Pozdravljeni! Jaz imam 2 težavi.
1. Zelo bi se rada znebila fobije pred kačami, saj z to fobijo nw morem normalno funkcionirati še posebaj v bližini kače. Ko vidim kačo, se mi začne močno vrteti, slabo mi postane, omotična postanem, ne morem ne nadzorovati, ptiti se začnem itd. zanimivo je tudi oz. zelo čundo, da ko vidim kačo dobesedno zablokiram zelo slabo začnem videti in skoraj, da ne slišim ampak to mine. Kadar koli vidim kačo naj bo to na televiziji, v učbeniku, mi bo postalo slabo. Zato me zanima, kako se lahko te fobije rešim, bi se jo dalo, ker ne morem ostati mirna, pa naj bo to čisto mala, mrtva ali živa. Zdaj poleti še posebaj si ne upam sama na sprehode, da ne bi prišla v stik z kačo, vedno mora biti nekdo z mano, kar je še posebaj zakomplicirano. To fobijo imam že od čisto malega aja pozabila sem tudi omeniti, da ko vidim kačo, začnem jokati kar naenkrat.
2. Mislim, da je ta drug problem veliko bolj zasrkbljujoč kot prvi. Velikokrat se ne zavedam kaj se dogaja ali pozabim kje sem. Bom pojasnila na primeru. Npr. v šoli čakam v vrsti za malico in gledam v strop in čez čas pozabim, da sem v šoli. Tudi dostikrat se mi zgodi, da npr. bila sem na koncertu in je tako kot bi mi možgani govorili zdaj pa pojdi na oder in stoj tam in ne vem ali se to res zgodi in grem ampak mislim, da se ne in potem pogledam publiko, da se prperičam, da se to res ni zgodilo, da vidim njihove poglede name. Ne znam drugače opisati. Ali pa sem pri pouku in si mislim, zdaj pa pojdi na sredino razreda in začni pisati po tabli in ne vem, če se to zgodi oz. se ne (upam, da se ne) še to se ne zavedam ali se zgodi ali ne. Ogromnokrat se mi tudi dogaja, da mislim, da bom omedlela postane mi slabo, megliti se mi začne pred očmi, ne čutim tal, ne čutim dog itd. in ne vem ali sem omedlela ali ne in moram to spraševati druge ali sem omedlela ali ne in to potem izpade zelo čudno. Še posebaj ne vem ali sem omedelela ali ne, ker ko omedliš, se ne zavedaš, da si omedlel. Sicer nisem še nikoli padla skupaj (upam, da nisem) in ko sem vprašala osebo, če sem omedlela je bil čuden pogled in odogovor ne.
Hvala za pomoč.
Uredništvo
Tina Rzeničnik Uršič

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
1) Strah ali celo fobija pred kačami je ena izmed pogostejših, to pa seveda ne pomeni, da je kaj manj obremenjujoča za posameznika. Slišati je, da ti tesnoba močno močno naraste že ob gledanju slik. Moj odgovor ti mogoče ne bo takoj všeč ampak, za vsrte strahov je najboljše "zdravilo" izpostavljanje. Torej, objekta, ki nam povzroča strah, se ne smemo izogibati, saj izogibanje na dolgi rok le še ojačuje naš strah. Pomembno je, da se ne izogibaš sprehodom, slikam. Pred tem pa je fino, da se pripravš na način, kaj narediti ko mi tesnoba naraste. Tehnike za preusmerjanje pozornosti so dober pripomoček. Tudi samo trebušno dihanje pomaga, da umirimo svoje telo in misli, in da ne "pobegnemo". Prilagam dva linka:
https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/zvocni-posnetek-trebusno-dihanje/
2) Kar opisuješ so občutki depersonalizacije in derealizacije, ki so pri tebi občasno zelo intenzivni kot opisuješ. Stanje ni nevarno, zna pa biti zelo moteče in nas navda s strahom, zaskrbljenostjo. Pomagaš si lahko na način, da se poskusiš čimbolj osredotočati na izkušnje "tu in zdaj". Da si pozorna na vse vidike okolja, da preusmeriš misli drugam oziroma bolje rečeno nazaj - v realnost. Zamotiš se lahko tudi s telesno vadbo ali kašnimi miselnimi nalogami. Skratka z nečim, kar zaposli tvoj um in telo. Bi to lahko poskusila? Večkrat kot boš poskusila, lažje ti bo šlo. Poskusi tudi raziskati če se ti občutki pojavijo zaradi kakšnih dolečinih vzrokov; npr. ali si takrat bolj vznemirjenja, bolj pod stresom itd. Tudi to nam pomaga pri lažjemu razumevanju zakaj se nam nek simptom pojavlja.
Če se ti to zelo pogosto dogaja in te ovira v vsakodnevnem funkcioniranju pa bi ti svetovala, da se o tem pogovoriš s strokovnjam (osebni zdravnik te lahko ustrezno napoti dalje, do pedopsihiatra ali kliničnega psihologa).
Lepo poletje ti želim,
Tina Rzeničnik Uršič, mag. psihologije, spec. klinične psihologije