Pozdravljeni! Imam eno zelo veliko stigmo. Kot prvo lahko povem, da se s tem problemom soočam že dolgo časa, in sicer polovica moje šole ima eno zelo zmotno in še posebej žaljivo mišljenje o meni. To se dogaja že dovolj dolgo, da imam res dovolj vsega.
Torej, tole bo zelo direktno, stvar je v tem, da pol moje šole misli, da sem lezbika. Ne vem zakaj, verjetno zaradi načina oblačenja, ki se očitno njim zdi 'napačno'. Kar je seveda zelo stereotipično in polno nekih groznih predsodkov, seveda pa se vidi da naša družba ne sprejema niti drugačnega oblačenja. Jaz mislim, da je to zelo napačno in kaže, kako nestrpna je današnja mladina.
Problem pa nastane, ker se jaz ne zmorem ne sekirati za to, in si vsak dan rabijam glavo s tem, predpostavljam, da vsi to mislijo (večina res), grozno se počutim, včasih jim začnem celo verjeti, v meni se nabira jeza, razočaranje, obup in žalost. Vem, da jih ne morem spremeniti, a vsaj pri sebi si zelo želim narediti, da mi bo bolje.
Ne morem jih kar ignorirati, ne morem sploh odmisliti, saj se mi vedno pojavi ta misel v glavi s to 'besedo' v njej. Zaradi tega me je strah biti v šoli, sramujem se, in si pravim da je moja krivda, da to pravijo. Ta žalitev je zelo zmotna. Sovražim se zaradi tega. Kako si naj ne razbijam glave s tem? Prosim vas, da mi ne odgovorite naj jim povem da nimajo prav ali kaj podobnega, saj pol teh ljudi, ki me žalijo in s tem izvajajo psihično pa tudi verbalno nasilje sploh ne poznam, in nimam poguma jim kaj reči.
Ne želim razkrivati svojega dejanskega podatka o tej identiteti, saj menim da ni relevanten. Predolgo že trpim zaradi teh ljudi.
Prosim le, da mi date nek realen nasvet, kako se nehati sekirati in ne pasti v ta začaran krog, ko skušaš ugotoviti kaj drugi mislijo in padeš v past katastrofiranja in gledanja črno-belo. Majhen nasvet tu res ne bo zalegel. Kako odmisliti in se malo sprostiti. Sem na preži vsak dan in dobesedno čakam, da mi bo nekdo to rekel za hrbtom (nikoli mi ne rečejo v obraz, verjetno zato, ker bi jim to uničilo vso veselje, če jim zatrdim, da se motijo). Jasno mi je, da to počnejo, ker si najdejo tarčo v meni. Ampak jaz to vzamem zelo osebno in ne morem prenehati.
Hvala Vam za posluh, in zelo se veselim Vašega nasveta.
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Draga "Kitt".
Če bi lahko, bi te najprej toplo objela. In odpihnila to težo skrbi, ki mora biti res naporna. Vsak dan bežati od pogledov drugih, ker v njih prepoznaš neupravičeno obsojanje, je precej mučen način mladega življenja.
Veseli me, da si se nam zaupala, ampak se sprašujem, ali imaš ob sebi kakšno osebo, ki bi ji tudi lahko povedala o svoji stiski. Namreč, tovrstna bremena je lažje nositi, če jih lahko sproti delimo z nekom. To je lahko prijateljica, prijatelj, zaupna odrasla oseba v šoli, eden od staršev, kak drug sorodnik, s katerim se dobro razumeš ... Poskušaj izbrati koga, za katerega smatraš, da je dober/dobra v tem, kako ne dovoliti, da ga/jo mnenja drugih obremenjujejo.
Zelo dobro ugotavljaš, da to, da jim zgolj vsakič znova glasno poveš, da nimajo prav, ne pomaga zares. In tudi to, da najstniki težko obvladujejo svoje predsodke, žal pogosto drži. Še nekaj je zelo značilno za najstniške možgane in tega se ne da odpraviti drugače, kot počakati, da mine nekaj let: v adolescenci nam je bolj kot kadarkoli prej in kasneje izredno pomembno, kaj si o nas mislijo drugi. Tako pač je in s tem se je treba naučiti nekako spopasti.
Torej - na žalost ni mogoče, da se ne bi sekirala zaradi tega, kar govorijo o tebi. Tudi jaz bi se na tvojem mestu in zelo bi me razjezilo, če bi morala tako živeti! Lahko pa vendarle nekoliko omiliš svoje reakcije na čustva, ki jih doživljaš.
Ne vem, koliko si stara, ampak po pisanju sklepam, da si že proti koncu osnovne šole. To pomeni, da te kmalu čaka povsem novo okolje, nova družba in tudi večja raznolikost identitet vrstnikov. Vem, da to ni najboljša tolažba za sedanji trenutek, ampak malo lahko vseeno pomaga zavedanje, da to, kar doživljaš, v nobenem primeru ne bo več dolgo trajalo.
Prvi korak bi lahko bil, da se nehaš upirati svojim občutkom. So namreč povsem zdrav odziv na krivičen odnos s strani drugih. Sprejmi te občutke in jih hvaležno "pocrkljaj". Lahko si jih predstavljaš kot sebe v prvih letih življenja: daj tej deklici roko in ji povej, da si vedno ob njej.
Drugi korak, ki ga predlagam, je, da se nehaš upirati temu, kar mogoče (!) govorijo o tebi drugi. Poudarjam "mogoče" zato, ker v resnici ne veš, koliko jih res to misli ali govori. Dokler nimaš povsem trdnih dokazov (to je: jasnih izjav več kot polovice učencev na isti šoli), tega v tresnici ne moreva vedeti, se strinjaš? In tudi če bi držalo; kaj si mislijo in kaj govorijo o nas drugi, ni v območju našega vplivanja. Nerealno je pričakovati, da morajo drugi do nas biti prijazni, uvidevni, vedno spoštljivi. Seveda je v redu, če si tega želimo, ampak ne moremo pa tega zahtevati. Če so si to izbrali, je to njihova stvar. Ti pa si lahko o sebi izbereš drugačno, bolj samosočutno in samospoštljivo mišljenje.
Da se razume: kadar gre za neposredno žaljenje ali nasilje, si to absolutno dolžna prijaviti šolski svetovalni delavki. Tega ne smeš tolerirati. Prvič, ker se želiš imeti rada, in drugič, ker take osebe zelo verjetno žalijo in napadajo še koga drugega. Treba jih je ustaviti, ker je to etično in ker je vsaka šola dolžna zagotavljati varno okolje za vse.
Tretji korak - če ga želiš opraviti - pa bi bil: odkriti, kdo vse pa ne misli tako, kot si predstavljaš. Kdo te vidi kot kul osebo? Komu se zdiš zanimiva, pa ne upa pristopiti ali ti tega povedati? Kdo si celo želi biti bolj kot ti? Velikokrat namreč pozabimo na to, da a) večina ljudi o nas sploh ne razmišlja toliko, kot mislimo, in je mnogo bolj obremenjena s sabo kot z nami, in b) vedno smo nekomu tudi zgled, tako kot mi sami od daleč koga opazujemo (ali od blizu občudujemo) in si mislimo, kako krasno bi bilo, če bi bili oni.
Kaj meniš na vse zapisano? :)
Lep pomladni pozdrav
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja