Zdravo!
Trenutno sem v veliki krizi. Danes (petek) smo delali vpis za srednjo šolo, in še zdaj ne vem kam bi šla, v torek pa moremo prinesti izpoljeno prijavnico! Odločam se med lokalno gimnazijo gfml (splošna) in gsškf Ruše (kemijski tehnik). Res me zanima kemija, ampak sem zelo neodločna oseba. Gfml je prav tako super šola.
Če grem v gfml, sem še vedno doma, še lahko treniram karate in sem v znani okolici z znanimi ljudmi, le strah me je, da bo mi učni uspeh zelo padel (brez velikega učenja sem odlična).
Če grem v Ruše, bom se učila to, kar me zanima, ampak bom sama. Strah me je tudi, da bo mi vse skupaj pretežko.
Res ne vem, kam se naj vpišem. Kaj mi predlagate???
Uredništvo
Katja Nastran

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Vprašanje si napisala v petek, kot svetovalka pa sem ga dobila šele danes (ponedeljek okoli 13. ure). Vseeno upam, da odgovor ni prepozen. Ali si se mogoče čez vikend že odločila?
Pišeš, da če se odločiš za lokalno gimnazijo, boš ostala doma, s poznanimi ljudmi in boš še naprej lahko trenirala karate. Če pa boš šla v šolo v Ruše, boš verjetno med tednom bivala v dijaškem domu. Odločitev za dijaški dom je za mnoge devetošolce velika odločitev in za nekatere je prava, za druge pa ne. Lahko ostaneš doma v znanem okolju in med znanimi ljudmi, ni potrebno, da se ti mudi v svet, saj ti že nova šola prinaša nov svet, nova znanja, nova doživetja in tudi nove prijatelje. Ni nujno, da boš v domačem kraju ohranila samo stare prijatelje, pogosto v srednji šoli, v katero prihajajo dijaki iz različnih krajev, nastanejo tudi nova prijateljstva. Pišeš, da boš v srednji šoli v Rušah pa sama – prvi dan že, a boste vsi prvi dan sami in se boste med seboj povezali in boš dobila nove prijatelje – take, ki imajo tako kot ti radi kemijo. Ampak tudi, če izbereš srednjo šolo izven domačega kraja, lahko stara prijateljstva ohranjaš še naprej. Mnogi, ki so bivali v dijaškem domu povedo, da imajo najlepše spomine na cimre in da so prav tam spletli prijateljske vezi, ki trajajo celo življenje.
Premisli tudi, kaj bi odhod v dijaški dom pomenil zate v odnosu do tvoje družine – jih boš med tednom pogrešala ali ti bo mogoče v olajšanje, da se boš od njih malo oddaljila? Kako misliš, da boste ohranjali stik in povezanost?
Pišeš, da te kemija zelo zanima – in kemijo boš imela kot predmet tudi na lokalni gimnaziji, verjetno pa ponujajo tudi kakšne dodatne naravoslovne vsebine. Po drugi strani pa boš v programu kemijski tehnik poleg splošnih predmetov imela še veliko strokovnih kemijskih predmetov – npr. organska kemija, anorganska kemija, fizikalna kemija, kemijsko računstvo, laboratorijska tehnika, kemijska tehnika itn. Na kemijski srednji šoli boš namreč dobro spoznala različna področja kemije, na gimnaziji pa bo kemija le eden izmed predmetov.
Kot si že sama napisala, imata obe šoli svoje prednosti, a tudi nekaj slabosti. Predlagam ti, vzameš dva lista, za program splošne gimnazije na gimnaziji Franca Miklošiča Ljutomer enega in za program kemijski tehnik na GSŠKF Ruše. Potem pa napiši za vsako šolo (program) prednosti in slabosti. Napiši, kaj je tebi na posamezni šoli všeč, česa se veseliš, kaj dobrega boš doživela, kako ti je bilo všeč na informativnem dnevu ipd. Na drugo stran pa za vsako šolo napiši, katere slabosti vidiš, česa te je strah, kaj boš pogrešala ipd. Za obe šoli premisli in na kratko napiši, kako misliš, da bi potekalo tvoje življenje, če bi ju obiskovala. Zapri oči in se poskusi vživeti in začutiti sebe na vsaki od željenih šol. Kje si bolj mirna s svojo odločitvijo? Se o tem mogoče lahko pogovoriš s kom, ki te dobro pozna in/ali s svojimi starši?
Skrbi te tudi, da bi ti v gimnaziji padel učni uspeh ali pa, da bi bil program kemijski tehnik prezahteven zate. Ja, oboje sta zahtevna programa in boš morala med poukom slediti, sodelovati, redno pisati domačo nalogo ter se doma tudi učiti. Običajno je za učence, ki so imeli v osnovni šoli odlične ocene brez veliko dodatnega učenja, prehod v srednjo šolo sprememba prav v tem, da je snovi več in je bolj obsežna in se morajo za odlične ocene tudi doma več učiti. Zaupaj vase, da ti bo uspelo najti način učenja in šolskega dela, s katerim boš dosegla željene uspehe. Hkrati pa tako kot v osnovni šoli velja, da ti bodo na voljo za pomoč profesorji pri dopolnilnem pouku, obrnila pa se boš lahko tudi na šolsko svetovalno službo ali pa si boste sošolci med seboj pomagali. Nič ni hudega, če ti bo kaj težko, pomembno je, da ne obupaš, da si najdeš pomoč in da vztrajaš. Poleg vsega novega znanja te bodo tudi take srednješolske izkušnje pomembno oblikovale in bogatile. Vedi pa tudi, da lahko tudi zamenjaš srednjo šolo, če se bo tekom šolskega leta izkazalo, da odločitev zate ni bila najboljša.
Kot vidiš, ni enostavnega odgovora. Odgovora tudi nimam jaz, ampak ga imaš ti. Ti si tista, ki boš obiskovala izbrano srednjo šolo, ti boš vsak dan hodila k pouku in ti se boš učila. Mogoče se sliši kot klišejski nasvet, ampak poslušaj svoje srce. S katero odločitvijo je tvoje srce bolj mirno, bolj veselo in manj prestrašeno. Če te je strah, premisli, ali je ta strah resničen in ali ga boš lahko premagala. Če ne, je mogoče ta strah tukaj zato, da te varuje in ga upoštevaj.
Ko se boš odločila, oddaj prijavnico za srednjo šolo, potem pa se veseli svoje odločitve in je ne premlevaj več. Osredotoči se na prednosti, ki si jih napisala za izbrano srednjo šolo ter na to, da boš čim bolje zaključila osnovno šolo.
Srečno!
mag. Katja Nastran, univ. dipl. psihologinja