Zdravo, nevem če je to pravi naslov, ampak imam stisko s tem da sem dlje časa jezna. Verjamem da to izvira iz nekaterih izkušenj posega v mojo spolno intimnost, nad katerimi nisem imela nadzora, oz nisem uspela odreagirati na način, ki bi mi ta nadzor nad situacijo dal. Zdaj sem očitno v fazi jeze po spolni zlorabi, kar vem da je normalen odziv, ampak me moti, da sem jezo začela proecirati na moški spol, ker mi to otežuje zaupanje, ki sem ga imela tudi do svojih prijateljev, hkrati pa me je zaradi bodočega poklica, ki je sodelovalen z ljudmi, strah, da bo ta jeza vplivala na moje delo in odnose. Vsakič ko se z moškim pogovarjam je moja potrpežljivost zelo nizka, zaradi česar postanem zelo defenzivna in jezikam nazaj preden se uspem zavedati svojega posega v odnos do druge osebe. Zdi se mi, da bi potrebovala nasvet, kako prideti iz te faze jeze, da lahko začnem ponovno zaupati tudi moškim na način, ki dopušča varnost v odnosu. Upam, da sem dovolj jasno napisala, s tem se srečujem že več kot eno leto in sem veliko razmišljala o tem, ampak sem se znašla na točki, ko nevem kako lahko nadaljujem s tem. Hvala za vse <3
pr
problem
razumem te in sicer ne vem točno kako ti pomagati ampak z svojim vprašanjem si mi morda dala odgovor na moje ker jaz imam prijateljico ki je jezna name in nevem zakaj in morda zdaj približno razumem kaj bi lahko bilo
oprosti ker ti ne znam pomagati
Uredništvo
Maruša Grešak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Najprej se ti opravičujem za nekoliko poznejši odgovor. Upam, da moj odgovor vseeno ni prepozen.
Zelo mi je žal, da si prestala spolno zlorabo. To se dogaja na žalost veliko bolj pogosto, kot si mislimo in vsekakor kot družba na to še ne odreagiramo dovolj resno in ostro. Bi se najprej ustavila pri tem. Si morda o spolni zlorabi s kom spregovorila? Si se odločila podati prijavo? Zanima me tudi, če si trenutno pred to osebo varna – da z njo nimaš stika, je ne srečuješ, te ne poskuša kontaktirati? Spolna zloraba je grozljiv poseg v avtonomijo posameznice in za takšno dejanje ni opravičila. To, da takrat nisi uspela odreagirati na način, ki bi ti dal nadzor na situacijo, je precej pogosto. Velikokrat žrtve spolnega nasilja zmrznejo. Se zaradi tega obtožuješ? Rada bi ti rekla, da nisi kriva za nič, kar se je zgodilo. Krivda je zgolj in samo na strani storilca. Imaš kakšno pomoč in podporo pri predelovanju te travme?
Zdaj pa se obrniva na jezo, ki jo opisuješ. Slišim, da že več kot eno leto čutiš bes, predvsem do moških oseb. Omenila si, da to jezo na njih projeciraš in da si do moških nepotrpežljiva. Bi te pa na tej točki povabila, da razmisliš in mi morda poveš malo bolj specifično, v kakšnih situacijah postaneš jezna, defenzivna in nepotrpežljiva do nasprotnega spola? Lahko, da gre za projekcijo. Pomislila pa sem tudi, da si po spolni zlorabi manj tolerantna do seksističnih komentarjev, opolzkih šal, reproduciranja škodljivih spolnih stereotipov itd., s čimer se večina ljudi srečuje vsakodnevno. Če si nepotrpežljiva in defenzivna v takšnih primerih, ne bi rekla, da gre za projekcijo, temveč za povsem legitimen odziv na sistem ki omogoča škodljiva nesorazmerja moči med spoli in ki te je v preteklosti zelo, zelo ranil.
V tvojem opisu zaznavam tudi veliko stisko, ker svoje jeze ne moreš »obvladati«. Če te prav razumem, si želiš, da bi bila ta jeza manjša, bolj obvladljiva, manj destruktivna. Zdaj ti bom predlagala nekaj, kar se ti bo morda zdelo nelogično, te pa vseeno nežno povabim, da poskusiš iti v to smer. Mislim, da tvoja jeza trenutno potrebuje prostor, da se izrazi. Seveda te podpiram, da najdeš konstruktivne načine – takšne, ki ne ranijo tebe ali druge. Vseeno pa mislim, da je ne rabiš na silo zatirati ali se je bati. Glede na to, da se s to jezo srečuješ že več kot eno leto, imaš verjetno že kakšne načine izražanja te jeze. Kaj ti po navadi pomaga? Kako trenutno izražaš to jezo, kaj narediš z njo, ko se pojavi? Povabila bi te, da poskusiš s čisto fizičnimi tehnikami sproščanja jeze – se dereš (lahko nekje, kjer te nihče ne more slišati – na primer v avtu), razcefraš kose kartona ali si daš duška, da razbiješ kakšen star kozarec (pazi seveda na varnost), sprostiš jezo s kakšnim intenzivnim športom, boksaš boksarsko vrečo ali kakšno blazino,… Tvoja jeza ni nesorazmerna, temveč je zdrav odziv na intenzivno in krivično prestopanje mej. Jeza ima svojo funkcijo, da te zavaruje in trenutno te varuje, da se nič kaj podobnega ne bi zgodilo ponovno. Verjamem pa, da je naporno in da si želiš, da bi počasi že pojenjala. Menim pa, da je ne rabiš poskusiti zatreti ali da bi morala tvoja jeza imeti rok trajanja, ki ga predpisuje družba. Bi te pa res povabila, da najdeš načine izražanja besa, ki so konstruktivni.
Omenila si tudi strah, da bi imela težave z opravljanjem svojega poklica. Si že v službi in konkretno vidiš, da te travmatičen dogodek bremeni pri delu ali je to strah, ki ga čutiš ob hipotetičnem scenariju? Verjamem, da si morda zdajle v stanju, ko ti je delo z ljudmi težko in se ti hitro aktivirajo preživetveni vzorci vedenja. Hkrati pa verjamem, da nihče izmed nas ni brez bremena. Če bi bil to pogoj za opravljanje psihosocialnih poklicev, jih ne bi mogel nihče opravljati. Še več, zelo trdno verjamem, da nam predelane težke izkušnje pri delu z ljudmi lahko kvečjemu pomagajo, da smo bolj empatični in jih bolj uspešno vodimo skozi različne stiske.
Priporočala bi ti tudi pogovor s strokovnjakom, morda najbolje s kakšno psihoterapevtko, ki je specializirana za travmo.
Če mi boš uspela odgovoriti, bom vesela tvojega odziva in ti bom odpisala v najhitrejšem možnem času.
Lep pozdrav
Maruša Grešak, mag. psihologije