred recimo 50 leti
• ru
rumio
Jaz sem enakega mnenja in mlajši so postali zelo občutljivi najbolj psihično. Kaj pa veš mogoče se je starševska vzgoja zelo spremenila. Pa tudi tehnologija dela svoje, kar se vidi.
• hs
hsh
Zdravo, niso neodporni ampak ne veste kaksni stres dozivljajo in kaksno je njihovo dusevno zdravje in ni res da se za vsako najmanjso kritiko zacnejo z rezanjem in podobno v ozadju je veliko vec in se nočejo pogovarjati o tem ipd zato ne veste. Lp hsh
• Uredništvo
Urška Žerak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
hvala za tvoja razmišljujoča opažanja in vprašanja. Razlogov za porast duševnih težav pri mladostnikih je več, so večplastni in pogosto tudi prepleteni. Ne znam pa enoznačno odgovoriti, kje vse se skrivajo vzroki duševnih stisk med mladimi. V razmislek bom poskusila našteti nekaj dejavnikov, ki lahko po mojem mnenju prispevajo k temu.
Na splošno je obdobje mladostništva lahko za nekatere najstnike obremenjujoče, zaradi hitrih telesnih sprememb, oblikovanja odnosov z vrstniki, oblikovanja spolne vloge, razvoja identitete in vrednot ter doseganja čustvene neodvisnosti. Tako hitrih in burnih sprememb v telesu, kot jih doživlja najstnik, ni prej niti kasneje, kar seveda vpliva na mladostnikovo psihično razpoloženje. V tem obdobju se zaradi hormonskih sprememb v telesu poveča tudi občutljivost in čustvovanje mladostnika, ki lahko doživlja veliko nasprotujočih si čustev in hitro menjuje svoja razpoloženja. Na splošno se stres med mladimi povečuje tudi zaradi sprememb v družbi, v družinskih in prijateljskih odnosih. Na duševno zdravje mlaidh negativno vpliva tudi velika količina časa, ki ga mladi preživijo pred zasloni in na družbenih omrežjih. Nekateri mladostniki lahko doživljajo stiske zaradi idealiziranih podob spletnih vplivnežev, ki jim sledijo in prestavljajo popačeno sliko realnosti. Na duševno zdravje mladostnikov vpliva tudi življenjski slog, npr. nespečnost in pomanjkanje spanja lahko povečata tveganje za slabo počutje in duševne težave.
Morda imaš občutek, da je danes stisk med mladimi več tudi zato, ker na splošno narašča ozaveščenost o pomenu duševnega zdravja, mladi pa postajajo vse bolj odprti pri iskanju pomoči. Morda nekateri mladostniki nimajo razvitih učinkovitih strategij spoprijemanja in se zato, ko so v stiski, poslužijo samopoškodovalnega vedenja, da preusmerijo svojo pozornost stran od negativnih čustev, ki jih doživljajo. Zato je pomembno, da mladostnikom, ki imajo težave pri soočanju s stresnimi dogodki, pomagajo ustrezno usposobljeni strokovnjaki, ki jih naučijo različnih tehnik in konstruktivnih načinov spoprijemanja. Diagnoze za različne duševne težave postavijo strokovnjaki (npr. klinični psihologi, psihiatri), ki so za to strokovno usposobljeni. Morda pa se res, kot sama opažaš imena nekaterih diagnoz, ko je na primer depresija uporabljajo v pogovorih med mladostniki prepogosto oz. njihova uporaba ni vedno upravičena, kot v primeru, ki ga sama opisuješ, ko mladostnik doživlja negativna čustva zaradi slabih ocen v šoli.
Ne vem, če sem odgovorila na vsa tvoja vprašanja. Upam pa, da sem morda spodbudila razmislek o tematiki, ki je zagotovo zelo aktualna in pomembna. Če se želiš še o čem pogovoriti, sem ti na voljo.
Vse dobro.
Prijazen pozdrav
dr. Urška Žerak, mag. psihologije