Pozdravljeni,
stara sem 19 let in letos bom začela s študijem. Med študijskim letom bom bivala v študentskem domu daleč stran od moje družine, kar pomeni, da bom morala samo poskrbeti za hrano, učno gradivo ...
Moji starši so mi obljubili, da mi bodo povišali žepnino (s 40 na 100-200 evrov na mesec), sama pa se glede tega počutim krivo. Prejemala bom namreč državno štipendijo, ki mi bo pokrila stroške bivanja v domu, poleg tega pa imam prihranke (od žepnine, daril za praznike, štipendije prejšnjih let ...), tako da ne bi bila v nobeni finančni stiski tudi brez njihove denarne pomoči.
Večina ljudi moje starosti je že kdaj delala čez počitnice (tudi moj mlajši brat), jaz pa še nikoli. Sicer se ukvarjam s pisanjem romanov, vendar za zdaj to še ni finančno donosno. Ne zdi se mi pošteno, da bi me morali starši finančno podpirati, zato ker sem prelena, da bi si našla delo, sploh zato, ker kot družina nimamo posebno visokih dohodkov. Moji starši pa menijo, da ne bi bilo pošteno, da bi morala svoje prihranke uporabljati za nakup hrane in drugih nujnih stvari (pravijo, naj jih porabim za nenujne stvari - oblačila, vstopnice za kino ...).
Počutim se, kot da jih izkoriščam, po drugi strani pa se počutim še bolj krivo, ker dejansko obstajajo študenti, ki se morajo preživljati sami, jaz pa kompliciram, ker se mi ni treba.
Kaj naj naredim v taki situaciji? Predlagala sem jim, da beležim izdatke in mi oni dajo potem samo toliko denarja, kolikor sem ga v preteklem mesecu porabila za nujne stvari, vendar se mi tudi to zdi preveč.
• Uredništvo
Urška Koštomaj

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
vidim da te opisana situacija z denarjem kar precej obremenjuje. Praviš, da boš prejemala štipendijo, ki ti bo pokrila stroške bivanja v študentskem domu, sklepam da nekaj tudi stroške hrane. To je dobro, saj pomeni da te stvari pokriješ 'sama', brez pomoči staršev. Praviš, da imaš prihranke s katerimi bi pokrila še preostale stroške. Ponosna sem, ker iz napisanega vidim da ne želiš biti breme svoje družine, predvsem zato ker tudi družina nima velikih dohodkov. Po drugi strani pa razumem tvoje starše, ki ti želijo pomagati in ti tako omogočiti da prihranke porabiš za druge stvari (zabavo, za prihodnost itd.), nenazadnje si njihov otrok in ti želijo vse najboljše. Ne vem sicer koliko tvojim staršem pomeni to da ti pomagajo, morda zelo in bi jih užalila če njihove pomoči ne bi sprejela, po drugi strani jim morda ne pomeni toliko predvsem če opazijo tvojo željo po samostojnosti. V vsakem primeru mislim da je dobro da se o tem iskreno pogovorite. Izrazi svoje želje in svoj pogled na situacijo. Če res želiš sama prispevati k svojemu izobraževanju to tako povej, a ne kot razlog da tvojim staršem ne bi bilo potrebno in bi jim bila zaradi tega v breme. Povej da si želiš biti samostojnejša, poskusiti skrbeti sama zase in da boš vedno prosila za pomoč starše ko bo to potrebno. Daj jim vedeti da nisi pozabila nanje in da jih boš vedno potrebovala, tako ali drugače.
Res je, da prihrankov enkrat zmanjka. Prav zato starši ne želijo da te prihranke porabiš za stvari pri katerim ti lahko starši pomagajo. Torej če želiš biti samostojnejša, obdržati prihranke (ali vsaj večino) in ne biti breme družine, boš morala denar zaslužiti. Eden izmed načinov biti samostojen je prav služenje lastnega denarja. Sama si že omenila počitniško delo. Praviš da si zanj prelena. Dejstvo je, vsi potrebujemo denar tudi če imamo prihranke. Ker stroški bodo vedno, takšni ali drugačni. Zdaj ko boš študentka se ti odpira veliko različnih študentskih del. Preveri jih. Verjamem da boš našla nekaj zase. Služenje lastnega denarja je ena izmed velikih izkušenj v življenju, saj nas veliko nauči. Od tega da denar cenimo, do izzivov v delovnem okolju in pri delovnih odnosih itd. Je tudi prva izkušnja z zaposlitvijo preden se dejansko zaposliš kot zaposlena oseba.
Zapomni si, starše ne izkoriščaš saj si njihov otrok in dolžnost nas staršev je, da poskrbimo za svoje otroke kolikor lahko. Tako da, če sprejmeš njihovo pomoč, se ne počuti krive. Vedno pa se lahko odločiš in tudi sama prispevaš k svojim financam in starše delno tako razbremeniš. S kakšnim načinom boš prispevala se boš odločila sama, verjamem pa da če se odločiš za počitniško delo bo to pripomoglo ne le finančni ampak tudi tvoji osebnostni rasti.
Želim ti vse dobro!
Urška Koštomaj, mag. psihologije
• Ti
Tinac
Meni pa starši ne želijo povišati žepnine več kot 60€. Koliko je normalno dajati študentom in zakaj?
• Uredništvo
Urška Koštomaj
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena Tinac,
zanima te kolikšna je normalna količina žepnine za študente. Na to težko odgovorim saj je žepnina dogovor družine. Odvisna je od finančnega stanja družine in števila njenih članov. Npr. če so v družini 3 otroci se bo žepnina razdelila med njimi, medtem ko otrok edinec morda lahko dobi več, če upoštevamo da sta družini v podobnem finančnem stanju. Prav tako naj poudarim da staršem ni potrebno dajati žepnine otrokom, kot sem rekla gre za dogovor med njimi, žepnina ni samoumevna. Žepnina je način preko katerega se otrok spozna z denarjem in njegovim ravnanjem. Ni način štipendije s strani staršev. Nekatere družine žepnine ne prakticirajo in tudi s tem ni nič narobe.
Torej žepnina in višina žepnine je dogovor družine, v večji meri dogovor staršev. Če se ti zdi da je tvoja žepnina zate premajhna, ti predlagam pogovor s starši. Povej jim kar te bremeni, a ne pozabi na svoje argumente za večjo žepnino ter spoštljiv odnos pri komuniciranju.
Želim ti vse dobro!
Urška Koštomaj, mag. psihologije
• st
studentka
Samo update, če koda zanima: S starši smo se dogovorili, da mi oni plačajo sobo v domu, jaz pa si s štipendijo kupim hrano. Občasno mi še dajo 40-60 evrov žepnine, odvisno od meseca. En dan sem delala na recepciji v študentskem domu, en dan pa sem opravljala neka administratorska dela (za več nimam ravno veliko časa, ker imamo čuden urnik). Dogovorili pa smo se, da si bom nastanitev plačala sama, če se bom odločila, da se bom preselila iz študentskega doma v zasebno stanovanje.