Hej! Jaz zelo ne maram brati knjig o odraščanju. Pač ne maram knjig, ki govorijo o tesnobi, depresiji... in temi stvarmi ki se dogajajo v najstništvu. In vedno za domače branje v šoli dobimo prav takšno knjigo. In zdaj imamo knjigo Kvantni skok. Govori o eni punci, ki ima neke psihične težave: slabo spi, ko se zbudi težko diha... No in meni se zadnje čase res dogaja (še preden sem začela brati knjigo), da ko v spnju pogoltnem slino, se ki zdi kod da se dušim in tudi vsako noč, se enrat zbudil. No in zdaj ko berem to knjigo me je zelo strah. Nočem je prebrati do konca, zato ker me je strah, kaj bo z mano ko bom v srenji šoli, ali je z mano tudi kaj narobe kot s tito punco iz knjige...? No res nočem prebrati knjige, ker me je že zdaj strah. Prosim kaj naj naredil?
Uredništvo
Anadeja Bajzek

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
za domače branje so pogosto izbrane knjige, ki naslavljajo teme, ki so šolarjem v določenem starostnem obdobju blizu. Za mladostnike so to večinoma teme kot so ljubezen, prijateljstva, odraščanje, včasih pa tudi depresija, tesnoba in druge duševne težave. Zdi se mi, da čeprav praviš, da teh knjig “pač ne maraš”, je težava v bistvu v tem, da si se s knjigo morda preveč poistovetila in te je strah, da boš podobna junakinji iz knjige. Res je, da lahko branje o določenih temah sproži tudi negativne občutke in zato ni vedno sprostitveno ali prijetno. Kot ob žalostnem filmu, se lahko tudi pri knjigi zjočemo, nas je strah itd. To je še bolj verjetno, če tudi sami v svojem življenju prestajamo to, kar prestaja junak v knjigi. Nekateri sicer radi vidijo sebe v osebah iz knjig, saj na ta način v njih najdejo uteho, da niso sami in spodbudo, da obstaja rešitev. Vendar v kolikor doživljaš občutke tesnobe že pred branjem (hitro bitje srca, občutek, da ne prideš do sape, omotica, občutki strahu in zaskrbljenosti ter pomanjkanje zbranosti zaradi tega…), je smiselno, da najdeš osebo, kateri se lahko zaupaš. Najbolje bi bilo, da bi bila to učiteljica oz. učitelj slovenščine, pri katerem imate to obveznost in, ki te lahko vodi skozi branje. Če se tvoji simptomi poslabšajo, ti lahko pomaga tudi svetovalna služba. Strah je pogosto največji, ko ne vemo, kaj lahko pričakujemo. V kolikor svoje skrbi delimo z nekom, ki nas razume, uvidimo, da so težave rešljive in da ni nujno, da se naš strah kopiči in postane neobvadljiv. Poleg tega knjiga naslavlja le izkušnjo enega dekleta, ki morda sploh ne bo podobna tvoji. Gre za zgodbo, ki je zrasla v domišljiji pistaljice in zagotovo ne pomeni, da se boš v prihodnje tudi sama znašla v istih težavah, kot junakinja.
V izboru knjige lahko vidiš tudi priložnost. Ko se poistovetimo z junakom, lahko skozi njegova doživljanja, razmišljamo o lastnih občutjih. Zdi se mi koristno, da bi med branjem vodila bralni dnevnik (ni ga potrebno nikomur pokazati, namenjen je le tebi). To lahko storiš tako, da po vsakem poglavju (ali nekaj poglavjih), zapišeš svoje misli o tem, kako je dogajanje v knjigi vplivalo nate in kako bi se sama spoprijela s tem, s čimer se spopada junakinja. Prepričana sem, da boš skozi branje knjige našla tudi veliko odgovorov na lastna vprašanja. Morda celo ugotoviš, da knjigo vzljubiš prav zato, ker naslavlja temo, ki je zate pomembna.
Želim ti prijetno branje, ki ti bo prineslo uteho in spodbudo za naprej.
Anadeja Bajzek, dipl. psihologinja (un)
Kn
Knjiga
Hej! Prebrala sem knjigo do konca in res mi ni bila všeč. Od prvega dne ko sem začela brati je do zdaj sem v tesnobi. Začela sem jo brati v ponedeljek in potem sem bila cel teden v tesnobi, ker me je bilo strah, da bom taka kot je tista oseba iz knjige, tudi jaz. Potem sem bila čez vikend super. Sploh se nisem obremenjevala in vse je blo super. Potem pa ko sem spet prišla v ponedeljek v šolo me je zvilo. Vsak dan zdaj v šoli razmišljam in imam tesnobo. Ko se učim imam polno glavo: kaj če bom tudi jaz taka? Kaj če bom v depresiji med zimo? Kaj če bom v srednji v depresiji?
Nekaj časa sem v redu potem pa spet razmišljam. Upam, da bom čez vikend vredu, ampak kaj če bom v ponedeljek spet žalostna? Začela sem razmišljati in ugotovila, da sem se preveč uživela v vlogo iz knjige in se počutim kot da jaz živim to življenje, ampak zdaj vem da sem jaz-jaz!
Uredništvo
Anadeja Bajzek
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
praviš, da je branje knjige tvojo tesnobo še povečalo in da ta še vedno traja. Kot sem omenila v prejšnjem odgovoru, je branje lahko zelo čustvena izkušnja, včasih v njej najdemo oporo, včasih lahko naše strahove še okrepi. Iz tvojega zapisa razumem, da te najbolj skrbi, da boš v prihodnosti doživela iste težave, kot dekle iz knjige. Dejstvo je, da ne moremo z gotovostjo napovedati, kaj nas še čaka in s čim se bomo morali spopasti. Vsak izmed nas lahko doživi obdobja tesnobe ali turobnosti, ki ji pogovorno rečemo tudi depresivnost. A pomembno je, da se zavedamo, da zaskrbljenost, žalost ali brezvoljnost še ne pomenijo, da imamo dejansko duševno motnjo (npr. depresijo ali anksiozno motnjo). Slednji lahko diagnosticira samo strokovnjak, zdravnik, v sodelovanju s kliničnim psihologom.
Tesnobne občutke doživlja vsak izmed nas, sploh kadar se soočamo z novimi situacijami. Morda ti vstop v srednjo šolo predstavlja veliko spremembo, ki bo od tebe zahtevala, da se prilagodiš na novo okolje, nove ljudi in nove obveznosti. Ob vsem tem je normalno, da nas lahko stisne pri srcu, ko se sprašujemo, ali bomo zmogli. Morda so to skrbi, ki se skrivajo v ozadju tvojega strahu, da boš postala kot junakinja iz knjige.
Torej, kaj narediti? Ko prepoznaš, da ti misli preplavijo skrbi, skušaj preusmeriti svojo pozornosti iz prihodnosti na sedanji trenutek. To lahko narediš tako, da si izbereš katerikoli predmet v tvoji okolici, se nanj osredotočiš in ga poskusiš čim bolj natančno opisati - kakšne barve je, kakšne oblike, iz katerega materiala je, kako velik je itd. Možne so tudi druge tehnike, ki jih najdeš tukaj: https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/tehnike-preusmerjanja-misli/
Hkrati ti lahko pomaga, da preusmeriš pozornost na dihanje - npr. da vdihneš skozi nos in pri tem v mislih šteješ do 4, nato pa počasi izdihneš in pri tem šeješ do 6. To nekajkrat ponoviš, dokler ne čutiš, da se je napetost zmanjšala.
Pogosto skrbi o prihodnosti prevzamejo naše misli do te mere, da pozabimo, da ko se osredotočamo nanje, zamujamo to, kar se dogaja v sedanjosti. Zapisala si, da ti je med vikendom po navadi bolje. Pomisli, kaj je tisto, kar ti med vikendom prinaša sprostitev in poišči čas za to tudi med tednom. Ko si vzamemo čas, za drobne trenutke, ki nam prinašajo srečo in ugodje (npr. druženje s prijatelji, družino, igra s hišnim ljubljenčkom, sprehod v naravi, ogled filma…), lažje prebrodimo stresna obdobja ali obdobja turobne zime, ki za marsikoga prinese tudi malo “depresivno” razpoloženje.
Ne pozabi, da knjiga, ki si jo brala ni tvoja biografija. Si edinstvena oseba, s svojimi izkušnjami in svojo zgodbo lahko napišeš le ti.
Lep pozdrav,
Anadeja Bajzek, dipl. psihologinja (un)
Kn
Knjiga
Cez vikend nisem vec zalostna in je vse ok. Cez teden se pa trudim da ne razmisljam. No in danes in ze nekaj dni sem se zjutraj pred solo skoraj zjokala. Pac tko kr naenkrat sm hotla mamico in sem se skor zjokala. Potem je vredu se mi zdi. No grozn je. Nocem v solo in hocem mamico. V soli je potem vse ok
Uredništvo
Anadeja Bajzek
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
veseli me, da se je tesnoba vsaj malo zmanjšala. Tudi v prihodnje upam, da ti bodo napotki iz prejšnjega odgovora koristili pri tem, da se zmanjšajo tvoje skrbi. Iz tvojega zapisa domnevam, da trenutno doživljaš težko obdobje in se ta stiska najbolj izrazi, ko moraš v šolo. Mama ti verjetno predstavlja oporo in varnost, zato si je želiš ob sebi.
Da ti lahko bolje svetujem, bi te prosila, da mi poveš, kakšne misli ti gredo po glavi, ko se odpravljaš v šolo? Ali so se ti občutki pojavili to leto ali si se že kdaj prej tako počutila? Pomagalo bi mi, če mi poveš, kakšni so tvoji odnosi s sošolci, ali doživljaš veliko pritiska glede ocen, ali je katera druga sprememba v šoli ali doma, ki bi ti lahko povzročala skrbi?
V vsakem primeru je dobro, da še vedno, kljub stiski, greš v šolo. Sploh, če se ta pojavi le zjutraj, je pomembno, da jo poskušaš premagati. Kadar se vdamo strahu in negativnim čustvom ter se izogibamo situacijam, ki naš strah povzročijo, se ta čustva pogosto le še okrepijo. Lahko si vsak dan, ko prideš iz šole zapišeš eno lepo stvar, ki se ti je zgodila in se nanjo spomniš, ko se zjutraj spet pripravljaš za šolo. Prav tako pa si zjutraj lahko napišeš še eno stvar, ki se je veseliš (npr. pouka svojega najljubšega predmeta, sošolcev in prijateljev, odmora…) . Tako boš misli preusmerila k pozitivnim vidikom obiskovanja šole.
Lep pozdrav,
Anadeja Bajzek, dipl. psihologinja (un)
Kn
Knjiga
Pac tko k grem v solo: mi gre na jok. In nocem iti v solo in hocem mamico. Potem pa ko stopim iz hise je ok
Uredništvo
Anadeja Bajzek
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
priporočam ti, da poskusiš s katero tehniko, s katero boš preusmerila negativne misli že zjutraj, pred obiskom šole. Vzpostavi si jutranjo rutino, ki te bo spravila v dobro voljo - npr. poslušanje glasbe med tem, ko se pripravljaš, branje zabavne knjige, ko zajtrkuješ, pogovor z družinskim članom itd. Poskusi tudi katero od tehnik, ki sem jih omenila v prejšnjem odgovoru - torej, da si zvečer ustvariš seznam lepih stvari, ki so se ti zgodile v šoli in, da si zjutraj poskušaš v misli priklicati trenutke, ki te še čakajo in se jih veseliš.
Že če si vzameš nekaj minut, da se spraviš v dobro voljo in ustaviš negativne misli, bodo tvoja jutra postala lažja. Morda boš celo komaj čakala, da greš v šolo.
Lep pozdrav,
Anadeja Bajzek, dipl. psihologinja (un)
Kn
Knjiga
Danes zjutraj sem bila spet zalostna in nisem zelela v solo, ker sem pogresala mami. Obvutek je grozen ker se vrnem v tiste case ko se bila majhna in nisem zelela v vrtec ali v solo, ker sem pogresala mamico.
Uredništvo
Anadeja Bajzek
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
tudi pri tvojih letih so lahko čustva domotožja še vedno prisotna. Ker se, kot praviš, v šoli počutiš bolje in ti razen zjutraj, ta čustva ne povzročajo večjih težav, naj te to ne skrbi preveč. Možno je tudi, da se bodo tekom šolskega leta izboljšala sama po sebi. Verjetno se ta sprememba ne bo zgodila iz danes na jutri, zato poskušaj ostati potrpežljiva.
Lep pozdrav,
Anadeja Bajzek, dipl. psihologinja (un)