Pozdravljeni,
ker že nekaj časa skušam priti do odgovora, pa ga nikjer ne uspem najti, me zanima, ali imate mogoče vi kakšen koristen nasvet. Sprašujem se namreč, kako vedeti, kakšno je optimalno ravnovesje pri delu v življenju (ne samo v službi, ampak na splošno). Veliko mi pomeni, da sem koristna, zato ne želim biti mevža, lenoba oz. ne dati vsega od sebe. Sicer mi ljudje ponavadi pravijo, da sem zelo priden in delaven človek, ki se loti stvari sam, na katerega se da zanesti. Seveda ljudje velikokrat v človeku vidijo, kar želijo videti, tako da se na takšne opise ne morem zanesti 100 %, saj le sama vem, koliko dejansko naredim. Trudim se dati od sebe toliko, kot lahko, v šoli sem bila vedno zelo uspešna, po študiju sem si takoj našla službo, tako da nisem v breme mami, sem tudi prostovoljka, s čimer se tolažim, da vsaj še komu drugemu malo olajšam življenje. Skušam se namreč opozarjati, da na svetu nisi zato, da uživaš, ampak da daš, kar imaš. Ker če ti ne daš, kar bi lahko, bo moral nekdo drug čez sebe, da bo vzdrževal enako stanje oz. bodo drugi na izgubi. Malo sem premislila, kakšne so moje vrednote, in prišla do zaključka, da je delo zame pomembno. Ne želim preveč jemati ljudem, če že jemljem, se jim želim oddolžiti, na koncu dneva pa bi raje, da bi bilo od mene več koristi kot škode (taka kmečka pamet :)).
Vseeno sem po nekaj letih dojela, da imam precej nerealna pričakovanja o svojih sposobnostih. Potem ko sem v srednji šoli zbolela za anoreksijo, in ko sem želela to nekako rešiti, prešla v čustveno prenajedanje, sem se odločila, da bom malo raziskala stvari, da se izkopljem iz tega. Prebrala sem precej knjig o osebnostni in čustveni rasti, obiskovala psihologa in ugotovila, da se mogoče malo preveč ženem. Tako sem se zavestno trudila, da bi bila bolj pozorna na svoje meje. Toda včasih se mi zdi, da zaradi te "pozornosti na svoje meje sposobnosti" postajam pomehkužena, se ne poženem do kraja, ne izvlečem iz sebe vsega, kar imam, kar bi lahko dala. Konec koncev na svetu nismo zato, da se šparamo, ampak da damo vse od sebe, končna postaja bo za vse ista - smrt. Zato se trudim ugotoviti, kako naj vem, kje je pravzaprav ta meja oz. kako jo prepoznati. Včasih si mislim, prav, meja je, če se ti pojavijo bolečine, meja je, če se začneš prenajedati, meja je, če ti postane vseeno za vse in ne vidiš več smisla. Ampak po drugi strani - kaj niso takšna nihanja in valovanja v življenju običajna? Včasih se lahko še tako trudiš biti v sozvočju s seboj, pa se bo nekaj pojavilo in se pač moraš soočiti s tem, vztrajati kljub svoji bolečini in iti čez sebe. Konec koncev, če bi nekdo držal pištolo na tvoji glavi, noben izgovor, noben "od mene zahtevaš več, kot zmorem dati", ne pomaga. In se izkaže, da si sposoben še precej, precej več.
Do takšnih zaključkov me je pripeljalo moje razmišljanje (čeprav se zadnje mesece trudim čim manj razmišljati in bolj živeti/izkušati stvari). Rada bi Vseeno bi rada vedela, kako si lahko pomagam, da bom aktivna prebivalka tega sveta, ki nekaj prispeva skupnosti, hkrati pa ne iztrošim sama sebe. Doma imam namreč dva zelo dobra zgleda staršev z avtoimunimi boleznimi in zasvojenostjo - res ne želim končati na tak način, če obstaja možnost, da prilagodim svoj življenjski slog. Hkrati pa se ne bom počutila dobro, če bom vedela, da ne dajem tistega, kar bi lahko dala. Ljudje, s katerimi sem obdana, imajo vsi po vrsti hudo potrebo po tem, da vedno delajo (če se usedejo na kavč za 15 min, so že živčni), in mi samo vzbujajo občutek, da sem s takšnimi idejami o večji skrbi zase pomehkužena/lena/nekoristna. Zato skušam najti odgovor ali nasvet kje drugje - in upam, da mi tu lahko karkoli svetujete.
Najlepša hvala za vaš čas in odgovor,
Ela
• Uredništvo
Urška Pisar

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena Ela,
najprej hvala, da si se obrnila na svetovalnico in si tako poglobljeno delila svoje doživljanje.
Sprašuješ, kako vedeti oz. najti tisto pravo ravnovesje med delom, koristnostjo, vlaganjem energije na sploh v življenju ter časom zase. Kako ujeti pravo mero zagnanosti a pri tem paziti, da ne izčrpaš sebe. Verjamem, da je ta dilema relevantna za marsikoga, saj se vsi kdaj znajdemo v situaciji, ko bi si želeli od sebe dati 101 %, na drugi strani pa bi si še vseeno želeli, da to za nas ne bo prevelika obremenitev - bodisi fizična, bodisi duševna.
Izpostavila si, da te sicer drugi vidijo kot pridno, delavno in zanesljivo, pa vendar ti sama najbolje veš, koliko dejansko narediš. Verjamem, da drugi upravičeno trdijo prej omenjene stvari, saj sem tudi sama iz zapisa razbrala, da si zelo aktivna in da se po svojih najboljših močeh trudiš, da daješ vse od sebe. Kot si omenila, si bila že v času šolanja zelo pridna, po koncu izobraževanja si si našla službo, opravljaš pa tudi prostovoljno delo. Mislim, da si lahko na to ponosna. Glede na tvoj zapis pa sem dobila občutek, da sama nisi ponosna na svoje dosežke in doprinos v tolikšni meri in da imaš občutek, da bi lahko prispevala še mnogo več. To, da bi lahko prispevala še več verjetno v neki meri drži. Verjamem da se strinjaš, da bi lahko prav vsak izmed nas v sebi našel dodatno energijo in moč, da izpelje še kakšen projekt, da sodeluje še kje, da pomaga še nekomu, da oddela še kakšno uro več. Pa vendar takšna miselnost in delovanje na dolgi rok na žalost ne vodita nujno v uspehe. Hitro se lahko namreč znajdemo na točki v življenju, ko so naša pričakovanja do nas samih previsoka in enostavno ne zmoremo naprej. Ko nam naše telesno in duševno zdravje začneta sporočati, da je preveč. Ko se lahko zgodi, da dejansko ne zmoreš več opravljati vseh obveznosti, ki si jih doslej. In ko se pojavijo še bolj intenzivni občutki krivde, ker povsem razumljivo, ne moreš opravljati stvari na način, kot si jih prej. Zato se ne bi strinjala s tvojo trditvijo, da na svetu nisi zato, da uživaš, temveč zato, da daš kar imaš. Kako lahko daješ drugim, če najprej ne poskrbiš zase?
Vesela sem, da si tako osredotočena na pomoč drugim in na to, da želiš biti koristna. Pa vendar te resnično spodbujam, da se vsak dan osredotočiš tudi nase. Da poskrbiš zase, si vsak dan vzameš trenutek zase, se ozreš na to, kaj vse si v tistem dnevu dosegla, na kaj vse si lahko pravzaprav ponosna. Tudi to je namreč ključ do uspeha, do tega, da lahko še naprej opravljaš vse obveznosti, pomagaš drugim itd. Verjamem, da je težko razmišljati o lastnih dosežkih in doprinosu, vendar je zavedanje tega zelo pomembno. Morda lahko skušaš vsak dan zapisati nekaj svojih dosežkov v dnevu. Čeprav bo morda sprva iskanje le-teh težko, verjamem, da ti bo šlo vedno bolje. Razmisli tudi, kakšna bo tvoja "nagrada" za vse tvoje dosežke. Dobro bi bilo, da si vsak dan vzameš vsaj nekaj časa (lahko je to 15 minut, lahko tudi več, važno je, da nekje začneš) za aktivnosti, ki bodo zate. In skušaj te aktivnosti izvajati brez slabe vesti. In to te ne bo naredilo bolj pomehkužene ali lene. Lahko pa ti predstavlja dobro izhodišče za delo na sebi.
Omenila si tudi, da si se v preteklosti že skušala spoprijemati s svojimi stiskami (branje o čustveni in osebnostni rasti, obisk psihologa itd.). Vesela sem, da si tako aktivno pristopila k temu in si tudi sama skušala najti načine, da bi ti bilo bolje. Čeprav so se ti v povezavi s tem pojavljali občutki krivde in si dojemala, da ne prispevaš dovolj. Verjamem, da so te dileme zate naporne in terjajo veliko energije ter neprijetnih občutkov. Čeprav se zavedaš, da si do sebe prestroga, misli o dajanju vsega od sebe, prekašajo željo po tem, da bi si vzela več časa zase in se ne bi toliko gnala. In to brez slabe vesti. Ker so občutki in doživljanja ki jih opisuješ zelo kompleksni, ti svetujem, da se obrneš na kakšnega psihologa ali pa se, v primeru, da psihologa že obiskuješ, o tem tudi pogovoriš. Psiholog ti lahko namreč pomaga pri razmišljanju o tem, kako najti to ravnovesje, ki si ga omenjala.
Konkretnega odgovora na tvoje vprašanje žal nimam, upam pa, da bom z odgovorom spodbudila razmišljanje o tvoji lastni vrednosti ter o pomenu skrbi zase.
Lepo te pozdravljam in ti želim vse dobro,
Urška Pisar, mag. psihologije