živjo,
že nekaj časa raziskujem svojo spolnno usmerjenost, in prepričana sem o tem, da privlačnosti ne čutim samo do nasprotnega spola. sem tudi kristjanka (Rimokatoliška vera), in skavtinja. zanima me, ali ima cerkev kakšne 'zadržke' do skupnosti LGBTQ+, oz. če so (smo) tam lepo sprejeti. že velikokrat sem slišala, da cerkev naše (zaenkrat sem queer) skupnosti ne spoštuje. ali bi se bilo vredno zaupati moji res dobri prijateljici s skavtov (če se bom, bom to storila čez nekaj časa), ali bi bilo to zaradi najine vere tvegano? pa zanima me tudi, če se lahko v cerkvi (Rimokatoliške vere) poročita dve istospolno usmerjeni osebi (da sta v crkvenem zakonu)?
hvala vam za vse odgovore
• Uredništvo
Katja Nastran

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena, Lubenica!
Hvala za tvojo iskrenost in pogum, da si opisala svoje razmišljanje in čutenje ter postavila vprašanja, na katera iščeš odgovore. Tema, ki si jo odprla se mi zdi široka in vsebuje več različnih vidikov. Na tvoja vprašanja bi ti rada odgovorila celostno – kot če bi se dobili na pogovoru. Odgovorila ti bom, kot bi odgovorila svojim učencem ali svojim hčerkam. Tudi sama sem katoličanka, poročena žena in mama ter dolgoletna skavtinja. Upam, da moj odgovor ne bo predolg. Mogoče bo kakšen del mojega razmišljanja drugačen od tvojih pogledov, ampak tako kot si ti v svojem pisanju iskrena, ti bom tudi jaz iskreno odgovorila.
Najprej se bom posvetila odgovoru na vprašanje, kako Cerkev gleda na LGBTQ+ skupnost oz. kaj cerkveni nauk uči o človekovi spolnosti, nato pa ti bom podala nekaj gradiv na to temo.
V središču katoliške vere je Bog, ki je ljubezen. Bog je vsakega izmed nas ustvaril s posebnim namenom oz. življenjskim poslanstvom. Vsakega ima neskončno rad, tudi tebe. In ne moreš narediti nič, da bi si zaslužila Njegovo ljubezen in nič, da te ne bi imel rad. Po Jezusovem vzoru imamo vsi kristjani (ne samo katoličani) nalogo, da imamo vse ljudi (tudi sebe) radi, kot jih ima rad Jezus, da jih spoštujemo in ne obsojamo, jim pomagamo ter želimo in delamo dobro.
Kljub temu, pa je tako v Svetem pismu kot v Katekizmu Katoliške cerkve jasno napisano, da so nekatera dejanja greh. Kot verjetno veš, Cerkev uči, da so greh zavestna in prostovoljna slaba ali zla dejanja zoper razum, resnico in vest. Pri grešnem dejanju gre za pomanjkanje resnične ljubezni do Boga, sebe in bližnjega. Bog je naš Stvarnik in nas je ustvaril za dobro, zato nas vsak greh oddalji od Njega. Nekateri grehi so »mali«, pri katerih človek žali in rani Božjo ljubezen. Drugi pa so »smrtni«, pri katerih se človek v pomembnih stvareh svobodno in zavestno odloči proti Bogu in njegovim zapovedim. Cerkev uči, da je greh slab in ne grešnik. Grešna dejanja so slaba, človek (grešnik) pa ne – človek je ustvarjen po Božji podobi in ga Bog ljubi, je do njega usmiljen in mu odpušča grehe.
In kaj uči Cerkev glede odnosa do istospolno usmerjenih ljudi (oziroma do LGBTQ+ ljudi)? Katekizem (KKC 2358) je zelo jasen in pravi: »Sprejemati jih je treba s spoštovanjem, sočutjem in obzirnostjo. /…/ Ti ljudje so poklicani, da v svojem življenju uresničijo Božjo voljo /…/« Katekizem uči, da so istospolno usmerjene osebe (in ostale LGBTQ+ osebe) poklicane k čistosti. To torej pomeni, da sama istospolna usmerjenost (ali biseksualna usmerjenost ali občutje, da si napačnega spola ali da nimaš spola), ni greh – grešna pa so taka dejanja.
Zakaj je temu tako? Katoličani verjamemo in Cerkev uči, da je Bog ustvaril človeka kot moškega in žensko, vsakega s svojimi lastnostmi, ki se med seboj razlikujeta, se dopolnjujeta in imata kot Božja stvaritev oba enako vrednost. Ljudje smo poklicani ali k zakonskemu življenju (da se poročimo) ali k posvečenemu življenju (kot duhovniki, redovniki ali redovnice) ali k samskemu življenju. Vsako od teh poslanstev ima svoje naloge in hkrati tudi svoje odpovedi. Glede spolnosti Cerkev uči, da je spolni odnos dejanje, ki se v polnosti uresniči med možem in ženo (torej med cerkveno poročenima moškim in žensko) takrat, ko je namenjen povezovanju zakoncev in posredovanju novega življenja (če zakonca v spolnosti tega ne živita, je tudi to greh). Spolni odnos med možem in ženo je torej rodoviten in ima biološko zmožnost, da ustvari novo življenje oz. otroka (da se utelesni nova nesmrtna duša). Hkrati pa velja tudi, da je cerkveni zakon veljaven samo, če sta mož in žena fizično sposobna imeti spolne odnose ter stopi v veljavo po prvem spolnem odnosu v zakonu.
In zakaj potem Cerkev ne dovoljuje porok med istospolnimi pari in zakaj uči, da so spolna dejanja med istospolnimi grešna? Ker v spolnih odnosih med dvema moškima ali dvema ženskama (ali med večimi osebami) ni biološke zmožnosti za nastanek novega življenja (torej po naravni poti ni možno spočetje otroka), je tako dejanje proti Božjemu načrtu in zapovedim. Istospolno usmerjeni posamezniki so poklicani k čistosti, ki jo lahko živijo kot samske osebe, posvečene samske osebe (npr. kot misijonarji, tretjeredniki ipd.) ali kot posvečene osebe (to se mi zdi zapletena tema, a menim, da so tudi med duhovniki, redovniki in redovnicami istospolno usmerjene osebe, ki pa se morajo držati celibata ravno tako kot heterospolno usmerjene posvečene osebe). Kot sem že napisala, tudi v cerkvenem zakonu velja, da sta mož in žena poklicana k čistosti na področju svoje zakonske spolnosti.
Predstavljam si, da ti je to mogoče težko slišati, ampak se mi zdi pomembno, da razumeš, da nas je Bog ustvaril s telesom in dušo (in tudi naš Bog se je kot Jezus utelesil). Naša telesa je ustvaril s točno določenim namenom. In naša telesa nam povedo veliko o tem, kdo smo in kako naj živimo. Žensko telo, ki se v obdobju pubertete začne razvijati iz telesa deklice v telo odrasle ženske, je ustvarjeno za podaritev novega življenja. Sedaj si v obdobju odraščanja in tvoje telo se spreminja in se bo še nekaj let spreminjalo (nekje do 21. leta, nekateri deli tvojih možganov – prefrontalni korteks  - pa se bodo razvijali celo do 25. leta). In mnogi deli ženskega telesa imajo namen ustvarjanja (skupaj z moškim telesom) in skrbi za otroka. Jajčniki proizvajajo jajčeca, iz katerih bo ob oploditvi (združitvi z moško semenčico) spočet otrok. Maternica bo 9 mesecev nosila otroka. Prsi bodo proizvajale mleko in hranile otroka. V tebi se bo prebudil materinski nagon, želja in hrepenenje po otroku - po skrbi, zaščiti in ljubezni do otroka.
Ena od razvojnih nalog v času odraščanja je tudi odnos do svojega telesa in sprejemanje svojega telesa in oblikovanje odnosa do svoje spolnosti. Kot ženska moraš sprejeti, da so deli tvojega telesa namenjeni posredovanju novega življenja (čeprav ni nujno, da boš kdaj mama, ampak biološko zmožnost pa imaš – tukaj je sicer na mestu še vprašanje o neplodnosti ali drugih genetskih posebnostih ali pa poškodb, ampak je to že stvar druge teme). Hkrati pa je tudi naravno, da se v času odraščanja zaradi razvoja in delovanja spolnih hormonov v tebi prebuja spolna želja in privlačnost. Običajno je tako, da moške privlačijo ženske in da ženske privlačijo moški.
Včasih pa ni tako in dekleta čutijo, da jih spolno privlačijo (tudi) druga dekleta ali pa celo zavračajo svojo ženskost in čutijo, da bi bile rajši moški. To je široka tema in se zavedam, da nisi vprašala, zakaj se to razvije. Na kratko bi samo izpostavila, da je pri razmišljanju o spolni usmerjenosti pomembno, da se zavedaš, da je razvoj istospolne usmerjenosti lahko biološko in/ali psihološko pogojen. Hkrati pa bi tudi opozorila, da ima svojo vlogo tudi družba. Današnja družba je hiperseksualizirana (»da vse obrne na spolnost, da povsod vidi spolnost«) – da na primer prijateljstvo med dvema dekletoma ali fantoma označi za spolno ljubezen (da sta lezbijki ali gej samo zato, ker se objameta, se držita za roke, si zelo zaupata ipd.). Menim, da če ste mladi zelo izpostavljeni sodobnim pojmovanjem spolnosti, potem si lahko tudi pod tem vplivom svoja lastna doživljanja napačno razlagate (npr. da si poljubček na lice svoje prijateljice razlagaš kot spolno dejanje; da svoja prijateljska čustva zamenjaš za ljubezenska ipd.). V razmišljanju, kakšna je tvoja spolna usmerjenost, ti svetujem, da si vzameš čas za razmislek o različnih vidikih ter da daš tudi sama sebi čas, saj si še mlada in te čaka še veliko nekaj let do odraslosti.
Pišeš, da že nekaj časa raziskuješ svojo spolno usmerjenost in da si prepričana, da privlačnosti ne čutiš samo do nasprotnega spola. S tem, kar občutiš, ni nič narobe, to je tvoja realna situacija in je prav, da si iskrena do sebe. Kot sem že razložila, sama občutja niso grešna, dejanja proti Božjemu načrtu oz. zapovedim pa so. To pomeni, da ni narobe, če čutiš, da te spolno privlači neko dekle, da se zaljubiš v neko dekle. Kaj boš pa s temi čustvi in doživljanji naredila, je pa tvoja odgovornost in tvoja odločitev – boš sledila Božjim zapovedim ali ne? In enako velja tudi za tvoje odnose s fanti. In enako velja tudi zame v odnosu z mojim možem in enako velja za duhovnika in za redovnico in za samsko osebo. Vsak izmed nas ne glede na situacijo ima odgovornost, da izbere dejanja, ki so skladna z Božjo voljo, zapovedmi in nauki Cerkve. In po pravici povedano, je to tudi za odrasle pogosto težko in tudi odrasli na področju spolnosti in čistosti žal grešimo.
Kakšna bodo tvoja razmišljanja, izkušnje in vrednote na področju ljubezenskih odnosov in spolnosti v obdobju, ko odraščaš, ne vem. Iz tvojega pisanja imam občutek, da si želiš poznati nauk Cerkve o spolnosti, da ti bo pomagal pri odločitvi, kaj je najbolje zate. V nadaljevanju ti bom podala nekaj konkretnih predlogov, kjer se o tej temi (reče se ji »teologija telesa«) bolj natančno izobraziš.
Pred tem pa bi te kot skavtska sestra spomnila še na skavtsko obljubo in zakone. Skavti obljubimo, da si bomo prizadevali služiti Bogu in da bomo izpolnjevali skavtske zakone. Kaj zate pomeni 2. skavtski zakon, da boš »zvesta Bogu«? In kaj 6. skavtski zakon, da »spoštuješ naravo in vidiš v njen Božje delo?« In kaj 10. skavtski zakon, »da si čista v mislih, besedah in dejanjih«? Razmisli, kaj obljuba in našteti zakoni pomenijo na področju človekovega telesa, spolnosti in ljubezenskih odnosov. Kako boš iskala Božjo voljo zase in kako boš upoštevala Božje in Jezusove zapovedi? Kako si tudi ti del narave in kako v svojem telesu, mislih in čustvih lahko vidiš Božje delo? Kako si prizadevaš za čistost?
Omenila si, da razmišljaš, da bi se o vsem tem pogovorila s svojo prijateljico pri skavtih. Menim, da je vsekakor koristno, da o svojem doživljanju in iskanju poveš nekomu, ki mu zaupaš. Mogoče se lahko naprej pogovorita o vprašanjih, ki sem jih podala o tem, kaj skavtski zakoni in obljuba pomenijo na področju telesa, spolnost in ljubezenskih odnosih – lahko ji daš tudi za prebrati moj odgovor ali pa skupaj pregledata gradiva, ki ti jih predlagam. Menim, da iskren pogovor s prijateljico, s katero imata skupno vero, lahko tebi pomaga, da nisi v svojem doživljanju in iskanju sama, da se čutiš slišano in sprejeto. Menim pa, da bi bilo za obe lažje, da se pogovoriš s prijateljico, pri kateri ne čutiš privlačnosti. Če pa se ti zdi, da bi tvoja prijateljica pogovor o tem težko sprejela, te spodbujam, da najdeš drugo osebo za pogovor (mogoče mamo, sestro, sestrično, skavtsko voditeljico, katehistinjo, kakšno redovnico, šolsko svetovalno delavko ipd.).
Predlagam ti nekaj gradiv o teologiji telesa. Povabim te, da jih prebereš ali poslušaš, če te zanima, kakšen načrt ima Bog za našo spolnost.
1.) knjiga Dobra novica o spolnosti in zakonu (avtor Christoper West)
2. ) knjiga Ti si dar (avtor Alex Deschenes)
3.) IG profil @taskrivnostjevelika (https://www.instagram.com/taskrivnostjevelika/), kjer mlada slovenska katoličanka razlaga teologijo telesa, pišeš ji lahko v DM ali na lucija@katoliskamladina.si
4.) delavnica za najstnice in mame Skrivnostna lepotica (https://www.iskreni.net/programi/skrivnostna-lepotica/) – namenjena je hčerkam (13 – 15 let) in njihovim mamam. Če se tvoja mama delavnice ne bi želela udeležiti, lahko vprašaš, če gre s tabo lahko kakšna druga odrasla sorodnica. Vidim, da je naslednji termin za delavnico že 28. 3. 2025.
5.) knjiga Skrivnostna lepotica (avtorica Maja Vovk)
Tukaj pa so posnetki o tem, kaj Katoliška cerkev uči na področju spolnosti in tudi glede LGBTQ+ skupnosti in nekaj posnetkov o Božji volji. Posnetki so krajši (okoli 10 min). So pa v angleščini – za lažje razumevanje vklopi angleške podnapise ali pa zmanjšaj hitrost predvajanja.
1.) Ali Cerkev sovraži istospolno usmerjene ljudi? https://www.youtube.com/watch?v=fypvwANPPfc
2.) Ali sem lahko istospolno usmerjen in katolik? https://www.youtube.com/watch?v=Ct8stB59jiM
3.) Istospolna usmerjenost, istospolni zakoni in svetost https://www.youtube.com/watch?v=bLrRfwpvERU
4.) Ali se ljudje rodijo istospolno usmerjeni? https://www.youtube.com/watch?v=s3HGxmFEkYg
5.) Vprašanje transspolnosti https://www.youtube.com/watch?v=4-9_rxXFu9I
6.) Skrivnost spolnosti in svetosti https://www.youtube.com/watch?v=8hKRpVmTygU
7.) Zakaj smo ustvarjeni kot bitja, ki (tudi) grešimo https://www.youtube.com/watch?v=QhsikAehzCc
8.) Kaj je Božja volja zame? https://www.youtube.com/watch?v=nz2B2QDjN1w
9.) 4 pravila za razločevanje Božje volje https://www.youtube.com/watch?v=Ne8n-1ATd1s
Usmerila bi te tudi na nekaj spletnih mest, ki so namenjena LGBTQ+ skupnosti katoliške veroizpovedi. Tudi v angleščini:
1.) Chasstity Project https://chastity.com/qa/category/lgbtq/
2.) Apostolat za istospolno usmerjene katoličane https://couragerc.org/
Blog: https://couragerc.org/for-individuals/
Gradiva: https://couragerc.org/resources/
3.) Manny Gonzalez živi svojo istospolno usmerjenost in katoliško vero https://www.instagram.com/callmemannyyy/?hl=en
Vidim, da sem napisala res dolg odgovor. Upam, da ti bo v pomoč in podporo na tvoji poti odraščanja in odkrivanja sebe. Predlagam ti, da svojo pot izročaš Bogu tudi v molitvi - da ga prosiš, naj te vodi na poti odkrivanja, kaj je tvoje poslanstvo in kako ga živeti.
Kar pogumno!
mag. Katja Nastran, univ. dipl. psihologinja