Pozdravljeni,
Pisem Vam bolj ker me zanima vase mnenje oz. kako dejansko je s tem..
Torej vceraj sva s fantom imela pogovor o mentalnih problemih, starsih itd. in jaz sem mnenja da imajo starsi, njihova vzgoja in njihov odnos do nas velik vpliv kaksni bomo kot odrasli, kako se bomo odzivali na dolocena custva, kako bomo dozivljali sploh svoja custva, kako bomo odreagirali v dolocenih situacijah itd sploh ce je bilo otrostvo travmaticno ampak fant je mnenja da smo si po 18letu sami krivi za vse te stvari ce jih se zmeraj cutimo, starsi so krivi za vse travme in vse slabo kar se je zgodilo v otrostvu po 18letu potem pa je po njegovo to nasa krivda da smo taksni kakrsni smo ker se sami odlocamo o stvareh.. ce povzamem njegove besede sem si sama kriva da imam osebnostne motnje, depresivno&anksiozno motnjo ker se pri 18letih nisem zavedala da imam mogoce se kaksno drugo motnjo poleg depresije in si poiskala strokovne pomoci.. Njegovo mnenje je tudi da je razlog za vse te moje motnje ker sem pri 17letih zacela prevec uzivati alkohol in je to verjetno tako zelo vplivalo na moje mozgane, da imam zaradi tega probleme ne zaradi slabega otrostva. Zanima me vaso strokovno mnenje o tem? Zaradi cesa se razvijejo travme,motnje in ali starsi res nimajo nobenega vpliva na to kaksna sem jaz zdaj in sem za vse preprosto sama kriva ker se nisem spomnila, zavedala travmaticnih dogodkov in si nisem poiskala prej pomoci?
Uredništvo
Jožica Barborič

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
vsekakor debata, za katero verjamem, da vaju je razvnela. Moje mnenje je, da odraslost in odraščanje z osemnajstimi leti nima pravzaprav nič skupnega, razen pri državljanskih pravicah, seveda. Tudi razvoj možganov pri osemnajstih še ni zaključen. Nekateri ljudje odraščajo vse življenje, drugi dozorijo že v otroštvu.
Med odraščanjem se učimo odnosov z drugimi, odosa do samega sebe, z opazovanjem odnosov med drugimi odraslimi, otrok do staršev, znotraj družine, v svojem okolju. To kar smo doživljali in česar smo se naučili v otroštvu, skozi odraščanje, vsekakor deluje tudi na naše vedenje v odraslosti. Človek je “rezultat” preteklih doživetij, odnosov, doživetih travm, ni pa nujno, da postane tudi njihova žrtev. Človek ni niti fizični niti psihološki suženj svojih staršev, zakonca, otroka, nadrejenega v službi ali kogarkoli drugega, razen če tako sam izbere.
Seveda pa je to, kar si doživljala v otroštvu, sooblikovalo tvojo osebnost. Veliko je nezavednega, zavesti dostopnega le po drobcih. Vendar gre za tvojo osebno zgodovino, zbrano in uskladiščeno v tvojem telesu, psihi.
Pristnih čustev ne moreš izsiliti. Na podlagi izkušenj pri psihoterapiji sem prišla do spoznanja, da si mnogi starši ne zaslužijo biti ljubljeni in spoštovani. Otroka lahko spočne skoraj vsakdo, biti oče in mati v pravem pomenu besede, pa terja brezpogojno ljubezen in sprejemanje. Otrok, ki od najzgodnejšega otroštva tega ni bil deležen, bo v odraslost odnesel veliko praznino. Težil bo k temu, da to praznino na nek način zapolni in vse kar ima na razpolago za to, je lastno vedenje.
Vsako vedenje, še tako čudaško ali noro, je smotrno, torej naravnano k določenemu cilju, saj človek z njim želi potešiti svoje potrebe. Smotrno vedenje pa ni nujno tudi učinkovito, ampak je lahko povsem uničujoče, za nas škodljivo, npr. pri tebi prekomerno uživanje alkohola. Ne glede na okoliščine, je vse kar počnemo, razmišljamo ali čustvujemo, učinkovito ali neučinkovito, v danem trenutku vedno naš najboljši poizkus zadovoljitve naših potreb ali sil, ki delujejo v nas. Nič nam ne koristi, če za svojo nesrečo, slabo počutje, krivimo druge. Bolje se je naučiti, kako uporabiti vso svojo energijo za soočenje s problemom, sama jih raje imenujem izzivi, kot za jadikovanje in obtoževanje drugih. Tako nas uči “Teorija izbire” W. Glasserja (priporočam branje knjige).
Ne razmišljaj o krivdi, ne o lastni, ne krivdi svojih staršev. Prisluhni sporočilom svojega telesa, svojih čustev. Stvari niso tako preproste, kot bi si mi želeli. Npr. danes se odločim in rešim vse travme, najdem rešitive za vse svoje probleme. Vendar gre za pot, ki se začne z zavedanjem problema - izziva in željo po spreminjanju. Če pri tem iskanju in stopanju po novi poti naletiš na neuspeh, ga preimenuj v “povratno informacijo”. Reci si, da ni neuspehov, ampak so samo rezultati, te pa lahko uporabimo kot povratne informacije, priložnosti, da se naučimo nekaj, česar prej nismo opazili. Povratna informacija vedno omogoča, da vidiš svoj cilj, neuspeh pa pomeni slepo ulico.
Priporočam tudi, da si poiščeš strokovno pomoč.
Želim ti vse dobro in pazi nase.
Jožica Barborič, univ. dipl. psihologinja, specialistka klinične psihologije in realitetna psihoterapevtka